Den klassiske Sachertorte – en sikker favorit!

SachertorteDSC_0746 copy

I sommers var jeg i Wien hvor jeg brugte mange mange timer på at besøge de verdensberømte konditorier rundt omkring i byen. Selvom vi minimum besøgte ét kagested om dagen nåede vi langt fra at lægge vejen forbi alle konditorierne på min to-do liste. Ét af de steder, som vi af uforklarlige årsager glemte helt, var Hotel Sacher og deres berømte Sachertorte. Jeg har aldrig helt sluppet dette fra tankerne, og nu vil skæbnen det, at jeg skal tilbage til Wien i påskeferien, så Hotel Sacher står absolut allerøverst på listen denne gang!
Hvis du i øvrigt selv er nysgerrig på Wien har jeg forfattet en lille guide til Wiens allersødeste steder, som du kan læse lige her.

I aftenens afsnit af Kagekampen blev deltagerne bedt om at vise, hvilken kage de ville bage til deres mor på Mors Dag. Ligesom sidste uge (hvor jeg bagte citronkage med birkes og lemon curd) har Amo spurgt mig, om jeg har lyst til at prøve kræfter med aftenens udfordring i Kagekampen – blot hjemmefra. Det har jeg selvfølgelig! Så jeg ringede til min mor og udspurgte hende om hendes yndlingskage, og skæbnen ville det faktisk, at min mors absolutte yndlingskage er Sachertorten! Det synes jeg er helt fantastisk, jeg har længe villet prøve selv at bage den legendariske kage!

Jeg håber at I kan få lidt inspiration, enten hos mig eller i Kagekampen, til fremover at glæde jeres kære mødre med dejlig kage!

DSC_0776 copy1Husk i øvrigt, at Amo stadig har gang i den lækreste konkurrence ovre på Facebook hvor du kan vinde en kurv fyldt med det lækreste kagegrej, heriblandt lækre Amo-produkter og chokolade fra Konnerup (én af mine yndlingschokolademærker)! For at deltage i konkurrencen skal du dele et billede af din sjoveste, skøreste eller mest kreative kage på Amo’s Facebookside eller Instagram. Hvis du bruger Instagram skal du huske hashtaggene #amo og #kreativekager. Jeg elsker virkelig denne type konkurrencer, hvor man kan blive inspireret af andre entusiastiske og kreative kage-bageres flotte billeder!
Konkurrencen varer to uger endnu, hvor der hver uge bliver fundet en ugevinder, og til sidst findes én samlet vinder der vinder en kæmpe præmie der ud over at indeholde lækre køkkenprodukter og indeholder et kagestativ, bageforme, sprøjtetyller og meget mere.

DSC_0765 copy1DSC_0787 copy

Jeg har her bagt denne Sachertorte så den får et typisk “copenhagencakes-udseende”, hvilket afviger lidt fra den klassiske Sachertorte. Jeg har anvendt små springforme (ø = 17 cm) så kagen er blevet høj og smal i stedet for lav og bred. Jeg synes bare der er et eller andet super elegant over høje kager.
Den klassiske Sachertorte er kun flækket over en enkelt gang, hvor der er fyldt abrikosmarmelade mellem lagene. For at give kagen lidt mere af den dejlige marmelade har jeg valgt at flække kagen i fire bunde i stedet for kun to.

Nu er jeg bare super spændt på, hvordan denne kage smager sammenlignet med den ægte vare i Wien som jeg skal smage om en lille måneds tid!

