Marcipankonfekt med appelsin og After Eight

DSC_0032 copyHer er en omgang julekonfekt, der virkelig smager af noget!

Jeg er normalt ikke meget for marcipan og faktisk slet ikke nougat, så dét der med at lave julekonfekt af de to ting har jeg aldrig været særlig vild med. Men konfekt hører julen til, og da jeg eeelsker bagt marcipan har jeg leget lidt med marcipandejen, tilsat appelsinskal, vanilje og After Eight og vupti – så smager det bare som en drøm!

DSC_0047 copyDenne opskrift er perfekt til jul, men i særdeleshed også til nytår! Det er jo i virkeligheden en ganske almindelig opskrift på kransekagemasse, blot med nogle ekstra tilsatte ingredienser. Jeg har pyntet halvdelen med grønt krymmel og sat en julestjerne på, så de er rigtig julede, og den anden halvdel har jeg forklædt med sølvkrymmel og en masse glimmer – så er der konfekt til nytårsaften!
Du kan sagtens lave konfekten nu, og så lægge det i fryseren og tage det frem til nytår. Jeg vil blot anbefale at du venter med chokolade- og krymmelpynten indtil konfekten skal serveres.

Dette bliver den sidste After Eight-opskrift for denne gang, men det har været en virkelig spændende udfordring, og jeg synes det har været så sjovt at kreere en masse læææækre opskrifter med den labre chokolade! Det har resulteret i en masse kreativitet og “tænken-udenfor-boksen”, helt fantastisk!

Hvis du har lyst til at se flere opskrifter med After Eight har jeg opskriften på Gateau Marcel med After Eight her, chokolademousse med After Eight her, chokoladefondant med After Eight her og kæmpe eskimo med After Eight her. I kan se endnu flere opskrifter inde på After Eights danske Facebookside her.

DSC_0025 copy

Ingredienser (ca. 30 stk.)
400 g marcipan
140 g flormelis
ca. 37 g æggehvide
Fintreven skal af 1 øko. appelsin
Vaniljekorn fra 1 Bourbon vaniljestang
1 tsk vaniljeekstrakt
ca. 6 stk After Eight Fine Sticks
100 g god, mørk chokolade

Jeg starter med at vise en lille video af, hvordan jeg har båret mig ad. Det burde medvirke til at gøre teksten lidt mere forståelig.

  • Forvarm ovnen på 220 ºC (ikke varmluft).
  • Alle ingredienser (bortset fra After Eight og chokolade) æltes sammen indtil marcipanmassen er flot og ensartet.
  • Læg marcipanen i en pose og giv den 20 sekunder i mikroovnen – evt. lidt længere – så den bliver blødere og mere medgørlig.
  • Den blødgjorte marcipanmasse lægges i en sprøjtepose med tyl i (jeg har brugt Wiltons tyl nr. 1M).
  • Beklæd en bageplade med bagepapir, og sprøjt først ca. 30 bunde (det er nu ovenstående video kan være af nytte).
  • Med en rund pind eller lignende (jeg har brugt enden af en plasticske) laver du en lille fordybning i midten af hver marcipanring. Det er nemmest hvis du lige dypper pinden i vand inden du laver hullet – så klistrer marcipanen ikke.
  • Hak After Eight-pindene fint, og hæld lidt i hver fordybning, og sprøjt derefter et “låg” ovenpå.
  • Bag marcipankonfekten i ovnen i ca. 6-8 minutter, måske mere, måske mindre. Alle ovne er forskellige, så hold godt øje og tag konfekten ud når den har fået lidt farve.
  • Lad marcipankonfekten køle af.
  • Smelt chokoladen over et vandbad, dyp bunden af hvert stykke konfekt og stil det til tørre på et ark bagepapir. Hvis du har chokolade til overs kan du sprøjte lidt chokolade “zig-zag tilfældigt” over konfekten.

Velbekomme!

(function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,’script’,’//www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);

ga(‘create’, ‘UA-49571931-1’, ‘copenhagencakes.com’);
ga(‘send’, ‘pageview’);

10 thoughts on “Marcipankonfekt med appelsin og After Eight

  1. du er alt for sej, så kreativt , enkelt og lækkert! laver næsten ikke andet end dine opskrifter for tiden, mange tak fordi du gider dele dem med os! respekt

  2. Jeg skal helt sikkert prøve dem her. Normalt ælter jeg bare smagen ind i dejen når jeg laver kransekagekonfekt.. F.eks. Baileys, kaffe eller appelsinskal.. Tusind tak for tippet! 😀

  3. Pingback: Nytår del 2: Flere desserter, lækkerier og kransekagekonfekt |

Skriv et svar

