Chokoladecupcakes med kirsebærvin og den bedste creamcheese-frosting

DSC_0983 copy1Mange vil nok tænke, at kirsebærvin i en chokoladecupcake er en højst besynderlig sammensætning. Men jeg kan godt garantere, at hvis man er af den holdning ændrer man mening så snart man får en bid af denne syndige sag!

For et halvt års tid siden smagte jeg for første gang Frederiksdal Kirsebærvin, og mine tanker begyndte straks at gå i kagekreationsfantasier. Jeg er ikke den store vindrikker, men med det samme kunne jeg smage, at denne her vin bare ville gå helt fantastisk sammen med chokolade i en dessert eller et bagværk. Siden da jeg har ikke kunnet slippe tanken om en chokolade-/vinkombination, jeg skulle bare finde det helt rigtige koncept.

Jeg tænkte først på at lave fyldte chokolader med en kerne af kirsebærvinsirup. Jeg gav det et forsøg, men siruppen brændte på, og så mistede jeg modet. Jeg har stadig ikke helt opgivet tanken, jeg skal bare lige samle mod til mig igen😉 Så forhåbentlig får I nogle kirsebærvinfyldte chokolader at se her i fremtiden!

I går fik jeg lyst til at kaste mig over en syndig chokoladecupcake med et hint af kirsebærvin. Kagen i sig selv er super lækker og ret kraftig i smagen, så jeg har toppet den med en luftig creamcheese-frosting. Hvis man ikke lige ligger inde med kirsebærvin kan man sagtens erstatte det med almindelig rødvin, det bliver også rigtig rigtig lækkert!

DSC_0991 copyDSC_1002 copy1Ingredienser (ca. 10-12. cupcakes)
85 g smør, stuetemperatur
160 g brun farin
70 g sukker
1 æg
1 æggeblomme
1,8 dl Frederiksdal Kirsebærvin eller alm. rødvin
1 tsk vaniljeekstrakt
135 g hvedemel
40 g kakaopulver
1/8 tsk natron
½ tsk bagepulver
¼ tsk salt
¼ tsk stødt kanel
50 g god chokolade, ca. 70 %, finthakket

Creamcheesefrosting
300 g flormelis50 g usaltet smør, stuetemperatur
125 g cream cheese, køleskabskoldt

  • Cupcakes
  • Forvarm ovnen på 165 ºC (alm. ovn).
  • I en stor skål piskes smørret igennem. Tilsæt brun farin og sukker og pisk videre indtil det er luftigt.
  • Tilsæt æg og æggeblomme og pisk indtil det er inkorporeret, derefter tilsættes rødvin og vaniljeekstrakt under fortsat piskning.
  • Si mel, kakao, natron, bagepulver, kanel og salt over de våde ingredienser, og pisk dejen sammen indtil den er glat og uden klumper.
  • Tilsæt til sidst den meget finthakkede chokolade, og vend det godt ind i dejen.
  • Fyld dejen på muffinforme og bag dem i ca. 25 minutter (måske mere/mindre afhængig af din ovn).
  • Når de er færdigbagt skal de køle helt af inden frostingen kommes på.
  • Frosting
  • Flormelis og smør piskes sammen ved medium hastighed indtil det er godt blandet.
  • Tilsæt al creamcheese på én gang og pisk indtil det er inkorporeret. Skru op på høj hastighed og pisk videre indtil frostingen er let og luftig, det tager ca. 5 minutter. Pas dig på ikke at piske for længe, da frostingen så bliver tynd og flydende.

6 thoughts on “Chokoladecupcakes med kirsebærvin og den bedste creamcheese-frosting

  1. De lyder helt fantastiske og må bages inden længe.
    Men hvilken creamcheese bruger du til frostingen? Jeg ender nemlig tit med en meget tynd frosting selvom jeg ikke pisker ret længe.

    • Hej Jeanet🙂
      Jeg bruger kun almindelig Philadelphia. Ikke light, og ikke noget discountprodukt. Philadelphia er dyrt, så jeg køber altid et lager ind når det er på tilbud – det kan jo holde sig for evigt sådan noget.
      Denne opskrift på creamcheese-frosting burde være rimelig ligetil, så prøv en gang om du ikke får en god frosting ud af det, næste gang du skal frosting-eksperimentere😉

  2. Først og fremmest, fantastisk flot og gennemført blog.
    Super flotte kager lavet af gode råvarer og gode billeder🙂
    Rigtig fedt man først kan læse noget om de tanker og ideer du har gjort dig og at man kan læse hvad andre har af spørgsmål, samt se resultatet sat flot op.
    Jeg er udlært konditor og har derfor samme interesse for kage og dessert, stor madglæde!
    Jeg kan se at du har 2 papirforme på nogle af dine cupcakes, bager du dem i to forme og hvorfor?

    • Hej Christina,
      Mange tak for din søde kommentar!
      Jeg bruger to papirsforme fordi væden trænger lidt igennem den første papirsform, og det ser ikke pænt ud, derfor kommer jeg en ekstra papirsform på under bagning. Det er udelukkende for syns skyld.
      De allerbedste hilsner herfra

  3. Jeg er helt med på det dér med kirsebær i chokolade-cupcakes! Jeg lavede for nyligt Chocolate Cherry Muffins – det var en helt fantastisk kombi med chokolade og kirsebær!

Skriv et svar

