Bryllupskagetest: Den skønneste kage af hvid chokolademousse, hindbærmousse og pistaciecrunch

copenhagencakes afternoon tea 7copenhagencakes bryllupskage afternoon tea 6Nu er det slut med eksamener, og jeg er fuld af glæde og forventning til sommeren! Jeg skal slet ikke slappe af – kalenderen er nemlig fuld af planer, projekter og drømmerier. Jeg skal først og fremmest på Roskilde Festival, så skal jeg bage bryllupskager til et dejligt vennepar, jeg skal til Amsterdam og endda på klatrekursus. Ja, der sker skam noget.
Noget af det, jeg også har glædet mig rigtig meget til, er at få gang i kagebagningen igen. Jeg har simpelthen ikke haft tiden til det på det seneste – studierne kommer jo i første række. Men nu har jeg som sagt sommerferie, og jeg har et krea-hoved fyldt med bageplaner, som jeg glæder mig til at få ført ud i livet.

For at fejre “friheden” havde jeg i går inviteret det bedste slæng damer på besøg til et lille hjemmeorganiseret Afternoon Tea-arrangement. Det var jo en oplagt mulighed for at teste mine opskrifter af på den bryllupskage, jeg har i tankerne til mit gifteklare vennepar (se opskriften længere nede i indlægget).

copenhagencakes bryllupskage afternoon tea 2Det er Amo, der har spurgt mig, om jeg havde lyst til at bage lidt med nogle af deres produkter, og det har jeg takket ja til. Jeg ville nemlig prøve at se, om det kunne lade sig gøre at tænke lidt “ud af boksen”, og bruge deres kageblandinger på andre måder, end det de lige umiddelbart er beregnet til.

Til kage-slabberaset havde jeg lavet følgende:

  • Scones – super nemme, hurtige at bage, og lækre at sætte tænderne i. Opskriften har jeg her.
  • Lemon curd – sød og syrlig på én og samme tid. Perfekt ovenpå de friskbagte scones. Opskriften finder du her.
  • Hjemmelavet Sparkling Tea – lavet på samme koncept som min hjemmelavede ginger ale, blot med earl grey, hyldeblomstsaft og lime som smagsgivere. Opskriften på ginger ale har jeg her.
  • Macarons – fra Amos færdigblanding. Nemme at bikse sammen og overraskende flot resultat: Ingen sprækker, revner eller manglende “fødder”!
  • Og til sidst selvfølgelig kronen på værket: Bryllupskagen! Den bestod af en bund fra Amos drømmekageblanding, lidt pistacie-crunch, hvid chokolademousse og hindbærmousse.

Det var den største fornøjelse at byde veninderne på dette lækre kagebord, og det er bestemt ikke sidste gang jeg holder sådan et arrangement. Bryllupskagen blev mere end godkendt, det var helt perfekt hvordan den let syrlige hindbærmousse spillede op til den søde hvide chokolademousse. For slet ikke at nævne den fløjlsbløde tekstur! OH MY GOD! Det er altså som at tage en bid af himmerige. Pistaciecrunchen var med til at tilføre en glædelig lille overraskelse, hver gang man tog en bid. Det er det, gode kager efter min mening skal kunne: Byde på kontraster både i smagsnuancer og konsistenser. Hvorom alting er, så tør jeg i hvert fald godt bage denne bryllupskage til mine forelskede venners store dag. Jeg glæder mig!

copenhagencakes afternoon tea 1copenhagencakes bryllupskage afternoon tea 4Opskrifterne passer til en springform på ca. 21 cm og er til ca. 10-12 personer. Du skal herudover undervejs også bruge en springform på 16-19 cm. Det tager lidt tid at bage kagen, da der er mange elementer der skal laves. Jeg anbefaler at gøre det i den rækkefølge jeg har beskrevet herunder. Bemærk at hindbærmoussen skal stå på køl natten over, så den skal du lave dagen før kagen samles. Du behøver ikke vente til dag 2 med at bage lagkagebunden – hvis du bager den i god tid kan du bare pakke den ind i køkkenfilm og lægge den på køl.

En sidste kommentar: Hvis du skal bage denne kage til et bryllup eller en anden vigtig begivenhed, så anbefaler jeg altid at kagen testbages først. Du har ikke lyst til nogen ubehagelige overraskelser undervejs i bageprocessen, når du bager til den store dag. Så gør dig selv den tjeneste at bage den minimum en gang før. Så får du feeling for hvad der er let, hvad der er udfordrende, hvor du skal være ekstra opmærksom, og hvor du måske skal bruge en ekstra hjælpende hånd. Og på den positive side får du en ekstra anledning til at spise kage!❤

Hindbærmousse
150 g hindbær
Korn fra ½ vaniljestang
60 g sukker
Revet skal af 1 okø lime frugt
Saft fra ½ okø lime frugt
0,25 L piskefløde
50 g god, hvid chokolade
2 blade husblas

Ekstraudstyr: En springform på 16-19 cm.

