En lille guide til Islands Brygge

Mange af jer kender nok Islands Brygge som den dér bydel, der ligger lidt langt væk fra det hele, og hvor man kun kommer om sommeren når man skal hoppe i havnen, sole sig og spise is.

Men kære venner, Islands Brygge kan bare så meget mere end det!

Jeg har boet her i en del år nu, og derfor er jeg nok lidt farvet, men Bryggen er altså min yndlingsbydel. Her er storbystemning, butiksliv og havnepromenade, her er tæt på centrum og tæt på grønne marker. Ja, Islands Brygge er et herligt lille sted, der kan lidt af det hele.

Jeg vil gerne dele lidt ud af mine allerbedste yndlingssteder på Bryggen. Så næste gang I kommer forbi håber jeg I har mod på at tage indenom de små gader, nyde lidt god cafémad og opleve charmen ved Bryggen ❤

DSC_0667 copyDSC_0664Isblomsten
Hvordan går det egentlig til, at en blomsterbutik går hen og bliver ens yndlingsbutik? Der er bare noget helt særligt over den atmosfære, men bliver en del af, når man træder ind i Isblomstens skønne univers. De kan noget helt unikt med blomster og flotte planter, og jeg bruger dem altid når jeg skal have de flotteste buketter med til bogreceptioner og andre festlige lejligheder. Og så er det selvfølgelig stedet jeg går hen og får et nyt planteboost, hver gang det lykkes mig at dræbe endnu en sukkulent…
Isblomsten, Isafjordsgade 2, 2300 Kbh S.

DSC_0486 copyDSC_0485Café Alma
Jeg skal lige starte med at melde ud, at jeg er meget farvet når det kommer til Café Alma – jeg har nemlig arbejdet her ved siden af studierne i en del år nu. Café Alma har en helt særlig stemning og mad, der er to die for! Her kan fås både morgenmad, frokost, suveræn aftensmad og sidst men ikke mindst GOD kaffe. Alma ligger kun tre minutters gang fra vandet, og når solen skinner på Bryggen er der rift om de mange udendørs siddepladser.
Et lille tip: Er du – ligesom mig – tosset med gedeost, så prøv Almas chevre chaud-salat. Ellers kan jeg anbefale Almas Træbræt, som er en delikat anretning af små retter, næsten i tapas-stil. Almas Old Fashioned Burger behøver ingen introduktion, den er verdenskendt her på bryggen…
Café Alma, Isafjordsgade 5-7, 2300 Kbh S.

DSC_0623 copy

DSC_0612Amager Fælled
Storbyens skønneste stykke vildmark ligger lige her, mellem Bryggen og Ørestaden. Amager Fælled skal opleves, hvadenten det er til gåture, løbeture, hundluftning, cykeludflugt eller bærplukning. Fælleden er virkelig et spisekammer uden lige, her er brombær, havtorn, æbler, pærer, hyld, blommer, mirabeller og meget mere. Men jeg siger ikke hvor mine hemmelige bærbuske gemmer sig – I må selv tage på opdagelse 😉

DSC_0595 copyDSC_0586 copyIs
Når man ligger på Bryggen og slikker sol hører der selvfølgelig is til. Det har is-industrien sørme opdaget, og for tiden åbner den ene nye isbutik efter den anden. Fordi der er så mange nye steder har jeg slet ikke fået prøvet dem alle. En gammel kending er dog isbutikken Bryggen 11, der ligger i første parket til de solbadende københavnere. Bryggen 11 ligger klart i toppen blandt Københavnske is-boder! For nylig er også Paradisis åbnet, som ligger på samme gade, og de serverer altså og en rigtig god gammeldags én af slagsen. Er man til Hansens Is har de placeret den flotteste isbod lige ned til vandet.
Når solen skinner på Bryggen er lange køer til isbutikkerne ikke et sjældent syn, så hvis is-sulten er presserende og man kan slække lidt på kravene er et godt tip at lige gå 50 skridt op ad Njalsgade, hvor man i Tiger-butikken kan få en udmærket is til, ja, en 10’er.
Bryggen 11, Islands Brygge 11, 2300 Kbh S.
Paradisis, Islands Brygge 7, 2300 Kbh S.

