Chokoladepandekager

Copenhagencakes chokoladepandekagerNogle gange sker det, at jeg sent om aftenen pludselig bliver enormt dessertsulten. Okay, at skrive “nogle gange” er en underdrivelse. Det er efterhånden en ret pålidelig craving der overtager mine tanker i de sene aftentimer.

Der er ikke tid og overskud til de helt store dessertkreationer når først tankerne begynder at spinne, så i går fandt jeg på at lave chokoladepandekager. De er lynhurtige at bikse sammen, og kan laves på få øjeblikke. Og så smager de bare fuldstændig åndssvagt lækkert. Jeg spiser dem med vaniljeis, flødeskum og myntemarinerede jordbær (skær jordbær i kvarte, vend dem med rørsukker, citronsaft og finthakket mynte og lad det stå i lidt tid i køleskabet). Det med flødeskum og is i pandekager kan jeg forstå på mine venner, er lidt en mærkelig kombi i pandekager. Men sådan har jeg altid spist dem (ja, jeg er en dessertgris…).

Hvad spiser I i jeres pandekager?

Som en undtagelse angiver jeg mange af mængderne herunder i dl (jeg kan normalt bedst lide præcise gram-angivelser). Det går så hurtigt når man alligevel har decilitermålet fremme, og her kommer det sig ikke så nøje, om man lige får et par gram for lidt eller for meget af de forskellige ingredienser.

Ingredienser (ca. 8-10 store)
4 æg
1,8 dl mælk
3 ½ dl hvedemel
1,8 dl vand
0,6 dl kakaopulver (usødet)
2 spsk sukker
3 spsk smeltet smør
¼ tsk salt

  • Pisk æg og mælk sammen i en stor skål.
  • Tilsæt de øvrige ingredienser og pisk indtil dejen er ensartet og uden klumper.
  • Steg pandekagerne på en stor non-stick pande ved mellem varme – pandekagens kanter må ikke blive for brune inden pandekagens midte er gennembagt.

Velbekomme!

 

 

 

 

3 thoughts on “Chokoladepandekager

  1. Spiser pandekager med forskellig slags is, syltetøj, sukker eller nutella🙂 Er og bliver en dessert gris😉

Skriv et svar

