Tips til hjemmelavet isthe

DSC_0475 copy

Iste, isthe, ice tea. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal kalde det, men hvad jeg dog ved er, at jeg har fundet en guilty pleasure!

Det er i den grad sæson for iskaffe og isthe, alt hvad der for blot en måned siden blev drukket varmt, skal nu – hvis du spørger mig – køles ned til frysepunktet (nærmest).

Det er super nemt at lave sin egen hjemmelavede is-the, og er den oven i købet også sundere end den, du finder i supermarkederne, som bare indeholder en masse kemi og næsten lige så meget sukker som en sodavand. Til gengæld smager hjemmelavet is-the ikke lige så sødt, så det skal man lige være klar over hvis man forventer at det smager af Nestea.

Jeg laver min is-the på en the der hedder “Green Bamboo” fra Perchs. Jeg kan godt lide at den er mild og frugtig (indeholder papaya, mango, ananas, rosenknopper og bambus). Du kan dog bruge lige den the du har lyst til, jeg anbefaler bare at vælge én der ikke er alt for sort, og har en snert af frugt, bær, citrus eller lignende.

Start med at brygge en stor kande the, og stil derefter kanden på køl. Når theen er helt afkølet kan det være der er lidt brunt bundfald, der kan du sie fra ved at hælde theen gennem et kaffefilter over i en anden kande. Skær to øko. limefrugter i tynde skiver og hæld det ned til theen sammen med en masse kviste mynthe. Lad det trække i køleskabet i et døgns tid.

Hvis du gerne vil have din the sødere kan du også tilsætte nogle appelsinskiver eller måske lidt sukker opløst i vand (så er den dog ikke så sund længere).

Jeg vil meget gerne høre fra jer, hvis I har gode erfaringer med at lave is-the på andre måder. Hvilke theer brygger I jeres is-the på?

12 thoughts on “Tips til hjemmelavet isthe

    • Tak for dit link, Annika. Jeg ved godt det staves uden h, men har altid skrevet det med H da det er sådan de gør hos Perchs, og jeg synes deres begrundelse for stavemåden er så fin, så hos mig hedder det altså også “the”😉

      • Ahh.. forstod at du var i tvivl… men er enig… Det ser væsentligt bedre ud end uden et h.

  1. Jeg laver altid isthe ved at brygge en kande the på kold vand(!!) som så står 12-24 timer i køleskabet, for så bliver den ikke bitter og kræver absolut ingen sødning, hvilket jeg synes isthe lavet på kogende vand gør for at fjerne den bitre smag. Jeg er stor fan af at bruge kusmi “sweet love” til isthe, den er virkelig godt til isthe!! Og som varm the i øvrigt også😉
    – Charlotte http://www.colorfulfunliving.blogspot.dk

  2. Jeg har brugt grøn/hvid the med kvæde og æblestykker eller Les fleurs de paris fra Chaplon. Laver The som normalt, køler den ned og herefter sier den gennem et kaffefilter, evt tilsætter jeg lidt sukker.
    Har lige nu en grøn/hvis the med granatæble og den skal snart prøves til isthe

  3. Det lyder bare som noget jeg absolut må prøve. De søde (købe) er meget gode, men jeg syntes at de bliver for vamle i længden. For to dage siden var jeg ude på en kinesisk restaurant, hvor jeg bestilte en icetea og fik den gode overraskelse at den var hjemmelavet. Det var så dejlig en oplevelse. Og da du nu kommer med et indlæg om Icetea, så må jeg da tage udfordringen op😉

  4. Jeg er rigtig glad for en urtete med ingefær, hvor jeg tilsætter frisk ingefær og lakridsrod. Den sidste giver masser af sødme, helt naturligt. Jeg drikker den varm om vinteren, laver dobbelt så meget om sommeren og drikker den både varm og kold. Når der er rester, giver jeg den til havens planter, da det er god gødning for dem.

  5. God idé at søde med appelsinskiver! Jeg er aldrig rigtig lykkedes med at lave en vellykket iste, men det kunne være, jeg skulle prøve din🙂 Man skal i øvrigt være opmærksom på, at perch er begyndt på en uskik med at blande skjult sukker i nogle af deres theer. Der var ellers engang, hvor det ville have været utænkeligt for dem, men det skal man lige tjekke op på nu, hvis man vil være sikker på ikke at indtage ufrivilligt sukker…
    Vh Louise

  6. Jeg er vild med iste lavet på cool mint te. Det smager simpelthen så friskt, sødt og lækkert, selvom det ikke indeholder sukker, men kun te. Nogle gange får den også mynteblade, citronmelisse og citronskiver i, når den kommer på køl, men den kan også sagtens drikkes helt uden andet.🙂

  7. Elsker simpelthen også isthe!🙂 jeg laver gerne min på samme måde som din. Nogle gange tilsætter jeg dog hindbær ved at mose dem gennem en si ned i den kolde te. På den måde får man en sødere og frisk the.

  8. Pingback: Hjemmelavet isthe | PeacefulAngels Garden

Skriv et svar

