Pistaciecookies

DSC_0662 copyDisse grøn-prikkede cookies fik jeg idéen til at bage mens jeg gik og ventede på at en kage bagte færdigt i ovnen. Jeg kunne jo lige så godt bage lidt mere, når nu alle bageingredienserne alligevel var fremme (og køkkenet alligevel var svinet til)…

Og vupti…! Det tog 5 minutter at bikse cookiedejen sammen! Jeg elsker virkelig, når bagning kan være så nemt❤

DSC_0731 copy1Opskriften er lånt fra Nikolaos Strangas’ optræden i Go’morgen Danmark denne weekend, hvor han bagte forskellige varianter af fine småkager. For mit vedkommende er det et kæmpe kvalitetsstempel i sig selv, at det er Strangas der står bag opskriften – så ved jeg bare, at det er en gennemtænkt opskrift der kun kan give et formidabelt resultat.

DSC_0736 copyDSC_0682 copyDet fine stempel fra har jeg i øvrigt købt i min yndlings food shop Wulff + Konstali der ligger på Lergravsvej i København.

Ingredienser (ca. 14 stk.)
100 g smør
75 g sukker
100 g brun farin
1 æg
Korn fra 1 stang Bourbon vanilje (eller 2 alm. vaniljestænger)
200 g mel
2 g bagepulver
40 g usaltede pistacienødder

  • Pisk smør, sukker og brun farin sammen i 5 minutter og tilsæt derefter ægget.
  • Tilsæt alle de resterende ingredienser og bland det godt sammen.
  • Rul cookie-dejen sammen til en pølse, der er ca. 4 cm tyk. Pak dej-pølsen ind i husholdningsfilm og læg den i fryseren i 30 minutter så den bliver hård.
  • Forvarm nu ovnen på 175 ºC (varmluft).
  • Tag dejen ud af fryseren. Skær tykke skiver á ca. 1 centimeters tykkelse.
  • Placér cookies’ne på en bradepande beklædt med bagepapir og bag dem ca. 17 minutter eller indtil de er gyldne – hold godt øje med dem mens de bager.

14 thoughts on “Pistaciecookies

  1. Kan man købe stemplerne på nettet? Hvilket mærke er det? Kunne måske være en hyggelig lille julegave🙂

    • Mærket er Nicolas Vahé. Du kan måske ringe til butikken på Lergravsvej og høre om det er noget du kan bestille. Du har ret – det ville være den perfekte julegaveidé!!😀

      • Tak. Det vil jeg undersøge. Spændende og lidt for fristende blog i øvrigt🙂

  2. De smager jo tosset godt! Det bliver den nye yndlingsooskrift på småkager🙂 Tak for en altid inspirerede blog🙂

  3. Hej
    Flyder småkagerne mere ud? eller er det fordi du har trykket dem med de fantastisk søde stempler? Jeg skal bage dem i weekenden og jeg er meget spændt😀

    Hilsen Thit
    ps: du har en meget fantasifuld og inspirerende blog, det er skønt!

  4. With help from the translator, i made these cookies and they were great! Only without a stamp because that didnt work for me.
    Thanks for the recipe!

  5. De ser så lækre, delikate og enkle ud at de bare må prøves. Har du nogen ide om det er muligt at udskifte med andre former for nødder? Feks mandler eller hasselnødder? Eller så ryger den gode smag måske? Og så til de skønne stempler; er de i plastik, silikone eller metal? Hvor meget gav du for dem? Mvh

    • Hej Randi,
      Jeg er helt sikker på at du kan udskifte nødderne med andre nødder og stadig få en fantastisk cookie! Stemplerne er i træ men selve stempeltrykpuden er i silikone. Jeg kan ikke huske hvad jeg gav for dem da jeg har haft dem liggende rigtig længe…
      De bedste hilsner herfra

  6. Tak for at du deler nogle super lækre opskrifter.
    Jeg har prøvet at lave disse cookies også med stempel men de flød meget ud så man ikke kunne se stemplet da de var bagt. Har du et bud på hvad der er gået galt?
    Har du brugt alm brun farin – dine cookies virker meget lyse i dejen i forhold til den dej jeg endte ud med.

    • Kære Anne,
      Det var godt nok ærgerligt at de flød ud! Der må på én eller anden måde have været for meget væske i i fh.t. mel. Jeg kan desværre ikke gætte mig til hvad der mon ellers er gået galt.
      Hvis mine cookies virker mørkere end dine, så er det måske fordi jeg har bagt dem lidt længere?
      De bedste hilsner herfra🙂

Skriv et svar

