Amerikansk Apple Pie – uden sammenligning min nye favorittærte!

DSC_0571 copyNoget af det bedste jeg ved er at have venner på besøg, sidde sammen og bladre i kogebøger, udvælge den helt rigtige kage for derefter at gå i køkkenet sammen og gå kage-bagnings-amok. Der er en helt særlig “forventningens glæde” på spil, når man sådan er flere om at gå og glæde sig til det færdige resultat mens den skønne duft af nybagt kage langsomt siver ud af ovnen.

Lige præcis sådan gik det til forleden, da en sød veninde gæstede mit hjem. Selvom klokken slog 22 før vi pludselig besluttede os for at gå i køkkenet, var vi fast determinerede og ved højeste bage-humør. Lige som det skal være!

DSC_0566 copyMin veninde skal have æren for at have udvalgt æbletærten – for hold da op hvor jeg glad for at have “opdaget” den. Denne her tærte er altså helt ubeskrivelig lækker! Jeg har faktisk aldrig før bagt en klassisk æbletærte, sådan én med bund, fyld og låg. Altså, hvor har jeg godt nok gået glip af noget! Jeg glæder mig faktisk allerede til at bage æbletærten igen. Jeg er helt sikker på, at valget kommer til at falde på denne tærte igen og igen (og igen), når jeg fremover skal glæde gæster og kollegaer med kage!

Denne tærte stammer fra Roy Fares smukke (!) bog “United States of Cakes”. Det er den første kage jeg bager fra bogen, men standarden er altså sat rimelig højt nu, så jeg glæder mig til at udforske bogens øvrige opskrifter.
Opskriften herunder er dog angivet med et par få ændringer til ingredienserne. Jeg har tilsat vaniljekorn fordi jeg synes det sætter prikken over i’et. Derudover anvender Roy Fares usaltet smør OG tilsætter salt. Det synes jeg er lidt unødvendigt, især når usaltet smør er så dyrt i Danmark. Derfor har jeg bare erstattet begge ting med almindeligt saltet smør.

DSC_0546 copyKommentarer til opskriften: Vi bagte opskriften punkt for punkt som den stod i bogen. Dog sprang vi over hvor gærdet var lavest, og nøjedes med at lægge dejen i køleskabet i 20 minutter (mens vi forberedte æblerne og karamellen). Det fungerede helt fint på den måde, men jeg vil alligevel anbefale at lade dejen hvile i køleskabet i alle 3 timer.
Hvis jeg skal pointere én ting der kan ændres ved kagen, så er det at den er meget meget sød. Det er jo ikke en dårlig ting, men vil man dæmpe det søde lidt kan man vende æblerne i citronsaft inden de lægges på tærtebunden. Dette er blot en tanke – ikke noget vi selv tænkte over at gøre lige i denne tærte – men jeg har gjort det når jeg har bagt andre æbletærter før, og der har det fungeret rigtig godt med lidt citron. Måske kan man endda også tilsætte lidt fintreven skal fra en øko. citron.
Så kære læser. Har du mon ikke lyst til at lægge en kommentar i kommentarfeltet og beskrive hvordan det gik, hvis du beslutter dig for at bage tærten med lidt citronpift? Jeg er meget nysgerrig!

DSC_0570 copyIngredienser (10-12 portioner)
Tærtedej
360 g hvedemel
2 spsk flormelis
260 g koldt smør
75 g koldt vand

Æblefyld
ca. 7 æbler
110 g smør
120 g sukker
70 g brun farin
50 g vand
30 g hvedemel
1 spsk Maizena
1 tsk vaniljesukker
Kornene fra 1 vaniljestang
1½ tsk kanel

1 æggeblomme til pensling

Tilbehør til servering: F.eks. crème fraîche eller vaniljeis.