Ingredienser
100 g smør
100 g mørk chokolade, ca. 80 %
80 g flormelis
5 æggeblommer
5 æggehvider
60 g sukker
100 g mel
1 spsk. kakao

Derudover
160 g abrikosmarmelade (jeg bruger den fra Rigoni di Asiago – den har en konsistens der lige passer til denne kage)

Chokoladeganache
160 g mørk chokolade, ca. 60 %
60 g smør

  • Forvarm ovnen på 165 ºC (alm. ovn).
  • Smør to springforme (ø=17 cm) med smør og drys dem med mel. Bank det overskydende mel ud og stil dem til siden.
  • Smelt smør og chokolade i en skål enten i mikroovnen eller over vandbad. Rør rundt indtil chokoladen er helt smeltet. Lad det derefter afkøle lidt.
  • I en skål piskes flormelis og æggeblommer til det er luftigt. Vend den afkølede chokolade i.
  • I en anden skål piskes æggehviderne stive med sukker. Derefter vendes æggehvidemassen forsigtigt i chokolademassen.
  • Vej mel og kakao af og sigt det i dejen. Vend dejen forsigtigt sammen så den ikke mister sin volumen.
  • Fordel dejen ligeligt i de to springforme og bag dem i ovnen i ca. 30-35 minutter (husk at alle ovne er forskellige, så hold godt øje med dine kager og tag dem ud så snart de er færdigbagte).
  • Tag kagerne ud af ovnen og lad dem afkøle fuldstændig.

Kagen samles
Mine kager fik en flot og høj runding på toppen da de var færdigbagte. Er dette også sket for dig skal du skære toppen af de to kager af, således at de er helt lige og vandrette på overfladen.

  • Flæk de to kager så du nu har fire bunde.
  • Smør abrikosmarmelade mellem lagene og saml kagen.

Chokoladeganache

  • Smelt chokolade og smør i en skål over et vandbad og lad det afkøle lidt.
  • Hæld ganachen over kagen og sørg for at siderne bliver fint dækket.
  • Lad det størke inden du serverer kagen.

Velbekomme!

Indlægget er sponsoreret af Amo.

16 thoughts on “Den klassiske Sachertorte – en sikker favorit!

  1. Hvor er den smuk, din kage! Og hvor er jeg misundelig over, at du skal til Wien igen – jeg elsker, elsker, elsker Wien! Nyd det 🙂 Hotel Sachers egen Sachertorte skulle i øvrigt være ret kedelig, så sæt ikke forhåbningerne for højt – især ikke efter din egen lækre kreation her 🙂
    /Louise

    • Tusind tusind tak 🙂
      Jeg har faktisk også hørt de samme rygter om den ægte Sachertorte….! Meeeeen den skal jo prøves alligevel 😉
      Jeg er også KÆMPE fan af Wien, har sådan glædet mig til at komme af sted igen siden jeg var der i sommers ❤

  2. God formiddag søde og dygtige konditor:-)

    Meget smuk kage du der har til din mor.
    Jeg tør slet ikke springe ud i den slags, men min datter er også en ret god konditor.
    Wien er en dejlig by, har været til koncert der, men aldrig på kage eventyr, så det må jeg huske hvis jeg igen kommer til Wien.
    Spændende med Kagekampen, vi følger med:-)

    Tina

    • Hej Tina,
      Tusind tak for din søde kommentar 🙂
      Det er slet ikke så “farligt” at springe ud i den slags, man skal jo starte et sted 😉
      Wien er simpelthen den skønneste by! Jeg glæder mig sådan til at komme tilbage 🙂
      Ha’ en skøn dag ❤

  3. Den ser superlækker ud. Min mand har bagt mange lækre sachertorter og originalen kunne slet ikke leve op til de hjemmebagte. Men det var sjovt at smage den alligevel.

  4. Hej 🙂 kan jeg bage kagebundene 2 dage inden de skal bruges, eller bliver de tørre? Din kage er virkelig smuk!

    • Selvfølgelig er det det 🙂 Du kan enten bage kagen ad to omgange, eller du kan eventuelt (hvis din springform er stor nok til at indeholde hele dejen) bage hele dejen på én gang, og så bare skære den ud i det antal bunde der er passende. Husk at bagetiden ændres 😉

      • tak for svaret 🙂 min springform er ø=26cm, jeg tror jeg vil bage dejen på en gang. I ca. 40 min? 🙂

      • Jeg kan desværre ikke vejlede til hvor længe du skal bage din kage, det er bedst at prøve sig frem og stikke lidt i kagen med en pind så du kan se hvornår den er færdig 🙂

Skriv et svar