  • Hindbær, vaniljekorn, sukker, limesaft og limeskal koges uden låg ca. 15 minutter. Si kernerne fra og stil hindbærmassen i køleskab.
  • Husblassen lægges i blød i en ½ liter vand i en ½ time.
  • Hak den hvide chokolade fint og hæld det i skål.
  • Piskefløden varmes op til den næsten koger (ca. 80 grader).
  • Hæld halvdelen af den varme fløde over chokoladen og rør indtil chokoladen smelter og massen er blank og ensartet.
  • Tilsæt mere og mere varm fløde.
  • Husblassen vrides for vand og kommes direkte op i den lune chokoladefløde under omrøring. Rør indtil husblassen er opløst.
  • Tildæk cremen med husholdningsfilm, så det dækker overfladen af chokoladen og op ad skålens sider. Cremen afkøles fuldstændigt i køleskab – minimum 3 timer eller til næste dag.
  • Den kolde fløde/chokolade-creme piskes let luftig med en håndmikser.
  • Tilsæt slutteligt den iskolde hindbærmasse og pisk, indtil hindbærmassen er blandet fuldstændigt sammen med chokoladecremen.
  • Beklæd den lille springform med køkkenfilm, og hæld hindbærmoussen op i. Dæk med køkkenfilm og stil det i fryseren i et par timer.

Lagkagebund
½ pakke Amo drømmekageblanding

  • Der er kun behov for at bage halvdelen af kagen, så brug halvdelen af brevet med kagemix, og gem resten til en anden gang du skal bage lagkagebunde.
  • Bag kagen efter anvisningen på pakken i en springform på ca. 21 cm. Husk at halvere alle ingredienser.
  • Afkøl kagen i formen på en bagerist. Når kagen er kølet kan den forsigtigt skæres fri fra kanten af springformen og vendes ud på bageristen.
  • Når kagen er fuldstændigt afkølet skæres toppen til, så overfladen er fuldstændig flad og bunden er lige høj over det hele. Prøv at stile efter at bunden er ca. 1-1,5 cm høj.

Hvid chokolademousse
2 ½ blade husblas
300 g hvid chokolade, smeltet
2 æg
2 æggeblomme
3¾ dl piskefløde

  • Udblød husblassen i koldt vand i 15 minutter.
  • Smelt chokoladen over et vandbad, og lad det derefter afkøle en smule
  • Pisk æg og æggeblomme i en skål over et vandbad indtil æggemassen bliver tyk og glat. Pas på at det ikke bliver for varmt, så du får røræg!
  • Klem vandet fra den udblødte husblas og opløs det i æggeblandingen under omrøring.
  • Hæld den smeltede chokolade i æggeblandingen under omrøring.
  • Pisk fløden stiv. Vend den piskede fløde i chokolade/æggeblandingen indtil massen er fin og ensartet.

Samling af kagen
Du skal bruge:
En springform på 21 cm (eller samme størrelse som du bagte lagkagebunden i)
Bagepapir eller kageplast
Pistacie-crunch (jeg har mit (Pistachio Bresilienne) herfra)

  • Find den store springform frem (den på 21 cm). Brug kageplast eller klip bagepapir til og læg det rundt langs springformens inderside (se et billede her, hvor jeg har demonstreret det på en anden kage).
  • Læg lagkagebunden ned i springformen.
  • Drys pistacie-crunch over bunden.
  • Hæld nu halvdelen af den hvide chokolademousse over lagkagebunden i springformen.
  • Tag hindbærmoussen ud af køleskabet. Den bør nu være godt fast, så den er til at løfte ud af den lille springform.
  • Læg hindbærmoussen midt i den store springform, og fuld siderne op med hvid chokolademousse.
  • Top kagen af med det sidste hvide chokolademousse, beklæd springformen med køkkenfilm og stil den på køl minimum 3 timer.

Indlægget er sponsoreret af Amo.

9 thoughts on “Bryllupskagetest: Den skønneste kage af hvid chokolademousse, hindbærmousse og pistaciecrunch

  1. Du forstår at beskrive processen. Denne kage skal prøves næste gang der er fest i det lille hjem. Tak for mange gode indlæg. Det er en fornøjelse at følge dig. God sommer

    • Det er jeg rigtig glad for at du synes, Vibeke. Nogle gange kan det være rigtig svært at beskrive noget, der giver mening for én selv, så det giver mening for andre. Men jeg håber at processen her er logisk og til at følge skridt for skridt. Rigtig god sommer til dig også❤

  2. Sikke en smuk kage! Wow!
    Hvor køber du dine Callebaut produkter henne? Altså nødderne🙂
    Vh. Mette

    • Kære Mette,
      Tusind tak for din dejlige kommentar!!🙂 Pistacie-crunchen fik jeg for laaang tid siden, og jeg ved desværre ikke hvor den kan købes…😦 Men prøv enten at skrive/ringe til Callebaut for at få oplyst forhandlere, eller du kan evt. prøve at lave det selv. Jeg har ikke en opskrift, men jeg kunne forestille mig at du skal riste usaltede pistacienødder i ovnen, derefter kan de vendes med smeltet sukker på en pande, og så hakkes fint.
      De bedste hilsner herfra🙂

  3. Lyder vanvittig lækkert🙂 misforstår jeg noget eller er drømmekagebunden ik samme str som hindbærmoussen? Ligner det nemlig på billedet, men ik ud fra opskriften..

Skriv et svar

