Hjemmelavede nudler

DSC_03991

Det her må nok siges at være et atypisk indlæg her på Copenhagencakes. Jeg har aldrig før gjort mig i opskrifter på “rigtig” mad, men der bliver faktisk lavet en hel del spændende aftensmåltider herhjemme, så for en gangs skyld ville jeg lige dele sådan en opskrift med jer.

For tiden eksperimenterer jeg en del med rigtig spændende wok-opskrifter. I kender sikkert det med, at man har perioder hvor én slags mad lige skal testes på alle mulige måder. Så efter et par dage med wok (jeg bliver aldrig træt af det) fik jeg mod på at prøve selv at lave nudlerne helt fra bunden. Det viste sig altså at være rigtig nemt, og enormt lækkert, så jeg synes I skal have opskriften.

DSC_0386 copyIngredienser (til ca. 4 personer)
280 g hvedemel
½ tsk salt
1 æg og 2 æggeblommer
0,8 dl vand
1 tsk vegetabilsk olie
Ekstra mel til at drysse på bordet

  • I en stor skål blandes halvdelen af hvedemelet sammen med saltet.
  • I en lille skål piskes æg sammen med æggeblommer, vand og olie.
  • Lav en fordybning i midten af melet, og hæld æggeblandingen deri og rør det godt sammen. Dejen er på dette punkt meget klistret og klumpet, men det skal nok blive bedre.
  • Hæld den resterende halvdel af hvedemelet ud på et bord, og hæld den klistrede dej ud ovenpå. Ælt det hele godt sammen, og bliv ved med at ælte indtil dejen er glat, elastisk og fri for klumper (ca. 8-10 minutter). I starten virker det måske som en urealistisk opgave, men bliv ved med at ælte, så bliver dejen så fin til sidst.
  • Pak dejen ind i køkkenfilm og lad den hvile i 10 minutter.
  • Del dejen i fire lige store portioner. Drys mel ud på bordet og rul en portion ud ad gangen med en kagerulle, indtil dejen er meget meget tyndt rullet ud.
  • Lad de fire udrullede portioner dej ligge i 20 min.
  • Med en pizzakniv eller en skarp køkkenkniv skæres der strimler á ca. 1 cm.
  • Nudlerne kan nu koges med det samme (ca. 2 minutter i spilkogende, letsaltet vand) eller du kan opbevare dem på følgende måde: Lad nudlerne tørre på en rist i en time, pak dem derefter i en lufttæt beholder eller pose, og læg dem i fryseren, hvor de kan holde sig i op til 8 måneder.

4 thoughts on “Hjemmelavede nudler

Skriv et svar

