Vafler på Vaflens Dag!

DSC_0915 copy

I dag er det vaflens dag. Er det ikke fantastisk!
Nu er der snart en dag for alle mine yndlingsbagværk. Der er kanelbullens dag, pandekagens dag, og i dag vaffeldagen! Så mangler jeg bare en “gulerodskagens dag” og en “Strangas-kagens dag”, så har jeg alle mine yndlingskagedage på plads.

Da jeg var barn og besøgte min mormor oppe i Nordsverige var det bare det bedste når hun lavede vafler til os. Eller våfflor, som vi siger i Sverige. Så sad vi dér i solens stråler på hendes altan og kunne kigge ud over søer og små øer med grantræer på, mens vi nød de sprødeste vafler med flødeskum og hendes hjemmelavede syltetøj. Min mormor er bare den bedste til alt i et køkken, og hendes vafler er også de bedste jeg nogensinde har smagt. Måske er jeg lidt subjektiv, for de her vafler har virkelig præget min barndom.

Når det i dag er vaflens dag føles det helt rigtigt, at det selvfølgelig er min mormors opskrift jeg skal bruge. Jeg bad min mormor om opskriften sidst hun var på besøg i Danmark, og et par uger efter modtog jeg så det fineste håndskrevne brev med en håndskreven vaffelopskrift. Den hænger nu på min køleskabsdør og minder mig om min yndlingsmormor, om Sverige og om barndomme på altanen.

Disse vafler kaldes i Sverige for frasvåfflor består af få simple ingredienser, men ingen æg, som vi ellers normalt kender det. Vaflerne bliver superlette og enormt sprøde – lige som de skal være.

DSC_0886 copyIngredienser (4-5 personer)
200 g smør, stuetemperatur
7 ½ dl hvedemel
½ tsk sukker
4 tsk bagepulver
½ L mælk
½ L vand

  • Smelt smørret og lad det køle af.
  • I en skål blandes mel, sukker og bagepulver.
  • Hæld mælk og vand i melblandingen og pisk indtil dejen er glat og ensartet.
  • Tilsæt smør og pisk.

4 thoughts on “Vafler på Vaflens Dag!

  1. Ej hvor lækkert og enkelt. Tror jeg vi skal have i weekenden, når vaflens dag er smuttet for os. Opdagede det lige for nylig på Frk. Kræsnes blog. Jeg synes det lyder som en rigtig god ide med gulerodskagens dag. Skal vi ikke bare udråbe 20. Oktober til det? Det er sådan en dejlig efterårskage(og min fødselsdag) Så kan vi se hvor lang tid der går før det er udråbt til national og international gulerodskagedag:-)

    Kh.
    Anne-Marie

Skriv et svar

