Ris à la brûlée

DSC_0020 copyJeg har fået en ny julefavorit! Og selv om det nok mest er en julet dessert, så forudser jeg, at jeg kommer til at lave den året rundt.

Der er tale om intet mindre end en fusion af to af mine højest elskede desserter: Risengrød og creme brûlée.
Det er den perfekte julefrokostdessert (så sorry at jeg først bringer opskriften nu). Jeg serverede den for 7 madglade “blogger-piger” til vores julefrokost forleden, og begejstringen var stor!

Og før du rynker på næsen, så prøv lige at overveje, hvor lækkert det egentlig er. Desserten består af 1 del risengrød samt 1 del creme brûlée. De to blandes sammen, bages, karamelliseres og vupti – så er der vinderdessert på bordet!

Jeg er ikke så erfaren udi risengrødslavning, så jeg følger bare altid den opskrift der står på pakken med grødris. Hvis du har en anden opskrift du bedst kan lide at følge, så brug den! Det eneste der skal gøres anderledes med denne risengrød er, at der skal koges en vaniljestang med.DSC_0022 copy

Opskrift (ca. 6 portioner afhængig af størrelse)

Risengrød
2½ dl vand
190 g grødris
1 l sødmælk
1 Bourbon vaniljestang
½-1 tsk salt

  • Bring vandet i kog i en gryde, tilsæt risene og lad det koge i 2 min.
  • Tilsæt mælken samt vaniljekorn og vaniljestang, bring det i kog under omrøring.
  • Kog grøden ca. 35 minutter under låg ved svag varme. Rør jævnligt.
  • Når grøden er kogt færdigt smages den til med salt og stilles til afkøling.

Creme brûlée
75 g sukker
Kornene fra ½ stang bourbon vanille eller 1 hel stang “alm.” vanilje
2,5 dl fløde
1 dl mælk
1½ æg

  • Vej sukkeret af. Tag to teskefulde fra, og bland det sammen med vaniljekornene på et skærebræt. Dette gøres for at skille vaniljekornene fra hinanden så de kan blandes godt i cremen.
  • Fløde, mælk, sukker og vaniljesukker blandes i en gryde og bringes langsomt i kog under omrøring.
  • Så snart det koger tages gryden af varmen og stilles til afkøling.
  • Når cremen er kølet ned til 50 ºC blandes æggene i. Pisk blandingen godt igennem, så æggene blandes fuldstændig i cremen. Der må ikke være faste rester af æg tilbage.

Ris à la brûlée
1 portion risengrød
1 portion creme brûlèe
ca. 6 tsk rørsukker

  • Forvarm ovnen på 100 ºC (ikke varmluft).
  • Den afkølede risengrød røres sammen med creme brûlée-massen.
  • Fyld blandingen i små glas eller ramekiner.
  • Bag ris à la brûléerne i ovnen i 30 minutter.
  • Dæk hver enkelt lille form til med plastfilm – læg plastfilmen helt tæt til formens indersider så den rør ved cremen. Det hindrer kondensvand i at dannes.
  • Stil formene i køleskabet i minimum 4 timer.
  • Drys ca. 1 tsk rørsukker på ris à la brûléens overflade, og fordel sukkeret over fladen ved at ryste formen forsigtigt.
  • Brænd sukkeret med en gasbrænder med konstant bevægelse. Fokusér flammen på formens kanter – midten brænder nærmest af sig selv.

Velbekomme!

Husk at jeg stadig har gang i min Anne Black giveaway, hvor du kan vinde det fineste stel!

DSC_10431

7 thoughts on “Ris à la brûlée

  1. Det lyder mærkeligt, men giver på en eller anden måde også ret god mening. Måske skulle jeg prøve det en dag…?

Skriv et svar

