Hurtig og lækker iste med fersken

copenhagencakes iste isthe icetea ferskenJeg er lidt grebet af en lyst til at eksperimentere med hjemmelavede drikkevarer for tiden. Så får jeg lige de drikkevarer, jeg allermest har lyst til at drikke, og jeg undgår samtidig al kemien og den ekstreme mængde sukker som findes i supermarkedernes læskedrikke.

Her har jeg fremtryllet verdens nemmeste iste med fersken. Det var lidt en impulsiv tanke jeg fik da jeg kom forbi Tante T i Torvehallerne. Jeg bad om vejledning til iste-venlige te-sorter, og endte med at komme hjem med lidt forskellige varianter. Den første variant jeg har afprøve er en hvid te der hedder Pai Mu Tan Fersken. Den dufter fuldstændig himmelsk af fersken. Jeg er sikker på at du kan bruge alle mulige andre forskellige teer til denne opskrift – det er kun vejledende hvad jeg har brugt.

Bemærk at trækketiden, mængden af te og vandets temperatur er angivet specifikt for denne type te. Bruger du en anden te kan det være du skal justere på de tre parametre.

Ingredienser (1 liter)
1 L vand
5 g Pai Mu Tan Fersken hvid te (eller anden god te)
1 spsk sukker (kan udelades)
1 skive citron og 2 skiver lime pr glas

  • Varm vandet op indtil det når 80 ºC. Hæld teen i en te-si eller et te-brev, og læg det i en kande hvor vandet hældes over. Tilsæt evt. 1 spsk sukker hvis du kan lide det en lille smule sødt.
  • Lad det trække 6-7 min.
  • Tag te-brevet op og stil kanden på køl.
  • Når teen er afkølet serveres den med isterninger og skiver af lime og citron.

Skriv et svar

