Nytår del 2: Flere desserter, lækkerier og kransekagekonfekt

Kun to dage til nytår! Gisp! Jeg har en eksamensopgave og 2000 siders pensum jeg skal have styr på før jeg kan tillade mig at slappe bare en lille smule af. Men nøj hvor jeg glæder mig til nytår! Jeg skal fejre det sammen med min kæreste og det herligste vennepar hjemme hos os. Vi går alle op i rigtig god mad og lækre drikkevarer, så som I nok kan forestille jer har maden været planlagt i laaaang tid. I går fik vi handlet det sidste ind, så nu kan nytåret bare komme an! Det klør sådan i mine fingre for at gå i køkkenet og eksperimentere med nytårslækkerier, men jeg MÅ IKKE! Der skal styr på den opgave først!

Herunder får i en håndfuld idéer til lækre dessserter:

_MG_1670RChokoladekage med kakao-mascarponecreme og masser af friske bær
Denne her kage er én af mine yndlingskager af to simple årsager: Den smager som en drøm, og den er bare skide flot (ja, undskyld sproget, men det er den altså!). Det var i øvrigt denne kage jeg vandt én af udfordringerne i Kagekampen med (et program der kørte i efteråret på Kanal 5).
Hvis du vil spice denne kage lidt op så den rigtig kommer i nytårsstemning, så prøv at tilsætte en god sjat likør eller whiskey til enten chokoladedejen eller til cremen. Det ville give sådan et herligt lille ekstra kick. Og pynt evt. også kagen med lidt bladguld!

Creme BruleeCrème brûlée
Crème brûlée må siges at være en meget klassisk nytårsdessert. Og med god grund! Jeg kan ikke komme i tanke om en mere smuk og velsmagende dessert, der samtidig også er helt enkel. Denne dessert er yderst “selskabs-venlig”, idet den kan laves i god tid i forvejen, og blot kan stå på køl indtil servering. Sukkeret på toppen skal dog brændes lige umiddelbart inden serveringen.

DSC_0614 copyGâteau Marcel
Endnu en chokoladeskønhed. Denne kage er super nem at lave, og smager som en drøm! Dette er også en kage, hvor der er mulighed for at give den rigtig meget gas med anretningen og pynten. Kagen kan enten bages som én stor, hvor der skæres fra når der serveres, eller du kan bage kagen i mindre forme egnet til portionsanretninger.

DSC_0032 copyKransekagekonfekt med appelsin og After Eight
Denne kransekagekonfekt er lavet ud fra en helt klassisk kransekagemasse, hvor jeg blot har tilsat appelsinskal for at give det et lækkert hint af appelsin. I midten af konfekt-toppene har jeg lagt en lille surprise i form af en kerne af After Eight.

collage21Chokolademousse med After Eight og chokolademousse med Baileys Chocolat Luxe
Jeg elsker chokolademousse! Og det herlige ved denne dessert er, at man kan variere den på tusind forskellige måder. Her har jeg vist to af mine yndlingsvariationer med hhv. After Eight og Baileys.
Moussen kan serveres enten portionsanrettet i glas, eller moussen kan laves i et stort fad hvorfra man så ruller “kugler” med en stor ske, ligesom man gør med is. Du kan også gøre som jeg har gjort her, hvor jeg har lavet hele moussen i et stort fad, og så skåret firkantede portionsanretninger ud med en varm kniv.

Rigtig godt nytår!

2 thoughts on “Nytår del 2: Flere desserter, lækkerier og kransekagekonfekt

  1. Jeg drømmer om at lave din vinder chokoladekage. Jeg mangler dog lidt vejledning i hvor mange den rækker til. Vi skal være 7 voksne og 6 børn ( mellem 2 til 6 år) og vi elsker kage. Håber du kan hjælpe midt i alle forberedelserne. Godt nytår.

Skriv et svar

