Kanelsnegle med marcipanremonce

DSC_0373 copyDet er mandag, det er minusgrader, vejrudsigten lover nedbør, og om lidt skal jeg ud på cyklen.

Heldigvis kan jeg varme mig indenfor lidt endnu. Jeg har en god kop the i den ene hånd, og en lun kanelsnegl i den anden. Jeg har allerede været en tur på arbejde, hvor jeg delte kanelsnegle ud til alle snegle-hungrende kollegaer. Så er der altså alligevel noget positivt ved sådan en grå mandag😉

DSC_0382 copyDSC_0377 copyDisse kanelsnegle har jeg bagt efter en opskrift fra bogen “Den Økologiske Bager”, som jeg har købt til mig selv. Jeg vil så gerne lære at bage brød, så jeg håber virkelig at denne bog kan hjælpe mig lidt i den rigtige retning.
Jeg har ændret lidt i ingredienserne, da jeg ikke havde alle ingredienser hjemme, og så har jeg freestylet lidt i arbejdsprocessen, men resultatet blev altså knald godt alligevel!
Så herunder har jeg gengivet min version af opskriften:

Ingredienser (ca. 30 stk)
50 g gær
6 dl koldt vand
2 æg
ca. 1200 g mel: Enten 1100 g hvedemel + 100 g semolina mel eller 1200 g hvedemel
100 g rørsukker
1 tsk salt
100 g blødt smør

Marcipanremonce
125 g marcipan
150 g rørsukker
100 g brun farin
250 g blødt smør
¼ tsk salt
25 g mørk sirup
10 g kanel

1 liter kogende vand
1 æg til pensling.

  • I en skål røres gæres ud i det kolde vand hvorefter æggene tilsættes. Pisk det godt sammen.
  • Tilsæt derefter mel, rørsukker og salt under omrøring. Ælt dejen godt sammen.
  • Til sidst æltes det bløde smør i dejen lidt efter lidt.
  • Dæk skålen til med et fugtigt viskestykke og stil dejen på køl i 1 time.
  • Remonce:
  • Alle ingredienserne piskes sammen.
  • Dejen, der har hævet i køleskabet, vendes ud på et meldrysset bord. Rul dejen ud til en stor firkant. Dejen skal være ca. 4 mm tyk over det hele.
  • Med en dejskraber fordelen remoncen nu godt over hele dejen. Sørg for at komme godt ud i alle sider.
  • Rul dejen sammen til en stor pølse, og skær sneglene ud i stykker med en tykkelse på ca. 2 cm (det er nemmest at skære med en savtakket kniv).
  • Fordel sneglene på bageplader, så der er god afstand mellem sneglene (de hæver meget). Tag den yderste ende af dejen, og fastgør den ind under sneglen.
  • Lad sneglene hæve ved stuetemperatur i ca. 2 timer.
  • I god tid forvarmes ovnen på 200 ºC (ikke varmluft).
  • Et lille trick under bagningen: Stil et ildfast fad i bunden af ovnen. Kog 1 liter vand op i en elkedel, og hæld vandet i det varme fad. Dampen fra vandet giver sneglene en dejlig skorpe.
  • Pensl sneglene med et sammenpisket æg og bag dem i ca 15-20 minutter.

Velbekomme!

13 thoughts on “Kanelsnegle med marcipanremonce

    • Haha shit du er hurtig, Maiken! Har udgivet indlægget for 30 sek siden!
      Jeg vil så gerne prøve grydebrød, jeg har lovet mig selv at det skal ske snart! 😘

  1. Dine kanelsnegle ser virkelig lækre ud! Jeg bruger Meyers opskrift, hvor de dog får et lille twist i form af hakket chokolade og marcipan😉

  2. Din opskrift kommer som sendt fra himlen – min mor kommer på besøg i morgen, og jeg havde allerede planlagt at det var en anledning til kanelsnegle. Disse lyder ekstra-lækre!

  3. Uh! Hvor er det godt jeg kan sidde og drømme og savle over billeder af lækre kanelsnegle, når nu mit eget køkken ikke kan eller må levere kanelsnegle idag! Er begyndt med at faste efter 5:2 princippet. Og nej, jeg er ikke sulten! Men nu er jeg lækkersulten!! Jeg vil afprøve din opskrift ved førstkommende lejlighed!🙂 Måske allerede i morgen!? Mvh Ulrika

  4. Dette er en toplækker og en lidt luksus udgave af kanelsnegle, de smager fantastisk! Jeg har frosset dejen som ruller, efter første hævning og med remoncen. Så tager jeg dem op, tør op, skærer ud og lader dem hæve et par timer. Og så er der altid friskbagte kanelsnegle!! Når nu det er lidt mange at spise på én gang.🙂

    • Kæreste Berit,
      Tusind tusind tak for den dejlige kommentar! Jeg er rigtig glad for at du synes godt om opskriften!
      Super god idé at fryse dejen ned, det er da mega smart lige at have kanelsnegle klar til bagning😉

  5. Du har en fantastisk blog! Jeg skriver til dig fra Singapore. Omkring bagning af broed kan jeg staerkt anbefale at laese bogen “Tartine No 3” – alt om bagning af broed paa et helt andet niveau!

Skriv et svar

