På besøg i Masterchef-køkkenet

MasterchefDet kan godt være jeg har svoret at det er helt slut med min (yderst kortvarige) tv-karriere, men når man bliver inviteret til at dyste i Masterchef-studiet takker man altså pænt ja. Og heldgivis var det da også uden kameraer og produktions-crew.

Carte d’Or havde for lidt siden inviteret en håndfuld madbloggere til at udfolde sine kreative evner under tidspres i Masterchef-køkkenet. Vi blev delt ind i hold, og ved min side var jeg så heldig at få skønne Nadia, der har den über-lækre blog foodfanatic.dk.

Fra start af lød udfordringen, at vi skulle kreere en hovedret med grundlag i de ingredienser, der gemte sig i “den hemmelige boks”. Selvfølgelig blev vi presset med en ekstra udfordring halvvejs i forløbet, og der tog stressen virkelig fat! Nadia og jeg kørte simpelthen som to programmerede maskiner ved siden af hinanden. Før vi vidste af det var tiden gået, og vores retter skulle præsenteres for dommer Jakob Mielcke.
Som forventet var vores hovedret fuldstændig spot-on. Det skal Nadia have al æren for, hun tog simpelthen bare styring ved hovedretten, og jeg havde hele vejen igennem også den største tiltro til hende. Nøj hvor er hun bare dygtig! Til gengæld var vores dessert noget værre rod, og det er altså mig der må tage den på min kappe. Vi havde slet ikke fanget, at desserten skulle præsenteres med det samme, så vi troede vi havde tid til at lade den fryse i fryseren. Sådan skulle det dog ikke være, så det var bare en sø af smeltet is der endte på tallerkenen. Til desserten udtalte Jakob Mielcke også at vi skulle have meget ros for konceptet og at det var en ambitiøs idé, “måske for ambitiøs”…

Vi endte med en tredjeplads (ud af syv!), så det synes jeg nu alligevel er rimelig godt klaret. Jeg tror nu nok, at det var Nadias lækre hovedret der sikrede os en plads i top-tre. Min dessert gjorde i hvert fald ikke noget godt i den sammenhæng😉

Herunder vil jeg vise jer et lille udpluk af billederne fra den sjove aften.

mgradeweb (113 of 415)Tiden sættes i gang og låget på “den hemmelige boks” må løftes.

mgradeweb (30 of 415)Vi er totalt lettede – der gemmer sig ingen levende hummere der skal aflives – blot en masse dejligt friske og forholdsvis “almindelige” råvarer.

mgradeweb (116 of 415)To lettere forvirrede kokke – “Er det torsk?!”.

mgradeweb (66 of 415)mgradeweb (226 of 415)Med en halv time tilbage afbryder dommer Jakob Mielcke os og vi får at vide, at vi nu også skal fremtrylle en dessert. Vores holdfordeling er total klar – Nadia fortsætter med at tage sig af hovedretten, der begynder at tage form som en asiatisk salat med lynstegt svinekød, og jeg tager mig af desserten.

mgradeweb (75 of 415)mgradeweb (72 of 415)Dessertudfordringen giver os forholdsvis frie tøjler, eneste krav er, at Carte d’Or skal indgå. Jeg ved lige fra start hvad jeg vil: Jeg vil bage en tynd tynd chokoladebund med et hint af appelsin, der skal kunne rulles om is rørt op med amaretto. Så skal rullen i fryseren og bagefter skæres ud i skiver, så det ligner sushi med tang rundt om. Jeg tror jeg kalder den “tiramisushi-is”. Okay, det lyder måske lidt abstrakt, men jeg har mange gange lavet denne slags dessert blot i kage-version, hvor det er gået rigtig godt (se f.eks. her), så jeg tænker at det må være nemt nok at lave den i is-version.
Vi måtte i øvrigt ikke bruge opskrifter, så jeg prøvede at memorisere ingredienser, mængder og fremgangsmåde så godt jeg kunne. Det slog mig, at selvom jeg bager meget, så har jeg nærmest ingen feeling for, hvordan en god dej skal sættes sammen, hvis jeg ikke står med en opskrift i hånden. Det vil jeg altså blive bedre til!

mgradeweb (136 of 415)Chokoladebunden blev rullet om isen, pakket stramt ind i køkkenfilm og lagt i fryseren. Her kræver det rimelig megen koncentration og to sæt hænder for at få den ikke-frosne dessert pakket ind og klargjort til fryseren.

mgradeweb (177 of 415)Tik-tak, tiden var gået, og vi skulle præsentere vores retter for dommeren. Det kom bag på os, at desserten skulle præsenteres samtidig med hovedretten, så den var bare på ingen måde frosset igennem. Og her er den altså, den smeltede dessert. Man må tænke sig til, at den kunne være smuk, hvis blot den havde fået tid nok i fryseren. Se til gengæld lige Nadias fantastiske farverige salat i baggrunden. Hold fast hvor var den bare lækker!

Næste projekt bliver at prøvebage denne is-dessert herhjemme, med mere end en halv time til at eksekvere det på! Det glæder jeg mig til at vise jer!

One thought on “På besøg i Masterchef-køkkenet

  1. Jeg er sikker på, at din dessert ville have været smuk og lækker, hvis du havde haft tid til at få den frosset ind🙂 Glæder mig til at se resultatet, når du får leget videre med den!
    /Louise

Skriv et svar

