Hindbærflødeboller med bund af lakridsmarcipan

DSC_0029 copyfoto(3) copyJeg elsker alt ved flødeboller! Jeg elsker at lave dem, jeg elsker at se på dem, jeg elsker at servere dem, jeg elsker at spise dem. Egentlig kender jeg slet ikke nogen, der ikke elsker flødeboller!

Én af grundene til, at flødeboller er så sjove at lave, er at de virkelig kan varieres på alle mulige måder. Blandt mine favoritter er de helt almindelige (of course), passionsfrugt og så selvfølgelig disse med hindbær og lakrids.

DSC_0018 copyFor at lave disse flødeboller har jeg brugt min sædvanlige flødebolleopskrift som du finder lige her. Til opskriften har jeg tilføjet lidt ekstra ingredienser: I flødebolleskummet har jeg tilsat frysetørret hindbærpulver (1-2 tsk, smag til) og en lille smule lyserød pastafarve. Flødebollebunden er lavet af lakridsmarcipan (du kan enten købe færdiglavet lakridsmarcipan eller du kan bruge almindelig marcipan æltet sammen med lakridspulver). Jeg har lavet flødebollerne i silikoneforme, det synes jeg både er smukkest og nemmest. Nederst i min flødebolleopskrift har jeg beskrevet proceduren for hvordan man gør, når man sådan laver flødeboller i silikoneforme.

For at tilsætte lidt ekstra lakridssmag har jeg drysset flødebollerne med fint lakridspulver inden jeg har “lagt låg på”. På ovenstående billede kan du se hvordan.

Inden servering pyntede jeg de små lækkerbidskener med kandiserede rosenblade. Det er smukt at se på, og så er hemmeligheden at det lige kan bruges til at dække, hvis der er kommet et knæk eller ujævnhed i chokoladen…😉

Hvad er jeres favorit flødebollesmag?

16 thoughts on “Hindbærflødeboller med bund af lakridsmarcipan

  1. Hvor bliver de bare TOP fede når du laver dem i form.. Jeg er helt vild med de øverste – jeg må vist ud og investere i et par forme.😀

    • Tusind tusind tak, Sine! Jeg synes altså også det er en ret smart måde at lave flødeboller på😉 Og så er det (efter min erfaring i hvert fald) meget nemmere at lave i form end at lave dem på traditionel vis. Win/win😉

  2. Fantastisk smart at lave dine flødeboller i formen, jeg tænkte også hvordan de blev den fine form.
    Hindbær og lakrids, det er et perfekt match:-)

    Jeg tror jeg spørger om min veninde vil lave dem sammen med mig i weekenden. Hun har lavet fine flødeboller før, så….

    Tak for din inspiration og god weekend.
    Marie

  3. God ide at lave flødeboller i silikoneforme – så tror jeg, at selv jeg kan finde ud af det.
    Min favorit er med marcipanbund. Den er sikkert god med moccaskum, tror du ikke?
    /Lene

    • Det er virkelig så meget nemmere at lave dem i silikoneforme – så prøv at give det et forsøg😉
      Og det lyder meget MEGET lækkert med moccaskum! Giv endelig lyd tilbage når du har lavet dem, er meget spændt på at høre om resultatet🙂

  4. Hvor har du købt din silikoneform, og hvor store bliver flødebollerne ca?
    En af mine favoritter er lakridsskum med alm. Marcipanbund. Yum.

    • Jeg har købt formen hos H. W. Larsen i Kødbyen, men lignende forme kan købes i rigtig mange specialbutikker og i onlinebutikker. De store runde flødeboller (på øverste billede) blev ca 4 cm i diameter og 2-3 cm høje, de diamantformede blev lidt mindre (man kan lige fornemme størrelsesforholdet på billede nr. 2).
      Jeg skal helt klart prøve med lakridsskum næste gang jeg laver flødeboller❤

    • Tusind tak🙂
      Jeg gør ofte det, når jeg laver flødeboller, at jeg laver halvdelen som helt almindelige flødeboller, og den anden halvdel med smag. Selvom jeg er tosset ed forskellige smagsvarianter, så går man heller aldrig galt i byen med en helt plain flødebolle – det er bare det bedste!🙂

Skriv et svar

