Hvid chokolademousse toppet med små kugler af hindbærsauce

Valentine’s Day Tema 2: Ren kærlighed
Lad os sætte stemningen for dig: Der er ild i pejsen, vinen er trukket op, og fra pladespilleren strømmer Barry Whites sexede toner. I stearinlysenes skær er bordet dækket til to.
Det er nu, du slår benene væk under ”that special someone” med denne tre-retters kærlighedsmenu, bogstavelig talt sammensat med en rød tråd – alle tre retter spiller nemlig på farven rød.
Retterne kræver lidt planlægning, og at man kan holde tungen lige i munden undervejs, og vi kan desuden garantere, at det ikke er med denne menu, du opfylder den velkendte svada “6 om dagen”. Men hvis du spiller dine kort rigtigt, er der til gengæld nærmest sikker afkast!
Til forret laver Hjemme hos Xenia lækker bruschetta med langtidsstegte tomater og frisk mozzarella, hvorefter Dronningemad vil imponere med bøf béarnaise med pommes frites – en hovedret, I begge vil elske! Slut af med en hvid chokolademousse med små kugler af hindbærsauce lavet af Copenhagencakes. Man må ikke glemme, at der er en grund til, at både chokolade og bær kan findes på listen over velkendte afrodisiaka.

Held og lykke!

Denne dessert er tingsliggørelsen af Ren Kærlighed. Kærlighed på produkt. Kærlighed på glas. Kærlighed til at give til den, du holder kær.

Dette er simpelthen den lækreste chokolademousse jeg nogensinde har smagt. Uden sammenligning! Smagen er sød med et syrligt hint af appelsin, og kombinationen med hindbærsaucen får mine smagsløg til at synge. Konsistensen er let og luftig, ikke for tyk, ikke for tynd. What more can you ask for?!
Chokomoussen er med garanti en vinder der vil slå benene væk under alle! Der er et utal af anretningsmuligheder; jeg har fx lavet dem i forskellige glas, ét par små avec-glas hvor jeg har lagt en bund af mørk chokoladebrownie (opskrift på denne kommer snarest!) og toppet med hindbærsauce, og ét par høje cocktailglas hvor jeg tryllet hindbærsaucen til små kugler der pynter helt fantastisk.
Jeg må virkelig opfordre ALLE til at prøve at lave denne dessert. Den er super nem at lave, tager ikke meget tid. Husk bare at lave den i god tid, da den kræver 4-6 timer i køleskabet for at sætte sig.

Hvid chokolademousse (ca. 6 portioner)
4 past. æggeblommer
75 g flormelis
100 g hvid chokolade
2 tsk revet øko. appelsinskal
1 dl appelsinsaft
3 dl piskefløde

Hindbærsauce
200 g hindbær
1 dl sukker
1 spsk citronsaft

  • Smelt chokoladen over et vandbad, og lad den afkøle.
  • Pisk æggeblommer og flormelis hvidt.
  • Rør chokoladen i æggemassen sammen med appelsinskallen og kom derefter appelsinsaften i og rør igen.
  • Pisk fløden til skum, og vend skummet i chokolademassen. Fordel moussen i portionsglas, og lad det stivne i køleskab ca. 4-6 timer.
  • Kog hindbær, sukker og citronsaft op i en gryde ca. 5 min. Pres saften gennem en sigte.
  • Hæld hindbærsaucen over moussen inden servering.

Alternativ tilberedning af hindbærsauce-kugler
Her skal du yderligere bruge
1/2 blad husblas
Iskold olie i en skål

  • Læg husblas i blød i koldt vand i 10 minutter.
  • Tilsæt husblassen i den varme hindbærsauce og rør til det bliver opløst.
  • Fyld en pipette/sprøjtepose eller lignende med hindbærsauce og dryp små dråber sauce ned i den kolde olie.
  • Hindbærsaucen vil nu danne små kugler. Stil skålen med olie og hindbærkugler i køleskabet indtil kuglerne har sat sig (10 minutters tid).
  • Si kuglerne fra olien og anret smukt ovenpå chokolademoussen.

32 tanker om “Hvid chokolademousse toppet med små kugler af hindbærsauce

  1. Pingback: Bruschetta med langtidsstegte tomater og frisk mozzarella

  2. Kære Copenhagencakes (ja et kære må være på sin plads med det kærlighedstema;-))

    De fine kugler er da lige prikken over i´et!
    Jeg har lige et par spørgsmål: formoder det er en smagsneutral olie man bruger eller? Og har du prøvet med andre bær?

    Tak for en smuk blog med skønne billeder,
    Kh La Cucina Nada

    • Ihhhh hvor er du sød! Lidt bloggervenlighed falder virkelig i god jord 🙂
      Ja det med kuglerne var en supersjov idé – og det pynter jo gevaldigt! Jeg brugte vindruekerneolie, men jeg har ladet mig fortælle, at uanset hvilken olie man bruger, vil kuglerne ikke tage smag derfra. Men derfor kan det jo ikke skade at holde sig til så smagsneutral olie som muligt…
      Jeg har ikke prøvet med andre bær, men jeg tror da bestemt alt er muligt!

