Verdens bedste vaniljekranse

DSC_0976 copyDSC_0982 copyDet her er verdens bedste vaniljekranse. Punktum. Og det mener jeg altså, for jeg kunne aldrig drømme om at bruge en anden opskrift. Denne opskrift betyder nemlig noget helt særligt for mig, i det det er den opskrift, vi har brugt i min familie så længe jeg kan huske.

DSC_0942 copyHver jul bager min familie julesmåkager i spandevis. Hele min opvækst har det været noget, vi samledes om, hvor vi som børn kunne få lov til at være med i køkkenet. Så havde mine søskende og jeg vores små matchende Peter Plys-forklæder på, mens vi med klodsede fingre halvt hjalp til og halvt spiste kagedej. Det var ren lykke!

DSC_0948 copyNormalt når jeg vil bage finder jeg inspiration til opskrifter i bøger og på nettet, men da jeg denne jul for første gang ville prøve at bage vaniljekranse selv, var der ingen tvivl om, at opskriften skulle indhentes fra min far. Jeg husker, at min far havde sådan en rigtig gammel køkkendims, hvor man pressede dejen ned i, og så trykkede den ud igennem stjernehullet, så man fik vaniljekransenes karakteristiske takkede form. Heldigvis er jeg lige et skridt foran i køkkenet i dag – det skal gå hurtigt og det skal være nemt – så jeg har fundet en “vaniljekranse-attachment” hos KitchenOne der passer til min Kenwood-køkkenmaskine. Det er jo fantastisk – jeg vidste slet ikke at sådan noget eksisterede!

DSC_0978 copy

Så her er den altså, en opskrift der er gået i arv i generationer. Jeg håber I kan lide den!

Ingredienser (ca. 150 stk)½ kg hvedemel
¼ tsk bagepulver
5 tsk vaniljesukker
375 g smør
1 æg
250 g sukker
Vaniljekorn fra 2 vaniljestænger
125 g smuttede mandler.

  • Mel, bagepulver og vaniljesukker sigtes sammen et par gange.
  • Smør hakkes i.
  • I en anden skål røres æg, sukker og vaniljekorn til æggesnaps.
  • Hæld melblandingen i æggesnapsen, og ælt det sammen. Det nemmeste er at bruge håndkraft. Det skal æltes indtil massen er helt ensartet og fast.
  • Mandlerne hakkes meget fint – så de ikke stopper stjernehullet i “vaniljekransemaskinen”. Bland mandlerne i dejen.
  • Pak dejen ind i køkkenfilm og læg den på køl et par timer eller gerne natten over, for det første så dejen bliver fast, og for det andet så al den herlige smag fra vaniljekornene rigtig kan trække ud i dejen.
  • Forvarm ovnen på 185 °C (varmluft).
  • Kør dejen igennem din vaniljekransemaskine og form små ringe á ca. 8-10 cm dej.
  • Læg ringene side om side på bageplader med bagepapir og bag én plade ad gangen i ovnen i ca. 8 minutter lige indtil vaniljekransene bliver let gyldne.

Velbekomme!

5 thoughts on “Verdens bedste vaniljekranse

  1. Din opskrift lyder virkelig god. Tror jeg må afprøve den nåste gang jeg har fri fra arbejdet. jeg har desværre ikke nogen kødhakker eller lignende. Så tror jeg forsøger mig med en sprøjepose og en stor tyl.

    • Kære Sine,
      Det lyder dejligt, at du har lyst til at prøve opskriften! Jeg tror dog det bliver lidt af en kamp, hvis du bruger sprøjtepose – dejen er meget hård, så jeg kan ikke forestille mig at den kan presses ud af en sprøjtepose… Men skriv endelig til mig når du har prøvet det, og fortæl hvordan det gik🙂
      De bedste hilsner herfra

  2. Uhm jeg elsker vaniljekranse! Og din opskrift ligner rigtig meget vores mors opskrift fra gennem tiderne🙂 Jeg havde ikke en kødhakker, da jeg lavede vaniljekranse, så de måtte rulles ud desværre… Men de smager nu alligevel fantastisk godt! Bedste julesmåkage!🙂

Skriv et svar

