Æblegrød og gammeldags æblekage

DSC_0629 kopiForleden fik jeg lyst til at lave gammeldags æblekage da jeg havde en masse lækre æbler på lager, og tænkte at de skulle bruges til noget kreativt. Jeg har faktisk aldrig før lavet gammeldags æblekage. På en eller anden måde har jeg altid haft et eller andet imod lige denne dessert. Jeg ved ikke helt hvorfor, jeg tror måske jeg engang fået det hvor det var virkelig dårligt lavet, og så har jeg ikke siden haft lyst til at spise det.

Men man har et standpunkt indtil man tager et nyt, og sådan blev det altså til, at jeg fik lyst til at koge æblegrød på nogle lækre danske øko-æbler. Æblegrøden brugte jeg så både til gammeldags æblekage og en masse andre ting, blandt andet som topping på min grød om morgenen. Det er altså lækkert!

Herunder får du opskriften på æblegrød. Jeg undlader at gå i detaljer med opskriften på gammeldags æblekage, for der skal man jo bare kombinere æblegrød med flødeskum og marens eller æblekagerasp.
Husk at mængden af tilsat sukker i æblegrøden selvfølgelig afhænger af, hvor søde æblerne er! Derfor er mængden i ingredienslisten blot vejledende.

DSC_0629 copy copyDSC_0636 copyIngredienser
1 kg æbler
2 dl vand
70 g sukker
Korn fra 1 stang vanilje

  • Skræl æblerne, fjern kernehuset og skær dem i tern.
  • Find en stor gryde frem og smid æbletern og vandet deri. Kog det op indtil æblerne er lidt møre, hvorefter sukkeret og vaniljekornene tilsættes. Du kan også smide den tomme vaniljestang deri for at give lidt ekstra vaniljesmag til det hele.
  • Rør rundt og lad det koge videre indtil du er tilfreds med konsistensen. Husk at tage den tomme vaniljestang op af æblegrøden inden servering.

Velbekomme!

Skriv et svar

