Vaniljecupcakes med mochaccino-frosting

DSC_0023 copyDisse cupcakes er opstået som en fusion af to forskellige komponenter, der bare virker! Nemlig mine vaniljecupcakes, som på trods af den helt enkle og simple smag bare er nogle af de dejligste cupcakes. De er luftige og lette, og smager himmelsk. Selvfølgelig kan du kombinere vaniljecupcakes med alle mulige former for forskellig frosting, dette er blot et bud på en rigtig god kombination. Den anden komponent i denne opskrift er mochaccino-frostingen, som jeg normalt bruger på disse chokoladecupcakes. Da jeg skulle bage forleden tænkte jeg at frostingens kraftige chokolade-/kaffesmag ville gå rigtig godt til de forholdsvis lette vaniljecupcakes. Og det fungerede bare!

Jeg eksperimenterede lidt med frostingen for at se, om jeg stadig kunne finde ud af lave blomsterblade med en såkalt “petal tip” fra Wilton. Det er en slags sprøjtetyl der er helt flad og aflang, som man kan sprøjte disse smukke blomsterblade med (her er et link hvor man kan se de forskellige petal tips). Jeg har en drøm om at jeg gerne vil prøve at lave nogle video-tutarials til dem af jer, der måtte være interesserede, hvor jeg viser hvordan jeg gør. Jeg håber jeg finder ud af det en dag!

Hvis du ikke kan lide smagen af kaffe kan du blot skifte kaffen ud med mælk – så får du en kakao-frosting i stedet.

DSC_0024 copyIngredienser (ca. 12 stk.)
120 g hvedemel
140 g sukker
1½ tsk bagepulver
En knivspids salt
40 g smør, stuetemperatur
1,2 dl mælk
1 æg
¼ tsk vaniljeekstrakt
Korn fra ½ stang vanilje

Frosting
60 gr kakao (usødet)
1,2 dl stærk kaffe, afkølet
525 gr flormelis
105 gr smør
en knivspids salt
1½ tsk vaniljeekstrakt

  • Forvarm ovnen på 170 ºC.
  • Mel, sukker, bagepulver, salt og smør røres sammen i en skål indtil det er godt blandet sammen, og konsistensen bliver “sandet”.
  • Tilsæt langsomt halvdelen af mælken under omrøring.
  • I en anden skål piskes ægget med vaniljeekstrakt, vaniljekorn og den resterende mælk.
  • Mens der røres hældes æggeblandingen langsomt i melblandingen. Pisk indtil dejen er ensartet og fin og stop med det samme – pas på ikke at “overpiske” dejen.
  • Dejen fyldes i nu cupcakeforme. Husk kun at fylde formene ⅔ op så der er plads til at dejen hæver når den kommer i ovnen.
  • Bag cupcakes’ne i 20-25 minutter.
  • Når cupcakes’ne er færdigbagte skal de afkøles fuldstændig før frostingen sprøjtes på.
  • Frosting
  • I en skål piskes kaffe og kakao indtil det er godt blandet.
  • Tilsæt sukker, smør, salt og vanilje og pisk igen indtil massen er jævn og ensartet.
  • Hvis frostingen er for flydende sættes den i køleskabet ½-1 time. Derefter piskes frostingen igennem og kan du fyldes på sprøjtepose og sprøjtes smukt på cupcakes’ne.

Velbekomme❤

5 thoughts on “Vaniljecupcakes med mochaccino-frosting

  1. Hvor er det smukt❤ Ville være vildt fedt med en video til at vise teknikkerne med sprøjtetyllen🙂 God weekend og tak for en inspirerende blog.

    • Tak, Jannie🙂 Jeg ville også rigtig gerne filme det, men jeg mangler både udstyr og teknisk kunnen. Håber på at kunne finde hjælp til det et eller andet sted😉 Også god weekend til dig❤

Skriv et svar

