Dessert med karamelcreme, mangoskum, ananas og knas

DSC_0434 copy1I går havde min kære lillesøster fødselsdag, så hele familien var samlet for at fejre hende over en god middag. Jeg tilbød at stå for desserten, da jeg havde en dessert på nethinden som jeg længe har villet afprøve.

DSC_0239 copyJeg var for et par uger siden til et “sukker-event” arrangeret af Dansukker, hvor vi fik snakket om de store smagsforskelle der er i forskellige varianter af sukker. Budskabet var, at “sukker er ikke bare sukker”, og det må jeg erklære mig dybt enig i. For at illustrere sukkervarianternes store smagsforskellige fik vi smagt på fire forskellige karamelcremer, lavet på samme opskrift, blot med fire forskellige typer sukker. Som I allerede kan se på farven er der stor forskel i nuancerne, og jeg skal love for at de også smagte meget forskelligt. Der var brugt sukre som rørsukker, sirup og muscovadosukker (jeg husker desværre ikke helt præcist, da jeg ikke skrev ned), og tankerne blev ledt hen på noter af lakrids, karamel og sågar figner. Så husk det næste gang du overvejer at bruge hvidt raffineret sukker i din dessert – måske du kan få mere spændende smagsnuancer frem ved at bruge rørsukker, muscovadosukker eller noget helt tredje?

DSC_0246 copy1Der er selvfølgelig min desserthelt hr. Strangas der er mastermind bag denne dessert, og ovenstående billede er fra da han serverede desserten til Dansukker-arrangementet. Jeg er helt vild med desserten, da den er både sød og frisk, og så har den en lethed over sig, der er helt unik. Den marinerede ananas gør noget helt særligt ved desserten, hvilket gårsdagens gæster også kommenterede. Tænk engang, at der er så mange tidskrævende elementer i denne dessert, og så er det i virkeligheden noget så simpelt som den rå, marinerede ananas, der lige giver et desserten det sidste himmelske indspark.
Nikolaos Strangas laver denne dessert med passiosskum, men jeg har skiftet dette element ud med mangoskum, da jeg havde travlt i supermarkedet og ikke lige kunne finde passionsfrugter. Mango er selvfølgelig lidt sødere end passionsfrugt, som har en meget karakteristisk sur/sød smag. Hvis man synes det bliver for sødt med mango kan man tilsætte lidt citron- eller limesaft.

Egentlig skal mangoskummet laves på sifon, men min sifon gik selvfølgelig i stykker, så jeg måtte improvisere, og det lykkedes også meget fint. Så nedenunder skriver jeg fremgangsmåden for både med og uden brug af sifon.

Jeg har serveret min dessert med en kugle lækker vaniljeis.

DSC_0437 copyIngredienser (ca. 6 personer)

Karamelcreme
50 g mørk muscovadosukker
½ vaniljestang
5 dl fløde
1 blad husblas

  • Skrab kornene ud af den halve vaniljestang og bland dem med muscovadosukkeret.
  • Kog fløde, muscovadosukker og vanilje i en gryde i ca. 15 min.
  • Opblød husblassen i en skål med koldt vand i 5 min.
  • Tilsæt den drænede husblas til fløden og mix med en stavblender.
  • Hæld cremen over på en plastikbøtte og dæk det med film – filmen skal røre ved cremen og være tætsluttende.
  • Sæt cremen til afkøling i køleskabet ca. 8 timer.
  • Efter de 8 timer bør cremen være fast, men hvis den stadig er lidt flydende kan den piskes stiv med en håndmikser.
  • Hæld cremen på en sprøjtepose med rund tyl hvorefter den er klar til anretning.

Mangoskum
1 vaniljestang
1 spsk sukker
200 g frugtkød fra en mango, skåret i små tern
½ dl vand
30 g glucosesirup
3 blade husblas

  • Skrab vaniljekornene fri og bland den med sukkeret.
  • I en gryde opvarmes varmes mango sammen med sukker, vanilje og vand. Lad det koge indtil mangokødet er helt mørt og sukkeret er opløst.
  • Tag gryden af blusset, tilsæt glucosesirup og blend det helt fint og glat med en stavblender. Pres puréen gennem en fintmasket sigte.
  • Opblød husblassen i en skål med koldt vand i 5 min og tilsæt den derefter til den varme mangopuré. Rør rundt indtil husblassen er helt opløst.
  • Hæld puréen på en sifonflaske og sæt to gaspatroner i flasken ELLER hæld puréen i en plastikbøtte og dæk det med film – filmen skal røre ved puréen og være tætsluttende. Stil sifonflasken/plastikbøtten i køleskabet i mindst 8 timer.
  • Hvis puréen er på sifonflaske er den klar til at sprøjtes på desserten efter 8 timer. Hvis pureen ikke er i sifonflaske skal den piskes kraftigt igennem for at blive luftig. Det gøres bedst med en stavblender.

Marineret ananas
¼ vaniljestang
1½ dl vand
50 g sukker
En håndfuld store mynteblade, finthakket
Frugtkød fra ½ ananas, skåret i små tern

  • Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud. Hæld vaniljekorn, den tomme vaniljestang, vand og sukker i en gryde, og bring det i kog.
  • Lad det koge i 10-12 minutter.
  • Hak myntebladene helt fint.
  • Hæld den hakkede ananas i en skål, og hæld vaniljesirup og mynteblade over ananasen. Rør rundt.
  • Stil skålen i køleskabet og lad det marinere indtil desserten skal serveres.

Crumbletopping
50 g hvedemel
50 g brun farin
50 g smør, koldt
50 g havregyn

  • Forvarm ovnen på 170 ºC.
  • Blend havregrynene til fint pulver.
  • Bland alle ingredienser sammen med fingrene indtil dejen “smuldrer”.
  • Læg crumble-dejen på en bageplade med bagepapir og bag den i ovnen i 10-15 minutter.

Skriv et svar

