Sprøjteposer – hvad, hvor, hvordan?

Jeg er ofte blevet spurgt om, hvilke sprøjteposer jeg bruger når jeg leger med frosting.

Der findes i bund og grund to typer sprøjteposer: Éngangsposer og genanvendelige poser. Fordelen ved éngangsposer er, at de kan kasseres efter brug. Jeg synes det er helt vildt besværligt og noget, jeg ikke rigtig gider bruge min tid på, når jeg skal til at rengøre mine genanvendelige poser efter jeg har brugt dem. Derfor bruger jeg egentlig også fortrinsvis kun éngangsposer – de genanvendelige er dem jeg bruger, når jeg er løbet tør for de andre.
Fordelen ved genanvendelige poser er, at de er lavet i et andet materiale (ofte nylon) der føles lækrere at have med at gøre. Men her er vi ude i detaljer for feinsmeckere – det er absolut ikke noget der betyder det helt store.

Når man køber sprøjteposer er der ALTID penge at spare ved at købe dem via eBay.

Da jeg først begyndte at opbygge mit kagedekorations-lager købte jeg dette sæt på eBay. Det er et super godt begynder-sæt med en masse basisgenstande der er must-haves hvis man går op i kagedekoration. Det lyder måske som dårlig reklame, men det er et faktum. Søg på eBay på “Cupcake Decorating Set: Tubes, Blossom Cutters”, så skulle der gerne komme nogle brugbare søgeresultater. Ud over alle de forskellige nozzles (sprøjtetyller) indeholder sættet også et stk. genanvendelig sprøjtepose af nylon.
Det er nu et års tid siden jeg købte mit sæt, og jeg har stadig alle delene og er meget glad for sprøjteposen – god kvalitet for pengene!
Hvis du ikke er interesseret i hele sættet, men bare ønsker at købe genanvendelige sprøjteposer, så prøv at søge på “Reusable piping bag“.

Hvis man vil købe éngangssprøjteposer vil jeg endnu en gang henvise til eBay hvor du skal søge på “Disposable piping bag”. Der er uendelig mange forskellige éngangssprøjteposer, både hvad angår størrelse men også hvad angår kvalitet, dvs. tykkelse af plastikken. Vær opmærksom på, at der også findes éngangssprøjteposer af bagepapir og andre materialer – så husk at være sikker på, at det er de rigtige du køber! De små bagepapirsposer er i øvrigt rigtig gode hvis man skal tegne små mønstre med smeltet chokolade (ligesom jeg har gjort på nytårsdesserten her), men her er jeg af den holdning, at man sagtens selv kan kan folde poserne af bagepapir.

Hvis man ikke kan overskue at handle over eBay, så er et godt trick at forsøge at skaffe de aflange trekantede plastikposer man bruger til vej-selv slik (dem, med de røde striber) – også kaldet spidsposer. Jeg har selv været på jagt i mangt en “vej-selv slik”-forhandler i Københavns centrum, men det virker som om alle har skiftet de kendte plastikposer ud med papirsposer. Jeg ved til gengæld, at poserne kan købes i Metro til ca. 35 kr for 50 stk. (der i øvrigt også forhandler plastiksprøjteposer som har samme form og kvalitet som slikposerne, men som er meget dyrere).

Det blev et langt indlæg med meget tekst, men håber I kunne bruge mine erfaringer. Skriv endelig i kommentarfeltet hvis I har tips til hvor man ellers kan opstøve gode sprøjteposer!
bloglovin

16 tanker om “Sprøjteposer – hvad, hvor, hvordan?

  1. Hvis man står med røven i vandskorpen, og mangler poser her og nu og man lige har ødelagt den sidste man havde (taler af erfaring) så kan man bruge en zipbag!

    Kræver selvfølgelig man har sådan nogle, men jeg bruger dem ofte til opbevaring af div. kagerester og dimser. Det er de poser der har en “lynlås” i toppen, de er lavet af en kraftigere i plastik end almindelige frostposer.

    De gange jeg har brugt sådan en, har jeg klippet et lille hul i det ene hjørne, så adaptoren lige akkurat kan presses igennem og skrues fast. Putter man bare en nozzle direkte i, så presser man den igennem posen, så en adaptor er nødvendig.

    Det er selvfølgelig ikke en optimal løsning, men det fungerer! Jeg bruger dem også gerne hvis jeg kun skal dekorere en lille smule, så vil jeg ikke ofre en rigtig pipingbag på det!

      • Super idé…et tip jeg vil give videre på min blog ;)!!! for det har lige reddet min mås big time. For der stod jeg med en revnet sprøjtepose og hvad gør man så?!? Hjælp…(!) Fandt heldigvis tippet her og nu har jeg de fineste små cupcakes af henholdsvis lakrids og lemon/poppyseeds med flotte snoede toppe på. Tak!!

    • Ja det er en genial idé! Man kan undre sig over at det er præcis samme poser som de almindelig sprøjteposer – bare med røde striber – og så koster de lige det mindre…

  2. Lige sådan et indlæg jeg har stået og manglet her de sidste par uger, da jeg har en bog om cupcakes/muffins og det ville nu være lidt fedt at kunne arbejdet med topping fra andet end en frysepose.

    Har haft kig på et spotvaresæt i netto, men valgte det fra pga de er lavet i plast – så et indlæg om metaltyller og hvad man skal gå efter på ebay sidder lige i skabet.

    Så tak for indlægget.

    • Er glad for at du kunne bruge indlægget 😉 Det er nu også helt forfærdeligt at arbejde med fryseposer, det må for alt i verden undgås! Jeg har planer om også at lave en gennemgang med billeder af de forskellige tyller jeg har, men det er et længere projekt, så det må vente lidt endnu 😉

      • Jeg vil se frem til sådan et indlæg 😉

        Rodede med en frysepose, da jeg sidste år kastede mig over vandbakkelser (til brug som fastelavnsboller) – det var noget nas!

  3. Med hensyn til engangssprøjteposer, så jeg lige i dag at man kan få spidse slikposer i plastik i TIGER, 20 stk.for 10 kroner, så det er jo en fair pris. Bare lige en godt tip 🙂

      • Netop de poser fra TIGER har jeg haft STOOOOR glæde af og vil klart anbefale dem 🙂 Det eneste er, at man ikke skal komme for meget i, og helst ikke en tungere frostning (fx. er æggehvide/marshmallow fluff frosting perfekt til disse poser), da der ellers kommer for meget tryk på og posen sprækker… og så har man snasket frosting ud over sig selv (taler af erfaring .- desværre for mange gange!) 😛

        MVH
        Aysha fra http://www.thecreativemuslimah.blogspot.com

      • Rigtig dejligt at høre, Aysha!
        Jeg har prøvet at bruge dem, men de gik i stykker hver gang. Så nu holder jeg mig bare til “rigtige” sprøjteposer 😉
        Masser af hilsner herfra ❤

  4. Pingback: At shoppe billigt kage-udstyr |

Skriv en kommentar