Nytår del 1: Desserter, lækkerier og selvfølgelig kransekagen

pb210078Én højtid er passeret, og en ny er snart over os.

Jeg har fået en del henvendelser fra jer, mine søde læsere, hvor I spørger, om jeg ikke vil komme med gode idéer til spændende nytårsdesserter.

Der er intet, jeg hellere vil!
Desværre sidder jeg og kæmper med eksamensopgave, derfor har jeg ikke rigtig tid til at eksperimentere i køkkenet inden nytår.

Men jeg har jo heldigvis opbygget et godt repertoire med spændende desserter, så derfor har jeg her valgt et (gen)bringe et nytårsindlæg fra sidste år, hvor jeg har udvalgt nogle desserter, som jeg synes egner sig godt til nytår. Del 2 af mine nytårforslag kommer i weekenden.

Generelt handler det til nytår meget om udseendet, altså anretningen af desserten. Rigtig mange af de desserter som jeg har her på bloggen kan man jo lave i små portionsanretninger, og servere rigtig fint på tallerkener. Enten kan de tilberedes i små portioner, eller man kan bage én stor kage, som så f.eks. kan udstikkes med runde udstikkere (dette er specielt rigtig flot til f.eks. cheesecakes, tiramisu, chokomousser m.m.). Et godt tip er, at hvis du vil udstikke en dessert til portionsanretninger, så prøv at lægge kagen i fryseren først, så den bliver hård – så er den nemmere at udstikke. Og dyp evt. også udstikkeren/kniven i kogende vand og tør den af inden du skærer, så får du et rigtig pænt snit.

Desserterne kan ved anretningen pyntes efter alle kunstens regler. Det er kun fantasien der sætter grænser. Jeg vil helt klart anbefale, i bedste nytårsaftens-stil, at give den gas med spiseligt glimmer eller bladguld.

Here we go:
Kastanjeis med knas af brændte mandler
– en lækker og cremet is med den lidt utraditionelle smag af kastanje. De brændte mandler tilfører et lækkert knas. Server evt. med tuiles til.
Chokoladeis med kerne af karamel (dulce de leche). En fløjsblød is med intens og dyb smag af chokolade. Indeni isbomberne gemmer sig en forførende kerne af karamel.
Hvid chokolademousse toppet med små kugler af hindbærsauce. Prøv en hvid chokolademousse i stedet for den traditionelle mørke chokolade. Hindbærkuglerne giver en skøn syrlig kontrast til den søde hvide chokolade. Denne dessert kan anrettes smukt i cocktailglas og pyntes rigtig fint.
Tærte med lakridscreme og solbærtopping. En super spændende dessert med mild smag af lakrids som jeg bare elsker! Solbærtoppingen passer helt perfekt til! Opskriften er udviklet af Konditorlandsholdet i samarbejde med Johan Bülow. Hvis lakrids’en virker afskrækkende kan den også sagtens laves uden.
Verdens bedste tiramisu. Jeg elsker tiramisu. Det er måske min yndlingsdessert. Hvis du også er vild med tiramisu så er denne en sikker vinder. Husk at den skal laves i god tid så den kan stå og trække. Denne dessert kan laves i ét stort fad og så udstikkes/udskæres i portionsanretninger.
Oreo cheesecake med hvid chokolade og lime. Det er ikke uden grund, at denne kage kaldes “a-piece-of-heaven-kagen”! Det er uden tvivl min yndlingscheesecake. Også denne dessert egner sig godt til portionsanretning.
Den lækreste chokolademousse med et hint af appelsin og kaffe. Alle elsker en god chokolademousse lavet på intens mørk chokolade. Denne har et ekstra kick af appelsin og kaffe. I love it!
Fyldte chokolader. Lav dine egne fyldte chokolader med ganache af hvid chokolade, det er super nemt! Jeg har her en opskrift på tre forskellige slags med hhv. passionsfrugt, hindbær og kirsebær.
Passionsmacarons med ganache af mørk chokolade. Byd dine gæster på macarons når klokken slår 12! Eller måske som en lille velkomst-hapser.

22576_269614624895_577054895_4626926_2810363_n

Sidst men ikke mindst er der selvfølgelig kransekagen. Den skal du da lave selv! Det er så nemt og smager helt fantastisk. Gør det!

2 thoughts on “Nytår del 1: Desserter, lækkerier og selvfølgelig kransekagen

  1. Mmm, jeg tror godt, jeg kunne hoppe på dine passionsmacaroons! Det lyder virkelig som en god kombi… Held og lykke med opgaven!

Skriv et svar

