Italiensk stecca med rødløg og cheddar – brød perfekt til sommer og grillmad

copenhagencakes italiens stecca2Det er ikke så ofte jeg bager brød. Mest af alt fordi jeg har for mange fejlslagne forsøg bag mig, og det har taget lidt på min brødbagnings-selvtillid. Der er ikke noget mere skuffende end at bruge lang tid på at tilberede, ælte, hæve, ælte igen, hæve igen og så bage et brød, der så bare bliver helt fladt og kedeligt.

Men jeg giver altså ikke op! Derfor har jeg allieret mig med en masse gode bøger om bagværk, for at lære lidt om teknikkerne bag brødbagning. Og hvis jeg skal være helt ærlig, så lader det umiddelbart til, at det med at læse op på teorien faktisk ikke er en helt tosset idé. I hvert fald fornemmer jeg, at mit brød bliver bedre og bedre for hver gang jeg bager.

copenhagencakes italiensk stecca4For nylig skulle jeg besøge et vennepar, der netop er blevet forældre til endnu en gudesmuk lille pige. Jeg fik den idé, at jeg ville bage en masse forskellige brød og boller til dem, som jeg ville fylde i en kurv sammen med nogle lækre delikatesser. Så kunne de få fyldt fryseren op med alt fra morgenboller til flûtes og brød – nemt og hurtigt til at opvarme det i ovnen når det skal gå stærkt.

Det var i denne forbindelse, at jeg fik idéen til at bage disse langbrød med topping, som går under navnet stecca. Opskriften har jeg fundet i Amo’s nyeste bagebog “Den Store Bagebog 5”. Man kan bruge lige den slags topping man har lyst til på brødene. Jeg brugte selv rødløg og cheddar. Jeg forestiller mig at det også bliver super lækker med f.eks. små smagfulde cherrytomater, oliven eller måske endda gedeost.

Med disse brød tør jeg næsten sige, at min brødbagnings-forbandelse er hævet. Alle de brød jeg bagte til gavekurven blev i hvert fald helt perfekte! Sikke en lettelse! Derfor videregiver jeg nu opskriften på disse fantastiske stecca, som jeg forestiller mig vil gå rigtig godt som tilbehør til sommerens grillmad. Velbekomme!

copenhagencakes italiens steccacopenhagencakes italiens stecca3Ingredienser (ca. 6 brød)
10 g gær
ca. 5 dl vand
2 tsk salt
600 g hvedemel

Topping: Rødløg og cheddar (eller noget helt tredje)
Krydderier
Olivenolie
Flagesalt

  • Opløs gæren i vandet og tilsæt derefter salt og hvedemel. Brug en dejskraber og vend det hurtigt sammen til en klæbrig dej – dejen skal ikke æltes. Vend det lidt rundt indtil der ikke er tørre melklumper tilbage i dejen.
  • Dæk skålen med køkkenfilm og stil dejen til hævning ved stuetemperatur i ca. 2-3 timer.
  • Drys godt med mel ud på et rent bord og hæld dejen ud på bordet. Fold dejen sammen et par gange og form den til en kugle. Del den derefter i 6 lige store stykker.
  • Hver stykke dej strækkes ud til et langt, fladt brød, så det har samme længde som en bageplade. Læg et ark bagepapir på en bageplade og læg brødene derpå. Lad brødene efterhæve, tildækket og lunt, i 1 time.
  • Mens brødene hæver forvarmes ovnen på 250 ºC (varmluft 230 ºC).
  • Tryk forskelligt fyld ned i dejen, og pensl med olie. Drys evt. lidt flagesalt over, hvis din topping ikke i forvejen er salt.
  • Sæt straks brødene i ovnen og bag dem i 12-14 minutter.

2 thoughts on “Italiensk stecca med rødløg og cheddar – brød perfekt til sommer og grillmad

  1. Tillykke med at din brødbagnings selvtillid er kommet tilbage 🙂 Dine brød ser lækre ud og kurven var da en fed idé 🙂

Skriv et svar