  • Tærtedej
  • Mix mel og flormelis sammen i en foodprocessor. Skær smørret i små stykker og tilsæt dem. Kør derefter foodprocessoren i korte omgange indtil blandingen begynder at bliver sandet.
  • Tilsæt det kolde vand lidt ad gangen og kør foodprocessoren indtil dejen samler sig.
  • Del dejen i to lige store stykker og pak dem ind hver for sig i køkkenfilm. Læg dem i køleskabet og lad dem hvile i mindst 3 timer.
  • Tag derefter ét stykke dej ud og rul den tyndt ud på en meldrysset overflade. Dejen skal være ca. 3 mm tyk.
  • Læg dejen i en tærteform (ca. 24 cm i diameter) og skær dejen til (lad ca. 1 cm af dejen hænge ud over kanten).
  • Æblefyld
  • Forvarm ovnen på 220 ºC (varmluft).
  • Skræl æblerne, halvér dem, fjern kernehuset og skær dem i tynde skiver. Læg æbleskiverne ovenpå tærtebunden i tærteformen.
  • I en gryde opvarmes smør, sukker og brun farin. Tilsæt derefter vandet og varm op under omrøring indtil smør og sukker er opløst.
  • Bland mel, Maizena, vaniljesukker, vaniljekorn og kanel i skål. Sørg for at der ikke er klumper (Maizena vil nogle gange gerne klumpe lidt – men det kan røres ud med et piskeris).
  • Hæld de tørre ingredienser i gryden lidt ad gangen mens du rører rundt.
  • Lad det småkoge lidt under omrøring indtil blandingen tyknes. Hæld det derefter over æblerne.
  • Færdiggør kagen
  • Pensl dejkanten hele vejen rundt med æggeblommen. Rul den resterende dej tyndt ud ligesom du gjorde med den forrige og læg dejlåget ovenpå tærten. Æggeblommepenslingen fungerer som “klister” mellem de to deje.
  • Tryk forsigtigt kanterne sammen med en gaffel og skær overflødig dej af. (Vi brugte den resterende dej til at udstikke små blade, som vi pyntede kanten hele vejen rundt med).
  • Skær nogle snit i dejlåget så dampen kan komme ud.
  • Bag kagen midt i ovnen i 15 minutter. Sænk derefter varmen til 180 ºC og bag videre i yderligere 50 minutter indtil tærten har fået fin farve.
  • Lad tærten køle lidt af og servér f.eks. med crème fraîche eller vaniljeis.

Velbekomme!

14 thoughts on “Amerikansk Apple Pie – uden sammenligning min nye favorittærte!

  1. Åh, æbletærte er bare så godt, kan næsten dufte den gennem skærmen!

    – Anne

  2. Milde Himmel, den ser god ud!🙂 Det dér æble-karamel-noget er det mest geniale, jeg har set længe. Men jeg ville nok også tilslutte mig ideen om citron – amerikanernes søde tand er jo ofte tunet i et højere gear end vores. Interessant i øvrigt med en mørdej uden æg…

  3. Jeg har lige lavet tærten – hold kæft hvor er den lækker!! Jeg vendte æblerne i en god portion citronsaft og lod dem stå og trække inden jeg lagde dem i tærten, mens jeg lavede fyldet. Det gav en helt fantastisk kontrast mellem sukkerlagen og den søde dej, og så de syrlige – uden at være sure – æbler. Det kan helt klart anbefales!🙂 Tak for at prikke til min bagelyst på sådan en råkold søndag😀

    • Hej Sara,
      Tusind tusind tak for din kommentar. Det er bare mega skønt med lidt feedback på opskriften. Jeg havde en idé om, at det ville fungere rigtig godt med citronen, så jeg er meget glad for at du synes det virkede godt!
      De bedste hilsner herfra❤

  4. Hold nu op den ser lækker ud. Den må prøves🙂

    Har du hans kogebog på dansk, og har du et evt. link?🙂

  5. Kan kun tilslutte mig, at det er en helt fantastisk tærte! Har længe haft din “når-som-helst æbletærte” som min favorit, men nu er der blevet hård kamp om 1. pladsen.. Lod æblerne trække i en citron/lime blanding, og synes det gav en perfekt balance mellem det søde og det sure🙂 Tak for inspirationen til lørdagshyggen med veninderne, hvor tærten helt sikkert vandt som bedste syndige indslag🙂

    • Hej Anne.
      Sikke en dejlig kommentar at læse! Jeg er vildt glad for at høre, at du endda også har prøvet min anden æblekageopskrift. Det er jo to vidt forskellige æblekager, der er gode på hver sin måde. For tiden synes jeg også bare at det er denne der er en vinder – men det kan være jeg får lyst til den anden igen på et andet tidspunkt😉 Det er godt at høre, at det har fungeret godt med citrus-blandingen. Det har jeg også selv gjort da jeg bagte kagen igen forleden, og det hjalp virkelig på det!
      De bedste ønsker herfra

    • Hi Myo,
      Sorry I currently don’t have the time to translate my recipes into English. I always recommend to copy/paste the text into Google Translate, that usually works.
      All the best🙂

  6. Umm din tærte ser fantastisk ud. Den ligner den Apple Pie en amerikansk udvekslingsstudent lavede på et tidspunkt, og den var vildt god. Der er vel ikke noget så amerikansk som Apple Pie, og nu jeg er bosiddende i US, så må jeg vist oppe mig og lave din Apple Pie.
    Skøn blog du har.

  7. Meget lækker opskrift trods lidt kamp som nybegynder med mørdej, men resultatet var ikke til at tage fejl af og med en klat vaniljeis til, var oplevelsen ubeskrivelig god!

Skriv et svar

