Min yndlingskage: Gulerodskage med creamcheese-frosting

GulerodskageMandag må være ugens bedste dag, for herhjemme er mandag store-kagedag!

Jeg har for tredje mandag i træk bagt en rigtig drøm af en kage for at udfordre mig selv lidt både på smag og på kreative evner. Det er Amo, der har opfordret mig til at tage kampen op sammen med Kagekampen, der bliver vist på Kanal 5. Her er det så meningen, at jeg skal “lege” med på samme dyst, som der bliver lagt for dagen i aftenens program. Heldigvis leger jeg blot med hjemmefra i mit eget køkken, og de eneste dommere der skal bedømme mine kager er min kæreste og mine venner. Og de er som regel ganske tilfredse – mildt sagt😉

I aften skal Kagekampens deltagere udfordres i det, der hedder “Bag dommerens favorit”. Det går simpelthen ud på, at dommeren viser en af sine egne svære konditorkager, hvorefter deltagerne får opskriften og efterligner den. Jeg har dog fået lov til at bøje reglerne lidt, og i stedet bage min egen favoritkage. Og der er slet ingen tvivl om, hvilken kage det skulle være: Nemlig min lækre gulerodskage, som jeg har bagt en milliard-trilliard gange før. Altså nærmest.

GulerodskageHvis der i øvrigt er et sted du vil hente inspiration til smukke kager, så tag lige et kig på Amo’s Facebookside! Der er nemlig gang i den lækreste kage-konkurrence hvor du kan vinde en kurv fyldt med kagegrej, Amo-produkter og chokolade! Det er ved at være sidste chance for at deltage i konkurrencen, for denne uge er den sidste ud af de tre uger, konkurrencen kører i!
For at deltage i konkurrencen skal du dele et billede af din sjoveste, skøreste eller mest kreative kage på Amo’s Facebookside eller Instagram. Hvis du bruger Instagram skal du huske hashtaggene #amo og #kreativekager.
Jeg følger ivrigt med derinde i konkurrencen, og der er altså nogle ret så flotte og vilde kager!


Selvom jeg har bagt gulerodskagen flere gange end jeg kan tælle, er det faktisk første gang jeg bager den så den får dette “lagkage-agtige” udseende, og det er jeg faktisk ret godt tilfreds med. Jeg synes det ser meget fint og elegant ud. På toppen har jeg pyntet med det man kalder rose swirl frosting. Det har jeg en trin-for-trin-vejledning til lige her.

Det fantastiske ved denne kage er, at den både kan bages som kage, som lagkage (som her) og som cupcakes! Og sikkert også på flere måder – kun fantasien sætter grænser.

Ingredienser
Kagen
2 æg
1 dl smagsneutral olie
100 gr sukker
25 gr brun farin
1/2 dåse ca. 250 gr finthakket ananas
1 tsk vaniljesukker
125 gr mel
1 tsk natron
1 tsk bagepulver
0,25 tsk salt
1 tsk kanel
1/4 tsk muskat
En knivspids stødt nellike
125 gr revet gulerod
(100 gr valnødder eller pecannødder – kan udelades)

Creamcheese-frosting
450 g flormelis
75 g usaltet smør, stuetemperatur
190 g flødeost naturel (ikke light), køleskabskoldt

  • Forvarm ovnen til 185 °C.
  • Smør to springforme (ø=17 cm) med smør og drys dem med mel. Bank det overskydende mel ud.
  • Pisk æg, olie, sukker og brun farin sammen med en elpisker.
  • Pres ananassaften ud af stykkerne i et viskestykke hæld ananasen i viskestrykket og vrid viskestykket stramt over en håndvask) og vend den hakkede ananas i blandingen.
  • Bland mel, bagepulver, natron, vaniljesukker, salt, kanel, muskat og stødt nellike i æggeblandingen.
  • Rør gulerødder og evt. nødder i.
  • Hæld dejen ligeligt i de to smurte springforme
  • Bag kagen 20-25 minutter eller indtil du kan stikke en nål i kagen der trækkes rent ud.
  • Lad kagen køle godt af når den er færdigbagt.
  • Frosting
  • Flormelis og smør piskes sammen ved medium hastighed indtil det er godt blandet.
  • Tilsæt al creamcheese på én gang og pisk indtil det er inkorporeret. Skru op på høj hastighed og pisk videre indtil frostingen er let og luftig, det tager ca. 5 minutter. Pas på ikke at piske for længe, da frostingen så bliver tynd og flydende.
  • Kagen samles
  • Skær de færdigbagte (og helt afkølede) kager til, således at de er helt lige og vandrette på overfladen og flæk de to kager så du nu har fire bunde.
  • Smør frosting mellem hvert lag, og slut af med at froste toppen.

Dette indlæg er sponsoreret af Amo.

6 thoughts on “Min yndlingskage: Gulerodskage med creamcheese-frosting

  1. Kan man erstatter de 125 gram mel med 60 gram mandelmel i stedet, så den bliver glutenfri?🙂

  2. Kære Cecilia
    Jeg er simpelthen så imponeret over dine evner til at få en gulerodskage til at ligne en million. Lag-på-lag-kager er iøvrigt altid mere festlige, så det kunne da være, man skulle kaste sig ud i det noget oftere.
    Kh Nadia

Skriv et svar

