Lakridsfestivalen 2014

fotoLakrids er til enhver tid mit yndlingsslik. Altså sammen med chokolade, selvfølgelig. Det er mig der altid spiser alle lakridserne fra en Matadormix eller Pingvinblanding først. Ingen vingummier eller skumfiduser til mig, tak.

Når jeg siger lakrids er godt, så er god lakrids rigtig godt! Det er der heldigvis rigtig mange der er enige om, og derfor er der stablet en hel lakridsfestival på benene, der har til formål at fejre den gode lakrids i alle dens afskygninger. På Lakridsfestivalen skal der ses på, røres ved, smages på, duftes til, leges og eksperimenteres med lakrids. Lakridsfestivalen sætter både fokus på lakrids som vi kender den bedst; i slik og søde sager, men der er også stort fokus på lakrids i det salte køkken, et kapitel, der for mig endnu er ret ukendt.

Lakridsfestivalen 2014 fandt sted på Østerbro i forrige weekend, d. 21.-22. februar, og jeg havde selvfølgelig mit kamera med på festivalen, så herunder vil jeg vise jer nogle af højdepunkterne fra dagen.

DSC_0106 copyDSC_0109 copyVi starter i det salte køkken, hvor der blev demonstreret hvor herligt et krydderi lakrids kan være, når det bruges med omhu i selskab med andre herlige ingredienser. Her serverede Grilleriets kokke røget torskerogn i med lakridsmayo, syltede agurker og ristet rug.

DSC_0114 copyMed grillen i centrum bød de dygtige kokke også på lakridsmarineret svinebryst med blomkålspuré, spidskål, æble og estragon. Nu glæder jeg mig helt vildt til det bliver sommer – så skal min lille transportable Weber stå model til mangt en lakridsmarineret steg!

foto(2)I den sødere ende af festivalen faldt jeg lidt i svime over A XOCO’s fine stand. Her blev der demonstreret chokoladetrylleri i stor stil. Den dygtige chocolatier viste, hvor nemt det er at eksperimentere og lege med chokolade og lakrids. Der var, som billedet viser, rigtig mange smagskombinationer at prøve af. Hvis blot jeg fik lov kunne jeg slå et telt op og bo ved siden af denne stand!

collageDSC_0095 copyLakrids by Johan Bülow havde selvfølgelig gang i rigtig mange lakridsskønne projekter ved festivalen. Én af disse var en lakridsflødebollefabrik. Jeg elsker, elsker, elsker flødeboller. Både de helt almindelig, og især også dem med lakrids. Desværre var deres chokoladeovertræksmaskine gået i stykker, så det færdige resultat blev ikke rigtig noget der lignede en rigtig flødebolle. Jeg spiste den med ske, og selvom det var et værre rod smagte den helt himmelsk.

Øverst i dette blogindlæg kan du i øvrigt se en anden super sjov ting, som Lakrids by Johan Bülow også havde gang i ved festivalen, nemlig lakridscandyfloss. Der blev i øvrigt også serveret lækker lakrids-/marcipanis med Johan Bülows lakridssirup på. Jeg fik desværre ikke noget billede, men tro mig når jeg siger det smagte vidunderligt!

DSC_0119 copyDSC_0127 copyTil sidst vil jeg vise jer et produkt, der har en HELT særlig plads i mit hjerte. HELT Honey er dansk honning produceret af en ganske særlig herre, Anthony, der virkelig brænder for det han laver. Honningen kommer i mange forskellige varianter, blandt mine favoritter er den med lakrids, den med havtorn, den med chili og i særdeleshed også den nye med mint. Ikke alene er HELT honningerne innovative og lækre, men også honningkrukkernes smukke design har skabt verdensomspændende omtale, og har endda herhjemme vundet Mad+Medier Prisen 2013’s pris for bedste mademballage.

I mit køkken bliver honningerne blandt andet brugt til denne lækre smoothie, hjemmelavet granola og denne mousse af hvid chokolade og græsk yoghurt.

foto(1)Efter et par timer i lakridsland hoppede jeg på cyklen og vendte næsten hjemad med hjertet fuld af gode lakridsbekendtskaber og tasken fuld af søde og salte smagsprøver.

Nu har jeg selvfølgelig ikke fået beskrevet alle udstillerne fra festivalen, men blot givet jer et lille indblik i hvad sådan en Lakridsfestival har at byde. Hvis man, som jeg, har en svaghed for det sorte guld, vil jeg klart anbefale at købe billet til festivalen når den finder sted igen næste år!

4 thoughts on “Lakridsfestivalen 2014

  1. Ahhhh jeg får lyst til at græde…..det ser bare så lækkert ud men jeg bor i Argentina og her kender de slet ikke lakrids……Jeg synes bare din blog er så dejlig. Mange tusind tak for at dele dine opskrifter med os.

    • Kæreste Berit,
      Sikke en dejlig dejlig besked at få! Hvor er du bare sød! Jeg ved godt at det er svært at få fingrene i god lakrids i Sydamerika, jeg har selv bekendte der bor der. De har i Mexico sådan en leg hvor de ser hvem der kan holde en Piratos i munden længst muligt, hvilket åbenbart er svært for dem, fordi de ikke kan fordrage smagen.
      Håber du har noget familie/venner i Dk der kan sende dig en lakridspakke med posten en gang imellem!!
      De allerbedste hilsner herfra❤

  2. Hej🙂
    Jeg modtager dine mail med dine underskønne opskrifter og billeder.
    Jeg mener at du engang skrev hvor man kunne være heldig at smage dine kager, på en cafe’ i København – er der noget jeg har misforstået eller findes den cafe’?
    Jeg skal ud og fejre min 10 årige datter og hun elsker kager, så jeg fik lige indfaldet her på sengekanten og håber ikke kun at det er en god drøm🙂
    Kh. Julie.

    • Hej Julie.
      Jeg holdt en gang et kagesalg på Café Alma til fordel for Kræftens Bekæmpelse, det må være det du tænker på. Men ellers kan man ikke få fingrene i mit bagværk andre steder end i mit køkken😉 Jeg vil anbefale dig at tage din datter med til Strangas Dessert Boutique – det vil I begge elske! God weekend🙂

Skriv et svar

