De lækreste og fineste små flødeboller

DSC_0170 copyDSC_0164 copyManner, hvor er det bare lang tid siden der er blevet kreeret søde sager i mit køkken! Jeg har haft en monster hektisk december måned, med eksamenslæsning og opgaveskrivning til op over begge ører – og derfor blev bagningen sat lidt på hold.

Men nu hvor opgaven er afleveret kunne jeg godt mærke at det har kriblet i mine fingre for at komme i køkkenet igen – talk about bageabstinenser!!

Jeg synes jeg har spist alt for mange tunge kager her på det seneste (og det er der faktisk slet ikke noget galt i!), så derfor havde jeg lyst til at kreere noget lidt lettere og mere delikat. Valget faldt på flødeboller. Jeg ELSKER jo flødeboller! Og det gør alle i min omgangskreds selvfølgelig også, så jeg skal rundt på flødebolle-uddelingstur i dag❤

DSC_0128 copyEn anden grund til at jeg valgte at lave flødeboller er, at jeg har fået en ny køkkenmaskine – og det første jeg kom til at tænke på da jeg skulle finde ud af, hvad køkkenmaskinen først skulle bruges til, var flødeboller. Køkkenmaskinen jeg har fået er en fræk rød sag, nemlig en Electrolux Assistent. Hvis jeg kort skal give lidt info om mit umiddelbare indtryk af denne maskine, så er jeg rigtig godt tilfreds. Den er meget mindre og langt mere elegant end mit monster af en Kenwood, så derfor kan den sagtens få en permanent plads på mit køkkenbord. Derudover har den en feature, som jeg synes er helt fantastisk – nemlig at der er indbygget lys der lyser ned i skålen, så man kan holde øje med dejen mens den røres. Det er genialt synes jeg, og jeg forstår ikke hvorfor så lille en detalje ikke er standard i alle røremaskiner.

Jeg har lavet halvdelen af flødebollerne i en chokoladeform, og den anden halvdel på traditionel “bund med skum dyppet i chokolade”-vis. Jeg synes nogle gange det kan være rigtig svært at få pæne flødeboller når man skal dyppe i flydende chokolade, derfor ville jeg se om det kunne lade sig gøre at simpelthen støbe en flødebolle sammen i en chokoladeform. Og det fungerede – som I kan se på billederne – rigtig godt. Desværre er mine chokoladeforme ret små, så flødebollerne blev ekstremt mini. Det kan være jeg skal ud og investere i en lidt større form, og så bliver det altså min foretrukne flødebolle-metode frem over.
Men fremgangsmåden jeg beskriver herunder er altså for den traditionelle flødebolle-metode. EDIT: Jeg fik lynhurtigt rigtig mange spørgsmål på, hvordan man laver flødeboller i en chokoladeform, så se mine ekstra noter nederst under opskriften.

DSC_0144 copy1

Ca. 20 mini-flødeboller
60 gr vand
150 gr sukker
80 gr glukose sirup
1 stang vanille
100 gr past. æggehvider
2 små spsk sukker
200 gr marcipan
lidt flormelis til når marcipanen skal rulles
250 gr mørk chokolade

Evt. pynt: Jeg har drysset med finthakkede pistaciekerner og kakaonibs

  • Drys flormelis på bordpladen og rul marcipanen ud til den har den ønskede tykkelse. Personligt synes jeg, jo tyndere jo bedre. Summerbird anbefaler en tykkelse på 5 mm.
  • Med et lille glas (fx snapseglas) udstikkes bundene. (OBS: Jeg valgte at bage bundene 6 minutter ved 200 grader indtil de var lysebrune, det gjorde dem sprøde og lækre. Hvis du vil have marcipanen rå, springes bagningen over!)
  • Bundene vendes nu i smeltet chokolade og stilles på køl.
  • Kog vand, sukker, glukose og vanille uden låg til det har en temperatur på 117 grader (det tager ca. 20 min).
  • Pisk æggehviderne næsten stive med 2 spsk sukker.
  • Hæld sukkermassen langsomt over i æggehvidemassen under piskning. Pisk videre i ca. 8 minutter mens massen tyknes. Stop når den ønskede konsistens er opnået.
  • Kom massen i en sprøjtepose og stil den i køleskabet. Du kan også sprøjte den på bundene med det samme, men hvis massen er for varm kan den falde sammen og du får derved ikke den flotte høje form.
  • Når du har sprøjtet massen på bundene skal det hele endnu en tur i køleskabet, en hel time anbefales, men hvis du ligesom jeg ikke har tålmodighed nok, så går du bare videre til næste punkt når det klør for meget i fingrene;)
  • Overtræk flødebollerne med smeltet chokolade ved at dyppe dem i chokoladen.