  3. Pingback: Everybody loves brownies! | copenhagencakes

  4. Hej Copenhagecakes!
    Jeg elsker hvid chokolademousse og vil nu prøve din udgave, lyder lækkert. Mon den er tyk nok til at anvende i en lagkage?
    mvh Lisa

    • Hej Lisa!
      Uh det lyder som en spændende idé. Jeg synes du skal give det et forsøg! Mht. konsistensen så tror jeg sagtens det kan lade sig gøre 😉
      Mvh Cecilia

  5. mums er første gang inde på din side, blev anbefalet en opskrift her hos dig og HALLOOO det er kræs du her disker op med…jeg kunne godt tænke mig at høre om du tror man kan undlade appelsin i din mousse….skal nemlig bruge en hvidchokolade mousse til en pige som ikke kan lide appelsin…;0/…eller tror du så den bliver for kedelig…

    Mvh Gitte (kagenørd)

    • Kære Gitte – TAK, hvor er det bare sødt af dig at skrive sådan en fin kommentar!!
      Du kan sagtens undlade appelsinen hvis du ikke vil have den med, bare husk at erstatte med en anden form for væske, så konsistensen bliver som den skal være 🙂
      Rigtig god fornøjelse!!

      • Hej igen, tak for hurtigt svar…. nu sidder jeg så her og tænker… hvad kan man mon bruge af væske i stedet for…….bob bob forslag modtages med kyshånd..;O))
        Hilsen Gitte

  6. Super lækker dessert! Kan man anrette moussen i metalringe og derefter frigøre dem uden problemer? Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg kan få dem ud af ringen uden at det sidder fast.. Kan man måske dække metalringens kant med transperant for at gøre det nemmere? 🙂 måske du har et forslag til hvordan jeg kan gøre 🙂
    Og så lige en sidste ting, vil det være en god ide at tilsætte husblas eller behøves det slet ikke :)?

    • Hej Derya.
      Tak for din fine kommentar!
      Du kan sagtens anrette moussen i metalringe – det har jeg også selv gjort før. Du skal blot beklæde ringens inderside med transparent plast, ligesom du selv skriver. Du kan også klippe et plastic chartek op, og bruge det.
      Det kan være en god idé at tilsætte husblas, hvis moussen skal stå flot selv. Moussen kan være lidt løs i det – også derfor den er egnet til servering i glas. Men i stedet for husblas kan du også tilsætte mere hvid chokolade – det gør nemlig moussen mere fast når det stivner.
      God fornøjelse med bagningen! 🙂

      • Hvor er det dejligt med så hurtigt svar, jeg takker! :))
        Kan du måske hjælpe mig med hvor i processen jeg skal tilsætte husblassen og hvor meget det drejer sig om?

      • Selv tak 🙂
        Det kan jeg desværre ikke være behjælpelig med – jeg har selv prøvet at tilsætte husblas hvor det gik helt galt, så jeg aner virkelig ikke hvordan man skal gøre det korrekt. Det er derfor jeg anbefaler at prøve med større dosis chokolade 😉

  7. Hej
    Jeg er netop i gang med chokolademoussen, og jeg vil forsøge mig med at lave hindbærkuglerne. Men hvornår skal de på? og hvor hurtigt efter kan jeg putte dem på? de skal først serveres i morgen aften 🙂

    FANTASTISKE billeder!
    hilsen Thit Mette

    • Du bestemmer selv hvornår du kommer hindbærkuglerne på – det gør hverken fra eller til 😉
      Bare de selvfølgelig først kommes på når moussen er stivnet, så de ikke synker ned i moussen 😉
      Håber det smager fantastisk! 🙂
      De bedste hilsner herfra

      • Kan man ligge det et sted mens det stivner? eller skal de direkte på? jeg er ret spændt 😀

      • Altså om man kan lægge hindbærkuglerne et sted? Ja selvfølgelig kan du det. Bare på en tallerken i køleskabet er helt fint. Der er da ingen grund til at lægge dem på moussen i så god tid inden den skal serveres. Måske forstår jeg ikke dit spørgsmål?

  8. Halløj!

    Jeg skal lave denne ret i morgen, får gæster lørdag nemlig.

    men til hindbær kuglerne, – må hindbærene være frossende?? eller skal det være frisk?
    glæder mig sådan til at servere for 3 andre chokolade elskere 😀

    • Du bestemmer selv om hindbærrene skal være frosne eller ej. Det skal ko koges, så jeg ser ingen problemer i at vælge frosne hindbær.
      God fornøjelse med det hele!

  9. Hej Cecilia
    Tak for denne opskrift! Som muslim er det svært at begive sig ud i chokolademouse-eventyret da de fleste opskrifter jeg har kigget på indeholder husblas. Så TAK igen!
    Jeg elsker at følge med i din blog og synes du er utrolig dygtig og virker rigtig sød!

    • Kære Azra,
      Hvor er det bare sødt af dig at skrive sådan en fin kommentar! Mange tak!
      Det er faktisk meget nemt og lækkert at lave mousser uden husblas, da den smeltede chokolade jo bliver fast når den størkner, og dermed giver moussen en fast konsistens 🙂

      Tak tak tak igen for din kommentar, den var herlig at læse ❤

  10. Hej og tak for en lækker opskrift 🙂
    Er i gang med hindbærkuglerne men de vil ikke rigtig lykkedes. De sætter sig fast på bunden af skålen og nogle af dem sætter sig sammen. Har du et bud på hvad jeg gør forkert??

  11. Øv, har lige forsøgt med hindbær kuglerne, havde sat olien på frost først, så den var meget kold, alligevel flød kuglerne sammen efter lidt tid :-(, kan det tænkes, at der skal mere husblas i end ½ blad?

    • Kære Anette,
      Beklager mit sene svar, men jeg skriver eksamensopgave så har ikke så meget tid til andet. Jeg ved desværre ikke hvad der kan være gået galt, det skete ikke for mig de gange jeg har lavet det. Men du kan prøve at lave det igen med mere husblas i.
      God fornøjelse med det og rigtig godt nytår 🙂

  12. Hej kære Copenhagencakes.
    Jeg tænkte på om det var muligt at kontakte over noget privat? Email, Facebook side eller noget?
    Super lækker chokolademousse forresten! 😉

Skriv en kommentar