Hjemmelavet vaniljeekstrakt

DSC_0745 copyDet er en dødssynd at smide brugte vaniljestænger ud! De er nærmest sin egen vægt værd i guld, og nu skal du høre hvorfor…

Vaniljeekstrakt er en ingrediens der har sneget sig ind i rigtig mange af mine bageopskrifter. Det giver lige det ekstra lille kick af vanilje, som sætter prikken over i’et i enhver dessert. Selv chokolade kan nogle gange have godt af et par dråber vanilje for at fremhæve chokoladesmagen!

Herhjemme bruger jeg vaniljeekstrakt så ofte, at det jævnligt er en ingrediens jeg løber tør for. Desværre er de gyldne dråber temmelig dyre at købe, så det bliver for dyrt for mig i længden hvis jeg konstant skal købe vaniljeekstrakt i supermarkederne for at vedligeholde mit lager.
Derfor er det en kærkommen og gode nyhed, at det er nemt og BILLIGT at producere sin egen vaniljeekstrakt, og hvad endnu bedre er, så er smagen meget bedre når den er hjemmelavet!

Når jeg laver vaniljeekstrakt bruger jeg mine tomme, “ud-kornede” vaniljestænger. Der sidder nemlig stadig en masse fantastisk vaniljesmag i selve vaniljestangen, så det er tåbeligt at smide dem ud, bare fordi de er tomme. Du kan faktisk også sagtens lave vaniljeekstrakt på vaniljebønner MED vaniljekorn. Så får du en stærkere ekstrakt på kortere tid. I så fald skal du bare huske at skære vaniljestangen op på langs, så væsken får adgang til de smagfulde korn.

Jeg bruger vodka fordi vodka er den mest smagsneutrale spiritus. Man kan selvfølgelig også sagtens eksperimentere løs og bruge whiskey, gin eller noget helt tredje i stedet. Jeg kan kun forestille mig det giver nogle rigtig spændende resultater! For holdbarhedens skyld er det bare vigtigt, at alkoholen er på minimum 40 %.

Jeg vil til sidst lige lægge et godt ord ind for min yndlings-vaniljepusher, Den Bæredygtige Bønne. Deres vanilje produceres i Uganda af kvindelige farmere og sælges derefter videre, uden mellemmænd, til det danske søskendepar Mikael og Trine, der sammen har Den Bæredygtige Bønne. Over de sidste års tid har jeg kun købt min vanilje derfra, fordi jeg synes de gør sådan et flot arbejde som jeg rigtig gerne vil støtte op om. Jeg er på ingen måde sponsoreret eller “begavet” af dem, de får simpelthen al min kærlighed fordi de fortjener det. Jeg kan kun opfordre alle til at give deres webshop et besøg, der er ingen grund til at lade være – for vaniljestængerne er både større og billigere end de små gnallinger der kan købes i danske supermarkeder.DSC_0751 copy

Du skal bruge:
Vodka
Brugte Bourbon vaniljestænger (ca. 7-8 stænger pr. 2 dl vodka)
Et rent og skoldet marmeladeglas med låg

  • Læg de tomme vaniljestænger i marmeladeglasset. Det er super vigtigt, at marmeladeglasset er helt rent.
  • Hæld vodka i glasset indtil det dækker vaniljestængerne helt (hvis ikke vaniljestængerne er dækket af vodka vil de mugne!). Skru låget på glasset og ryst det godt igennem.
  • Det kan være en god idé at sætte en label med dato på glasset, så du har styr på hvor gammelt det er.
  • Stil glasset et mørkt, ikke for varmt sted. Giv glasset en rystetur en gang om dagen. Jeg har mit glas i et køkkenskab, så husker jeg at ryste glasset hver gang jeg åbner skabet.
  • Lad din vaniljeekstrakt trække i et par måneder før du bruger den. Jo mere din ekstrakt “modnes”, jo mere intens og dyb bliver vaniljesmagen.
  • Hver gang du bruger af din ekstrakt kan du fylde glasset op med vodka igen. På samme måde kan du også tilsætte flere vaniljestænger efterhånden som du bruger vaniljekorn i andre opskrifter.
  • Hvis du ikke fylder dit glas op med vodka jævnligt, så vaniljestængerne er helt dækkede, vil de udækkede toppe af vaniljestængerne mugne. For at undgå dette skal du tage vaniljestængerne op af ekstrakten, så du kun har væske tilbage i glasset.

23 thoughts on “Hjemmelavet vaniljeekstrakt

  1. Tak.
    Jeg har længe tænkt på om det ikke kunne laves selv, da hovedparten af de amerikanske madører jeg følger anvender vaniljeekstrakt.

    Så nu står der vodka og nye vaniljestænger på min indkøbsliste.

  2. Wow, det er godt nok fedt at man kan købe ordentlig og bæredygtig vanille direkte. Der skal jeg vist lige have fat i en pakke. Mums!

  3. Min veninde og jeg har lige talt om det – fedt du har lagt denne ‘opskrift’ ud.
    Kan man ikke med fordel skylle glasset med atamon, som når man laver marmelade?

    Mvh Camilla

  4. Det kan godt være, at det er et dumt spørgsmål, men kommer det man bruger vanilieekstrakten i ikke til at smage af vodka?

    • Hej Lene,
      Når vaniljeekstrakten har trukket længe nok smager den ikke af vodka – men af vaniljeekstrakt😉
      Den vaniljeekstrakt du køber i supermarkederne er også lavet på alkohol (fx ethanol)😉

  5. Rigtig god idé – har nogle tomme, knastørre vaniljestænger der ville være perfekte til formålet! Og som værtindegave med en fin mærkat, er jeg sikker på den også ville vække glæde😀

    – Anne

  6. Fedt at få sådan nogle “insider tips” til gode køb!
    Synes det kunne være fedt hvis du måske lavede et indlæg om lignende tips til hvor man kan købe billige eller anderledes ting til køkkenet. Hvis du altså har flere!

    Hilsen en stor bagefan

    • Hej Clara,

      Jeg er glad for at du kan lide det! Jeg har allerede lavet flere indlæg om tips til køb af køkkenting😉 Bare søg lidt rundt på siden, måske under kategorien “eBay”😉

  7. Pingback: Lately |

  8. Lækre (vanilje)stænger! Hvis man nu vil købe en ordentlig røvfuld, hvor længe holder de sig friske og lækre? Og skal de opbevares ved stuetemperatur eller på køl?

    • Hej Camilla🙂
      Jeg ved desværre ikke meget om vaniljestængernes holdbarhed. Det kunne være du skulle prøve at skrive til Mikael fra Den Bæredygtige Bønne, han kan nok svare på dine spørgsmål.
      De bedste hilsner herfra

Skriv et svar

