Müslibar med granatæble, speltmüsli og mørk chokolade

DSC_0739 copyJeg laver tit mine egne müslibarer så jeg har en god snack når den lille sult melder sig. De er super gode at spise når man er på farten, jeg spiser f.eks. gerne én mens jeg cykler i skole, hvis jeg ikke lige når at få spist morgenmad om morgenen.

Müslibarer kan selvfølgelig laves i en million forskellige versioner. Man kan selv sammensætte de forskellige nødder, kerner og tørrede frugter, eller man kan springe over hvor gærdet er lavest og anvende sin yndlingsmüsliblanding. Her er man jo også selv herre over at bestemme, hvor sunde man vil lave dem. Jeg har efterhånden forsøgt mig med rigtig mange forskellige varianter, og har opskrifter både her (med tranebær, blandede frø og nødder) og her (med bl.a. havregryn, rug, tranebær og solsikkekerner).

I denne version har jeg taget udgangspunkt i Urtekrams “Crunchy granatæble speltmysli” hvortil jeg har tilsat kokos, mandler og dejlig mørk chokolade.

DSC_0741 copy

Breakfast Bars (ca. 16 stk.)
1 dåse kondenseret mælk (397 gr)
75 gr Groft kokosmel fra Urtekram
125 g mandler
300 g Crunchy granatæble speltmysli fra Urtekram
90 g mørk chokolade, grofthakket

  • Forvarm ovnen til 130 °C og beklæd en bageform (23×33 eller en halv bradepande) med bagepapir.
  • Varm den kondenserede mælk på en pande så den bliver mere flydende i konsistensen.
  • Bland kokosmel, mandler og müsli i en skål og tilsæt den varme kondenserede mælk. Rør godt rundt til mælken har fordelt sig i blandingen.
  • Vær sikker på at blandingen ikke er for varm, og tilsæt så det hakkede chokolade og bland det godt sammen (hvis blandingen er for varm smelter chokoladen).
  • Fordel blandingen i bageformen og giv derefter blandingen et pres med dine hænder så den sætter sig godt sammen.
  • Sæt bageformen i ovnen og bag i 1 time indtil müslien har fået en svag gyldenbrun overflade. Når blandingen er færdigbagt skal det køle af i 15 min. før du skærer 16 barer ud. Lad det derefter afkøle helt.

One thought on “Müslibar med granatæble, speltmüsli og mørk chokolade

Skriv et svar