EKSTRA: SÅDAN STØBER DU I CHOKOLADEFORM
Hvis du vælger at støbe dine flødeboller op i en chokoladeform i stedet, så er fremgangsmåden lidt omvendt. Start med at lave bundene, så de kan nå at køle godt af. Husk at de skal udstikkes i en diameter, der er lidt mindre end hullerne i din chokoladeform, så der er plads til dem. Derefter skal du smelte chokoladen (husk at temperere den ordentligt, hvis du orker (vejledning til temperering er her)). Så hældes den smeltede chokolade i chokoladeformen, formen vendes rundt indtil al chokolade har fordelt sig op ad alle siderne. Mens chokoladen størkner laves marengsmassen, der bagefter fyldes på en sprøjtepose med rund tyl. Tryk lidt marengsmasse ned i hver chokoladeform, lad der være plads til, at marcipanbundene bagefter kan lægges ovenpå. Til sidst forsegles med et lag smeltet chokolade.

41 thoughts on “De lækreste og fineste små flødeboller

  1. vil gerne høre hvordan du gør det rent praktisk med formene ????hælder du chokoladen ned og vipper chokoladen rundt og derefter flødebollemassen og marcipan og chokolade ????

  2. Jeg er også nysgerrig på hvordan det virker med formene, for jeg var først smurt ind i maregns og efterfølgende chokolade, da jeg lavede flødeboller her til nytår

  3. Kunne jeg også rigtigt godt tænke mig at vide, jeg syntes som du at de er svære at få fine på den traditionelle måde, så vil gerne prøve den støbte metode

  4. Jeg har ikke andet at tilføje end MUMS!
    Wauw hvor ser de bare SÅ elegante ud. Det må og skal afprøves (-:

  5. Hvor er de fine! Er formene fra kunst og køkkentøj? Og hvornår udgiver du en bog med alle dine dejlige opskrifter og smukke billeder?🙂

    • Hvor er du bare sød❤ Chokoladeformen er fra H.W. Larsen i Kødbyen, men er sikker på at den kan købes mange steder. Ja, det med kogebogen er et godt spørgsmål – man har vel lov at drømme😉

  6. Hvad har jeg gjort galt? Så snart sukkerblandingen ramte de piskede hvider stivnede det og blev hårdt som bolsjer. Synes helt skkkert at temp var 117 grader.

    • Måske har hviderne været for kolde? Så det har fået et kuldechok da det ramte hviderne? Ellers har desværre ikke noget bud på, hvad der er gået galt. Det er bare op på hesten igen😉

      • Jeg fik dog lavet støbte flødeboller men uden glukose. Det kunne godt gå, ville bare så gerne prøve med.
        Rigtig god weekend.🙂

  7. Har et – måske underligt – spørgsmål🙂
    Hvor lang tid kan de holde sig? På køl🙂
    Vil nemlig lave dem til mit praktik sted til når jeg har bestået eksamen , men kan nok ikke overskue det dagen før😉

  8. Hvor er de smukke! Jeg havde ellers besluttet ALDRIG mere at lave flødeboller, fordi de aldrig tager sig så godt ud.. Men nu vil jeg afprøve din metode med at støbe i forme! Kan jeg bruge sådan en aluminiumsform? Og skal jeg “banke” flødebollerne ud?? Tak for god inspiration!🙂

    • Hej Sofie,
      Mange tak for din søde kommentar.
      Jeg ved desværre ikke hvad for en aluminiumsform du mener, så kan desværre ikke rigtig vejlede dig i denne sag.
      Ellers rigtig god fornøjelse med bageriet!🙂

  9. Pingback: Hindbærflødeboller med bund af lakridsmarcipan |

  10. Tak for dejlige opskrifter.🙂
    Jeg har et spørgsmål ang. Flødeboller i form. Hvordan får du dem ud af formen så de stadig er hele😉 kunne bare forestille mig at de let ville gå i stykker, for når jeg feks laver fyldte chokolader så skal formen hamres ned i bordpladen før de falder ud. En flødebolle er jo lidt mere skrøbelig🙂

    • Det er silikoneforme, så man kan sagtens trykke flødebollerne ud uden at de går i stykker. Chokoladelaget på flødebollerne skal selvfølgelig være en lille smule tykt, ikke papirstyndt😉

  11. Hvordan vender du dem ud af formen uden de går i stykker…slipper de selv? Syntes mine sidder godt fast :O

  12. VIRKELIG LÆKKER OPSKRIFT🙂
    Jeg ville lige høre hvor har du købt dine forme på det øverste billede?

    • Og lade du chokoladen størkne i frysen/køleskabet eller ved normal temperatur?
      og når de størkne skal bunden så vende i vejret?

      På forhånd tak🙂

      • Hej Julie,
        Se de ovenstående kommentarer hvor jeg har skrevet hvor formene er fra😉
        Hvis chokoladen er tempereret ordentligt kan den sagtens størkne ved normal temperatur. Det er logisk hvordan formen skal vende når du har den foran dig – det kan ligesom ikke foregå på så mange forskellige måder😉

  13. Pingback: Assistenten i mit køkken | Anne au Chocolat

Skriv et svar

