Billionaire bars med cookie dough og saltkaramel

DSC_0149 copyHer er en kage til alle mine cookie dough lovers derude!

I kender måske kagen der går under navnet “Millionaire bars”. Det er en kage der består af en kiksebund (såkaldt shortbread), karamel og chokolade. Her kommer så den lidt vildere version af en millionaire bar, som så logisk selvfølgelig skal hedde Billionaire bar! Denne kage består af kiksebund, hjemmelavet saltkaramel, cookie dough og til sidst et forførende lag mørk chokolade.

What’s not to love!?!

Opskriften fandt min søster og jeg inspiration til i Lindsay Landis’ gude-bog “Cookie Dough Lover’s Cookbook”. Det er seriøst en hel kogebog dedikeret til cookie dough! Jeg købte den da jeg for et par år siden var i USA, og jeg eeeelsker den! Jeg tror desværre ikke den kan købes i Danmark, men jeg ved den er til at finde hos internationale onlineboghandlere, f.eks. Amazon.
(Opdatering: Jeg har netop fundet ud af at bogen kan købes hos Saxo her)

Needless to say er de her kager super-intense og mega smækre. Jeg anbefaler at skære dem ud i små anretninger, da lækkerheden ellers hurtigt bliver meget mættende.

DSC_0154 copy

Her er kagerne smukt serveret på min “tilt”-serie fra Anne Black❤

Ingredienser (ca. 10 stk)
Kiksebund
65 g smør, stuetemp.
65 g sukker
½ tsk vaniljeekstrakt
¼ tsk salt
130 g hvedemel

Saltkaramel:
210 g sukker
2 spsk vand
2,3 dl fløde
60 g smør
1 tsk havsalt

Cookie dough
100 smør, stuetemperatur
50 g sukker
70 g brun farin
2 tsk fløde
½ tsk vaniljeekstrakt
95 g hvedemel
80 g god mørk chocolade, finthakket eller i små chokoladeknapper
Et nip salt

Chokoladetopping
80 g god mørk chokolade
1 spsk smør

Kiksebund

  • Forvarm ovnen på 180 °C og beklæd en bageform på 20×20 cm med bagepapir.
  • I en stor skål piskes smør sammen med sukker i 2-3 minutter indtil det er lyst og luftigt.
  • Tilsæt vanilje og salt og pisk indtil det er blandet sammen.
  • Tilsæt til sidst hvedemelet og rør indtil det er inkorporeret. Blandingen kan blive meget “sandet” i konsistensen, det hjælper at bruge hænderne og “trykke” dejen godt sammen.
  • Hæld dejen ned i bageformen og pres dem sammen i et jævnt lag. Med en gaffel prikkes der huller rundt omkring i dejen.
  • Bag kiksebunden i ovnen i 18-22 minutter indtil kanterne er let gyldne. Lad derefter kiksebunden køle helt af.

Saltkaramel

  • I en lille gryde smeltes sukker med vandet indtil farven er smuk karamelbrun (bliv ikke overrasket – først bliver det flydende, derefter tørt og grynet, og så smelter det igen og tager derefter farve).
  • Tag gryden af varmen, tilsæt fløden forsigtigt (pas på, det bobler!) og pisk det sammen (hvis karamellen stivner og ikke kan røres sammen med fløden, kan du sætte gryden tilbage over varmen og lade blandingen opvarmes under omrøring). Stil gryden på varmen og lad karamellen simre lidt – pas på det ikke brænder på.
  • Tilsæt smørret og pisk det sammen med karamellen. Rør til sidst saltet i.
  • Stil karamellen til siden og lad den køle af, spred derefter et jævnt lag ud over kiksebunden og stil det på køl.

Cookie dough

  • I en stor skål piskes smør med sukker og brun farin. Pisk indtil det er lyst og luftigt (ca. 2-3 minutter).
  • Mens der røres blandes fløde og vaniljeekstrakt i. Tilsæt derefter mel og rør ved lav hastighed indtil melet er inkorporeret i blandingen.
  • Rør chokoladen i, og smag til med salt. Jeg kan personlig godt lide, at man virkelig kan smage saltet – men det er en smagssag.
  • Spred cookie dough’en ud over karamellaget i et jævn lag og stil kagen tilbage på køl.

Chokoladetopping

  • Smelt chokoladen med smørret i en lille gryde over lav varme mens der røres rundt.
  • Lad det køle lidt af, og hæld det derefter over kagen.
  • Stil kagen tilbage i køleskabet og lad den køle af minimum i 30 minutter.
  • Inden servering skæres kagen ud i små firkanter eller rektangler.

Velbekomme❤

12 thoughts on “Billionaire bars med cookie dough og saltkaramel

  1. Ved du om man skal betale told hvis man køber på amazon?
    Ps. Jeg D Ø R over den kage der!

  2. Det ser guddommeligt lækkert ud. Yummi. Jeg måtte straks på jagt efter bogen, og jeg har netop bestilt hos den Saxo. Glæder mig!

  3. Skal cookie dough’en slet ikke bages på nogen måde?
    Jeg er meget ny i opskrifter med cookie dough, men har virkelig stor trang efterhånden, med alle de lækre opskrifter, du poster. Så jeg må snart kaste mig ud i det.

  4. Blev simpelthen nødt til at kaste mig ud i denne opskrift🙂 Smager fantastisk!! Dog synes jeg min cookie dough dej knasede, som om der var for meget sukker i. Er det meningen eller skulle jeg have rørt dejen lidt mere?

  5. Hejsa
    Tak for en helt igennem fantastisk opskrift. Jeg lavede gerne igår – dog med en dolce latte creme istedet for din karamelcreme. De smager jo fantastisk. Jeg har tilladt mig at lægge opskriften op på min blog – med link til dig naturligvis. Jeg håber, det er ok.
    Rigtig god påske til dig.
    Mange hilsner Kathe

  6. Nu har jeg lavet kagen to gange, men kan ikke få karamellen til at stivne. Når jeg skærer kagen blir det noget værre smattet noget -:( Har du nogen idé til, hvad jeg mon gør galt. Synes jo at jeg gør ligesom opskriften siger. Men det går dog ikke udover smagen, det er voldsomt lækker!

    • Kære Jeanet,
      Hvis du ikke kan få karamellen til at stivne, så har du kogt den for kort tid. Den skal koges ind så noget af væsken fordamper, så stivner den når den bliver kold. Men koger du den for længe bliver den stenhård når den afkøles – så det er om at finde den magiske mellemvej😉

Skriv et svar

