Efterlyses: Gode idéer til kreativ risengrød!

DSC_0656 copyDet er den tid på året! Risengrødstid! Og gudskelov for det, for det er da en herlig ret! Jeg kunne spise det morgen, middag og aften. I dag blev årets første portion spist til morgenmad, og hver en bid var himmelsk.

Jeg tilberedte risengrøden på den klassiske koge-metode. Men så er der jo også den, hvor man gemmer gryden inde under dynerne. Den har jeg aldrig prøvet med succes, jeg synes grødens konsistens bliver helt forkert.

Derfor efterlyser jeg tips og tricks både til nye tilberedningsmetoder, men også nye, anderledes og spændende opskrifter.

Hvordan laver I jeres risengrød?

Det fine, fine porcelæn er sponsoreret af Anne Black.

16 thoughts on “Efterlyses: Gode idéer til kreativ risengrød!

  1. Å risgrynsgröt är gott! Jag gillar risgrynspuding, man späder gröten (för 2 portiner) med mjölk så den blir lite lösare, tillsätter 1 ägg och häller blandningen i en smord form. Gräddar i 200 grader varm ugn tills den är gyllenbrun och har stelnat. Man kan smaksätta med riven citron eller kardemumma och ha saftsås till🙂

  2. Lånte en kogebog med en lækker britisk-indisk dame og hun havde en op skrift med risengrød og gulerod! Fik den ikke lavet, men den er på min mad to do liste

  3. Jeg har lige set en skøn opskrift på en mere fyldig risengrød på bloggen ‘sundere hverdag’ hun brug knækkede rugkerner og laver æbletopping til. Det ser ret lækkert ud og må da prøves😊
    Tak for en lækker og fristende blog

  4. Jeg elsker at koge det på vand og så få æblekompot på – Begge varianter var altid et valg i min barndom fordi min ikke var særlig glad for “mælkegrød”

  5. Man kan altså godt lave risengrød i mikroovnen – også det der ikke er minutris!🙂 Bare pas på det ikke koger over..

  6. En meget anderledes version er at blande hytteost (jeg bruger den med 4,5 % fedt) op med nogle hakkede mandler og så toppe med en masse kanelsukker og evt. noget æble. Det er selvfølgelig ikke som risengrød, men i forhold til sundheds- og mæthedsfaktoren er den bedre – men som morgenmad er det helt perfekt som en afveksling🙂

  7. Som barn lavede min mormor risvandgrød med æblemos til mig. Det smager rigtig skønt og især kombinationen af lun grød og kold æblemos er lækkert.

  8. Uhh risengrød, en af mine vinterfavoritter! Og må tilstå at jeg allerede har været der, og lavede så meget, at jeg havde en rest til risalamande. Mums.

    Jeg er laktose intolerant, så jeg koger grøden på soyamælk – helst den sødet med vanille. Mandelmælk er også godt, det giver sådan en ekstra sødme/dybde.

    Et trick jeg har lært mig med årene, er at komme grødrisene i blød i vand før tilberedning, eks vis om morgenen. Det giver en kortere kogetid. Dette trick bruger jeg også i institutionen, hvor vi koger ret store mængder grød af gangen.

    Og så koger jeg den altid videre under dyner og tæpper, og her er iblødsætningen inden endnu mere virkningsfuld.

    God idé at samle tips og tricks, er allerede blevet inspireret.

  9. Mums, lavede risengrød i går🙂
    Jeg bruger altid dynetricket. Kogerris i vand (1-1) med lidt salt. Tilføjer mælken og lader det koge op. Pakker gryden i et håndklæde og en dyne. Lader det trække i ca 45 min og rører i der 2 gange undervejs. Tager det ud af dynen, rører i det og lader det trække yderligere 15 min. Så får den en rigtig god konsistens der ikke er for våd. Drengene herhjemme vil have kanelsukker og smørklat på, jeg selv kan godt lide kanelsukker, en klat æblegrød og ristede, hakkede mandler på.

  10. Jeg tilbereder den i ovn og det plejer at blive perfekt (Og så er man ude over det der med at skulle stå og røre i en time!) 220 gram grødris og to liter mælk kommes i en støbejernsgryde eller lignende med låg på og sættes i ovnen på 120 grader. Tages ud og røres i gennem ca en gang hver halve time. Pga den lave temperatur brænder grøden ikke på, og den røres blot i gennem for at løsne de korn, der har sat sig fast på bunden, og for at sikre en god konsistens.) Efter to timer er den tyknet meget, men der ligger stadigt et lag mælk på toppen. Det er meningen – tag gryden ud og rør grundigt igennem til der opnås en god konsistens – salt og server! (vigtigt ikke at koge grøden helt tyk i ovnen – for så bliver risene udkogt og du får rismos i stedet for grød… ikke så læks! ) Det virker – og er særligt et fantastisk trick til børnefamilierne, hvor ulvetimen kan bruges bedre end at en forælder er fanget i køkkenet fra 17-18.

Skriv et svar

