Hjemmelavet ginger ale / ginger beer

Hjemmelavet ginger ale fra copenhagencakes2Jeg har netop kreeret noget, der er så lækkert og genialt, at jeg er fuld af undren over, hvorfor jeg dog aldrig har påbegyndt dette noget før.

Hjemmelavet ginger ale. Helt fra bunden. Ville du tro mig hvis jeg sagde, at det er så nemt som at klø sig i nakken?

Idéen kom til mig da mine tanker begyndte at vandre under eksamenslæsningen, og vupti, før jeg vidste af det sad jeg og nærlæste blogs om hjemmebrygning. Et øjeblik senere var der trykket “køb” ved en pakke såkaldt champagnegær, og dagen senere var den i min postkasse, og brygningen kunne begynde.

Hjemmelavet ginger ale fra copenhagencakes1Det er ikke den store raketvidenskab at give sig i kast med hjemmebryg. Til formålet har jeg købt champagnegær, der er velegnet til alle typer mousserende vine og cider. Herunder selvfølgelig ginger ale/beer. Men du kan faktisk også bruge helt almindeligt bagegær, det skulle fungere mindst lige så godt. Forskellen er bare, at almindeligt bagegær skulle medføre en svag smag/duft af gær. Vil man undgå dette kan man i stedet ty til det “rigtige” champagnegær, der kun løber op i 23,5 kr inkl fragt. Jeg købte mit her. Gærpakken skulle række helt op til 23 L, så jeg er gået i tænkeboks over, hvilke spændende mousserende læskedrikke jeg nu skal kaste mig over.

Jeg var undervejs i processen meget mistænksom til, om der nu kom brus i ginger ale’en, nu hvor der ikke var tilsat kulsyre. Men dette opstår undervejs i gæringsprocessen/fermenteringen (den præcise kemiske proces holder jeg mig fra at beskrive nærmere), og jeg skal da love for at der var masser af brus i da jeg endelig skruede låget af flasken!

Alkoholprocenten kan jeg desværre ikke måle, men den er meget lav. Den skulle ligge på omkring 0,6 %, men procenten bliver højere jo længere man lader flasken stå og “gære”.

Hjemmelavet ginger ale fra copenhagencakes4Hjemmelavet ginger ale fra copenhagencakes5

Efter min mening skal en ingefærdrik smage rigtig meget af ingefær – og dette afspejler denne opskrift. Hvis du bedre kan lide en mere mild ingefærsmag kan du sagtens tilsætte lidt mindre.

Ingredienser (til ca 1,5 liter)
Ca. 28 g ingefær, fintrevet
Saft fra 1 citron (du kan også bruge lime i stedet)
1 dl sukker
Næsten 1,5 L vand
Et nip champagnegær

1 stor (meget ren) plasticflaske (det er nemmest med en blød flaske)

  • I en stor plasticflaske hældes fintrevet ingefær, citronsaft og sukker. Hæld vand i indtil flasken er ca. 10 cm fra at være helt fyldt op.
  • Skru låg på og ryst flasken godt.
  • Stil flasken i køleskabet i et døgn eller natten over, så den kan stå og trække smag.
  • Hæld indholdet over en fintmasket si, så ingefærstrevler bliver siet fra, og hæld det derefter tilbage i flasken.
  • Tilsæt et nip champagnegær (se på billedet ca. hvor meget jeg har brugt), klem flasken sammen og skru låget godt på.
  • Ryst flasken godt og stil den et mørkt og varmt sted i 2 dage. Nu sker det spændende: Du vil opleve at gæren begynde at reagere, og flasken vil udvide sig (netop derfor skal man ikke bruge en glasflaske). Til sidst er flasken helt hård når man trykker på den, og så er den klar til at blive sat i køleskabet – dette stopper gæringen.

share_facebook

20 thoughts on “Hjemmelavet ginger ale / ginger beer

  1. Vildt spændende projekt, du har haft gang i!! Det vil jeg gerne gøre efter.. Efter flasken havde været på køl, hældte du den så på glasflaske og opbevarede den i køleskab – eller ?🙂

    • Det er nemlig et mega spændende projekt! Jeg var fuld af spænding mens jeg gik og ventede på at den fik gæret færdig. Jeg lagde bare plasticflasken i køleskabet og har drukket derfra, glasflasken var bare for photoshootet🙂

  2. Åhh jeg har så længe gået og pønset på at lave præcis samme omgang men har af uvisse årsager stadig ikke fået det gjort. Så sent som tidligere i dag tænkte jeg at nu måtte jeg også få det gjort😉 NU skal det altså prøves af! Og når der nu er til så mange liter i sådan en pose gær skal det da prøves af med alverdens bær og frugter, jeg får allerede lyst til noget med rabarber, og hindbær og alt muligt andet godt😀

  3. Hej, hvornår har du så turde hælde det over på den flotte glasflaske? Er det bare til servering, eller kan det lade sig gøre når den kommer i køleskabet?🙂 (champagnegær er hermed købt)😀

    • Hej Julie🙂
      Da plasticflasken havde stået to dage og gæret, og jeg vurderede at flasken var helt hård når man prøvede at trykke på den, så lagde jeg den på køl for at stoppe gæringen. Herfra kan man allerede begynde at drikke af den (eller, man kan jo drikke af den når man vil, men her er den i hvert fald færdiggæret efter min mening). Jeg hældte det over på glasflasken for fotografiets skyld. Men så længe det står på køl kan det sagtens opbevares i en glasflaske, da gæringen stoppes af de kolde temperaturer, og dermed vil presset på flasken ophøre. Bruger man glasflaske fra start af er der nok desværre en fare for “sprængning” i og med indholdet vil udvide sig.

  4. Ihhhh, mange tak for den supergode idé😉 Champagnegæren er nu indkøbt og snart på vej til mig, og så vil jeg straks gå i gang med Ginger Beer-produktion, som er min husbonds yndlingsdrik😉

  5. Det tror jeg vi skal prøve. Sidste sommer lavede vi hyldeblomstchampagne, med alm. gær. Det var ret vildt, der skulle luftes ud i flaskerne dagligt og det var ret eksplosivt, så min mand fik jævnligt en overbrusning. Desværre smagte det ret kraftigt af gær, på trods af at det var meget lidt vi kom i. Men det er ret sjovt at brygge.

  6. HVor ser det spændende ud. Står der, hvor længe det gær kan holde sig? (jeg planlægger allerede at købe stort ind og gå amok i hjemmebryg…;))

    • Nu er der udsolgt på den hjemmeside, du linkede til. Der må være mange, der skal i gang med hjemmebrygningen B-)

      • Nå for søren da…! Men prøv at google champagnegær, der må være masser af andre steder hvor det kan købes. Krydser fingre!🙂

      • Men de får dem igen sidst på ugen? Jeg nåede nemlig at købe champagnegær, hvor jeg så efterfølgende fik en mail om, at de var udsolgt, men ville komme på lager igen sidste på ugen😉
        Så mon ikke, du snart kan købe stort ind? :-p

  7. God eftermiddag,

    sikke et spændende projekt.
    Jeg vil også prøve at kaste mig over dette i min ferie, lyder forholdsvist nemt.
    Tak for idéen.

    Hilsner fra Lasse

  8. Pingback: Bryllupskagetest: Den skønneste kage af hvid chokolademousse, hindbærmousse og pistaciecrunch |

Skriv et svar

