‘Chocolate bark’ – chokoladebrud med frysetørrede bær

DSC_0974 copy“Chocolate bark” kan vist bedst oversættes til “chokoladebrud” på dansk. Selvom jeg ikke er sikker på at det er helt det samme. Chokoladebark er betegnelsen for chokolade, der tempereres og spredes tyndt ud, hvorefter det drysses med forskellige toppings.

Det her er den perfekte “tøm skabene”-snack, hvor man lige kan få bugt med sine sidste rester af frysetørrede bær, frugter, nødder m.m. Det er super nemt at lave, og så smager det bare helt fantastisk!

Jeg knækker det i store ujævne stykker og serverer til kaffen (og så snacker jeg selvfølgelig af det i tide og utide).

DSC_1005 copyDu kan bruge lige den type chokolade som du bedst kan lide. Jeg har brugt Chocolate and Love’s Orange – en mørk chokolade på 65% med en udsøgt smag af appelsin.

Jeg har valgt at drysse chokoladen med lidt finthakkede pistaciekerner. Både fordi jeg er vild med smagen, men i særdeleshed også fordi jeg synes det grønne giver sådan en fin kontrast til farverne. Jeg bliver ofte spurgt om, hvor man kan købe usaltede pistaciekerner. Jeg ved, at de kan fås hos mange grønthandlere, og ellers køber jeg altid mine hos Krydderiet i Torvehallerne. Det er vigtigt, at de pistaciekerner du anvender er friske og grønne. Der findes mange typer usaltede pistaciekerner på markedet, og dem, der forhandles i supermarkederne er ofte kedelige grå i farven, så dem vil jeg anbefale at gå udenom.

DSC_1014 copy1Lige præcis i denne opskrift er det vigtigt, at chokoladen tempereres pænt og ordentligt. Ellers får man en chokolade, der er mat i udseendet og som ikke giver noget knæk når den brækkes i stykker. Der findes i grunden to måder at temperere chokolade på – den nemme og den grundige. Hvis du har et fintmålende digitalt termometer vil jeg klart anbefale, at det er her, du skal finde det frem!

Ingredienser
100 g chokolade af god kvalitet – med eller uden ekstra smagFrysetørret hindbær
Frysetørret hindbær
Frysetørret jordbær
Goji-bær
Usaltede pistaciekerner

Pynt: Evt. lidt spiseligt glimmer

  • Hak chokoladen fint og stil alle ingredienserne klar.
  • Start med at smelte og temperere chokoladen med én af de to følgende metoder:
    • 1) Den “nemme” metode:
      Hak chokoladen fint. ⅔ chokolade kommes i en skål over et vandbad.
    • Smelt chokoladen under omrøring over et vandbad hvor vandet ikke koger – det skal blot være varmt.
    • Den smeltede chokolade tages af varmen og den sidste ⅓ chokolade røres i indtil det er smeltet.
    • Sørg for at der ikke kommer vand (eller damp) i chokoladen – en enkelt dråbe er nok til at chokoladen ødelægges.
    • 2) Den “grundige” metode (med digitalt termometer):
      Hak chokoladen fint. ⅔ chokolade kommes i en skål over et vandbad.
    • Smelt chokoladen under omrøring over et vandbad hvor vandet ikke koger – det skal blot være varmt. Chokoladen skal opnå en temperatur på 45 ºC.
    • Den smeltede chokolade tages af varmen og den sidste ⅓ chokolade røres i indtil det er smeltet og temperaturen er faldet til 28-30 ºC. Rør ofte i chokoladen og lad gerne chokoladen stå i et par minutter mellem hver omrøring.
    • Nu skal chokoladen opvarmes til 31-33 ºC (men aldrig over 34 ºC). Dette gøres nemmest ved at blæse med en hårtørrer under omrøring.
  • Spred chokoladen ud på et ark bagepapir og drys med de frysetørrede bær og nødder. Arbejd hurtigt, for chokoladen størkner ganske hurtigt.

Velbekomme!

3 thoughts on “‘Chocolate bark’ – chokoladebrud med frysetørrede bær

  1. Pingback: De lækreste og fineste små flødeboller |

Skriv et svar

