Everybody loves brownies!

Har du nogensinde mødt nogen, der ikke elsker brownies? Nej, vel?

Dette er simpelthen de lækreste brownies, bløde og svampede indeni, let knasende ovenpå, en harmoni af mørk chokolade… Mmm….
Og husk et glas koldt mælk til – det gør underværker!
Er du en gris – ligesom jeg – skal brownies selvfølgelig serveres med flødeskum, “så glider den lettere ned” sagde én af de søde testpersoner. Vise ord!

Prøv at tænke ‘out-of-the-box’ når det kommer til en brownies anvendelsesmuligheder! Jeg bruger brownies i mange forskellige sammenhænge, fx er det en helt fantastisk og anderledes form for lagkagebund. Både til traditionel ‘fødselsdagslagkage’, men i særdeleshed også i mere ekstravagante kager som disse nytårskager, jeg bagte i år, hvor jeg imellem to browniebunde fyldte en lækker choko/appelsinmousse. Ydermere har jeg i denne opskrift på hvid chokolademousse lagt en bund af brownie i glasset før jeg fyldte op med mousse.

Mange vil nok påstå, at brownies skal indeholde nødder. Her er jeg uenig, jeg bager dem altid uden nødder. Men hvis du har lyst til nødder i dine brownies kan du snildt tilføje fx hakkede valnødder.

Ingredienser (ca. 10 stk)
70 gr hvedemel
0,5 tsk salt
2 spsk kakaopulver
110 gr smør
90 gr mørk chokolade
200 gr sukker
1 tsk vanille
3 æg

  • Forvarm ovnen på 180 °C.
  • Bland mel, kakao og salt sammen og sæt til side.
  • Smelt smør og chokolade sammen i vandbad. Bland halvdelen af sukkeret i chokoladeblandingen og rør godt.
  • Fjern skålen fra vandbadet og rør vanillen i. Hæld blandingen over i en større røreskål.
  • Den anden halvdel af sukkeret og æggene piskes sammen i en skål.
  • Hæld langsomt halvdelen af sukker-/æggeblandingen i chokoladeblandingen mens du konstant rører. Resten af æggeblandingen pisker du med elpisker til den bliver tyk og hvid (ca 3 minutter).
  • Vend forsigtigt den piskede æggeblanding i chokoladeblandingen. Vend derefter melblandingen og evt. nødder i dejen.
  • Dejen hældes i en form og kagen bages i ca 35 minutter ved 180 °C.
    ((Husk: Alle ovne bager forskelligt, så bagetiden er blot vejledende. Hvis du har ovn med varmluft kan det være bagetiden skal forkortes).

Lad kagen køle af og skær den så ud i ca. 10 kvadrater.

Enjoy❤

bloglovin

17 thoughts on “Everybody loves brownies!

  1. så er jeg da lige i gang med at bage brownies..;))) du skriver ikke om du smøre formen med noget eller om du kommer bagepapir i…? glæder mig til at smage denne, tror det er kræs..;O))

    • Hihi du er bare kommet i bagehumør, Gitte. Nej det er rigtig nok, at jeg ikke skriver noget om bageprojekt eller smøring af formen – det tager jeg lidt som en selvfølge… Do whatever you please😉

      • Så er den bagt, smager super, jeg gjorde præcis som du skriver i opskriften, tror jeg når jeg selvfølgelig skal bage den igen, vil prøve at tage et par minutter af tiden, så den bliver lidt mere klistret en den gjorde denne gang…som du skriver det er jo forskelligt fra ovn til ovn..;O) jeg kom papir i bunden af formen, og ikke noget på siden af formen. ;O))

  2. Pingback: Snickerskage |

  3. Pingback: Blog-tip // Copenhagencakes

Skriv et svar