DSC_0550 copy1Wulff + Konstali
W og K er en lille food shop, der hovedsageligt forsyner mig med friskbagt brød, sund morgenmad og kaffe to go. I montren er der adskillige spændende salater, sandwiches, panini’s og ikke mindst lækre frikadeller, der kan snupper med på farten eller nydes på stedet. Ud over madvarer sælges der også en masse lækre delikatesser og et lille udvalg af stilfuld brugskunst. W og K har i øvrigt også en butik på Lergravsvej, lidt længere ude på Amager, hvor man kan købe Kbh’s bedste “sammensæt-selv-brunch”.
Wulff + Konstali, Isafjordsgade 10, 2300 Kbh S.

DSC_0539 copy1

DSC_0544 DSC_0546 copy1Tobis Café
Vi skal nok op på tre cifre, hvis vi skal prøve at tælle, hvor mange spil Backgammon min kæreste og jeg har taget på Tobis Café. Der er ingen af os der giver op, så hver en sejr lægger op til endnu en omkamp, og sådan fortsætter det weekend efter weekend. Jeg elsker det. Så er det heldigt at stemningen er så hyggelig og fin på Tobis, så her nyder vi gerne en bid mad og en god kaffe, mens Backgammonmesterskaberne fortsætter. Prøv i øvrigt deres morgenmadstallerken eller sandwich med tun. Det er så godt!
Tobis Café, Leifsgade 3, 2300 Kbh S.

DSC_0516 copyDSC_0533 copyDSC_0510 copyÖ Interiör & Design
Jeg synes det er så herligt, at så lille en bydel som Islands Brygge også kan bryste sig af at have byens flotteste lille interiør-butik. Ö har mangt en gang reddet mine fødselsdags- og værtindegave-kriser, ligesom jeg også nu og da kommer til at shoppe lidt fint til eget hjem. Jeg skulle hilse at sige, at det er god eksamensoverspringshandling at gå i gang med at bore hylder op og hænge nye lamper over spisebordet;)
Bag disken står de dejligste mennesker, der altid er klar på en snak om møbler, kaffe og bryggeliv.
Ö Interiör & Design, Isafjordsgade 6, 2300 Kbh S.

Det var alt om Bryggen for denne gang. Der er selvfølgelig mange flere steder at skrive om i denne dejlige bydel, men jeg måtte begrænse mig lidt.
Har du et Brygge-sted der ikke er kommet med på listen? Skriv gerne i kommentarfeltet, så sørger jeg for at få det med næste gang.

 

6 thoughts on “En lille guide til Islands Brygge

  1. Som fellow-bryggebo (på 8 år) stemmer jeg i…
    Jeg ELSKER ELSKER ELSKER at bo her og kan slet ikke forestille mig noget andet sted at bo. Et andet tip kunne være Foodshop 26 – de har den bedste gulerodskage og et lækkert maltbrød (og alt muligt andet godt) Eller hvad med Wulf og Konstali? 🙂

  2. Kan se at der er en del gode steder jeg endnu ikke har været. Jeg bor lige ved siden af islandsbrygge, så kommer jævnligt forbi de forskellige steder. Jeg har meget ofte besøgt Smyks på Isafjordgade når jeg skulle have nyt smykke grej.
    Tak for anbefalingerne.

  3. Pingback: This Weekend | Dejlige Days

  4. Il pane di mauro, Islands Brygge 23. Autentisk italiensk sted med fantastiske sandwich og pizza-slices. Får en brygge-fraflytter til at længes hjem:)

  5. Tak for guiden. Jeg må en tur over broen til jer – jeg bor lige over på den anden side.
    Vi ses 😀

  6. Enig Islands brygge er et hyggeligt sted med mange muligheder, jeg arbejder der. Og nyder godt af blandt andet vandet, amager fælled og det øvrige kulturliv der ellers foregår på bryggen. Men nyder også at cykle hjem til Sydhavnen hver dag hvor jeg bor! Men dejlig positiv rundvisning af bryggen – du sælger den godt;-)

Skriv et svar

