Lakridskys

DSC_0448 copyForleden havde jeg en klat marengs til over da jeg var i gang med at bage, så i stedet for at smide resterne ud fik jeg den idé at tilsætte en sjat lakrids og lave fine små marengskys.

Resultatet blev fuldstændig himmelsk. Jeg er generelt vild med hjemmelavede marengskys – jeg synes det er sådan en fin lille “kage”, som pynter på ethvert kagebord. Den salte smag af god lakrids er bare perfekt i sådan en ellers meget sød lille sag.

DSC_0447 copyIngredienser (ca. 50 marengskys)
160 g æggehvider (svarer til ca. 4 store æggehvider), stuetemperatur
180 g hvidt sukker
1 spsk vaniljesukker
1 tsk raw lakridspulver
1 tsk fint lakridspulver
80 g flormelis

  • Forvarm ovnen på 120 °C varmluft.
  • Æggehviderne piskes indtil de er næsten stive – de skal kunne danne toppe, der står af sig selv uden at synke sammen.
  • Tilsæt sukkeret langsomt lidt ad gangen mens du pisker ved lav hastighed.
  • Tilsæt vaniljesukker, raw lakridspulver, fint lakridspulver og halvdelen af flormeliset på samme måde.
  • Det resterende flormelis vendes i med en dejskraber.
  • Smag dejen til – tilsæt evt. mere lakridspulver hvis du synes.
  • Marengsmassen kommes i en sprøjtepose med en stjernetyl (jeg har brugt Wiltons 2D). De små marengskys sprøjtes ud på bageplader med bagepapir.
  • Sæt bagepladerne i ovnen og skru ned på 80 °C. Bag i 1 time – husk at bagetiden kan variere alt efter din ovns karaktér.
  • Ovnen slukkes og marengskyssene tørres færdige i den slukkede ovn indtil de er helt afkølede.
  • Marengskyssene opbevares i en lufttæt beholder ved stuetemperatur. De kan også sagtens fryses!
7 thoughts on “Lakridskys

  1. Super lækre kys – passer perfekt til en regnfuld lørdag 😉 Ville lige høre, om ovnen stadig skal være på varmluft, når jeg sætter den ned på 80 grader, eller om den skal være på almindelig?

Skriv et svar

