Lækre små mazarintærter med fersken

DSC_0560 copyDer er virkelig stilhed her i kage-land, og det føles bare helt forkert!

Jeg knokler sådan med eksamener, så derfor bliver der desværre ikke meget tid til kagebagning, prøvesmagning, billedtagning og alt det der. Øv hvor jeg altså savner det!

Her i weekenden havde jeg min læsegruppe på besøg, og så så jeg altså mit snit til at byde dem på kage.

Det blev til dette eksperiment, som jeg må indrømme virkelig lykkedes. Mazarinkage – sød, skønt og dejligt – med friske ferskner. Sikke et match!

DSC_0558 copyDSC_0562 copyNæste gang jeg bager disse tærte-herligheder vil jeg overveje at rive lidt lækker citronskal ned i dejen. Dét tror jeg passer noget så godt til.

Husk at servere med f.eks. crème fraîche eller en god vaniljeis.

Ingredienser (ca. 5 små tærter)
ca. 3-4 ferskner
1 spsk rørsukker
Korn fra ½ stang Bourbon vanille eller 1 hel stang “alm.” vanilje
125 g blødt smør
125 g sukker
125 g marcipan
2 æg
50 g mel

Serveres f.eks. med crème fraîche

  • Forvarm ovnen på 175 °C.
  • Skyl fersknerne og skær to af dem i tynde skiver. Læg skiverne i en skål og hæld rørsukker og vaniljekorn over. Vend det hele rundt indtil sukkeret og vaniljen er fordelt godt. Stil skålen til side.
  • I en anden skål piskes smør og sukker lyst og luftigt ved høj hastighed.
  • Riv marcipanen ned i smør- og sukkerblandingen og rør rundt.
  • Tilsæt æggene under piskning.
  • Den sidste fersken (eller de sidste to ferskner – alt efter hvor meget frugt du kan lide i din kage) skæres i små tern, der forsigtigt vendes rundt i dejen.
  • Tilsæt til sidst melet, og rør rundt til dejen er ensartet.
  • Hæld dejen i smurte forme og fordel de tynde ferskenskiver ud over.
  • Kagerne bages ved 175 °C i ca. 20 minutter indtil de er let gyldne på toppen og der ikke hænger dej ved en strikkepind/bagenål når du stikker den i kagen.
  • Når kagerne er færdigbagt tages de ud af ovnen og stilles til afkøling.

Velbekomme!

2 thoughts on “Lækre små mazarintærter med fersken

Skriv et svar

