Gâteau Marcel med After Eight

DSC_0614 copyGâteau Marcel er én af mine yndlingskager. Jeg har spist det mange gange, men faktisk aldrig bagt det selv. Det skulle der laves om på!

En Gâteau Marcel er en chokoladekage der består af to lag: Ét bagt lagt, og ét ubagt. Begge lag er lavet af den samme dej, derfor har jeg valgt at bruge pasteuriserede æg – bare for en sikkerheds skyld. Men ligger man ikke inde med pasteuriserede æg kan almindelige æg altså sagtens bruges vil jeg mene – især efter Fødevarestyrelsen nu har meddelt, at risikoen for salmonella i danske æg nu er forsvindende lille. Hurra for det! Det er en kærkommen nyhed i kagebagekøkkenet!

DSC_0638 copyDSC_0623 copyJeg har mange gange fået at vide, at det er super nemt og hurtigt at bikse en Gateau Marcel sammen, og nu da jeg selv skulle teste kagen blev jeg virkelig imponeret over, hvor nemt det var – let som en leg! Det her er derfor en kage jeg vil anbefale alle kagebagere at give sig i kast med, det kan nærmest ikke gå galt, og kagen har enorm wow-faktor når den står færdig. Den er super smuk, og så smager den bare skønt!

Hvis du vil se flere spændende kage-opskrifter med After Eight, så vil jeg varmt anbefale at besøge After Eights Facebookside, hvor der er masser af opskrifter som Anne au Chocolat og jeg har bikset sammen.

Det er i øvrigt helt oplagt at lege med denne opskrift, og variere den lidt. Jeg forstiller mig at den vil smage helt fantastisk med lidt revet appelsinskal i, eller måske med lidt stærk kaffe. Hvis I har andre gode forslag vil jeg rigtig gerne høre dem!

DSC_0599Opskriften er nok til to springforme á 16 cm, eller én stor.
Inspirationen til opskriften kommer fra Mad&Bolig.

Ingredienser
175 g god, mørk chokolade (jeg har brugt 100 g 80 % og 75 g 72 %)
175 g smør
175 g sukker
7 past. æggeblommer
4,5 (3 bægre) past. æggehvider
6-8 After Eight-firkanter
Usødet kakaopulver til drys

Pynt: Jeg har anvendt frysetørrede hindbær, finthakkede After Eight Fine Sticks, mynteblade og bladguld.

  • Forvarm ovnen på 170 °C (varmluft).
  • Smør og chokolade smeltes i en skål over et vandbad. Vær opmærksom på, at det ikke bliver for varmt.
  • I en skål piskes æggeblommerne med ⅔ af sukkeret indtil blandingen er tyk, hvid og luftig.
  • I en anden skål piskes æggehviderne stive mens den sidste tredjedel sukker tilsættes undervejs.
  • Nu skal det smeltede chokoladesmør blandes sammen med de piskede æggeblommer. Vær meget forsigtig med, at chokoladen ikke er for varm – det skal højst være lunkent. Langsomt hældes det smeltede chokoladesmør ned i skålen til de piskede æggeblommer mens blandingen vendes sammen med en dejskraber.
  • Fold nu de piskede æggehvider sammen med choko-/æggeblommeblandingen lidt ad gangen indtil begge masser er helt sammenblandet.
  • Smør en stor springform (eller to små) og drys med sukker. Bank det overskydende sukker af.
  • Hæld halvdelen af chokoladedejen i formen og bag kagen i ca. 25 minutter +/- 5 minutter afhængig af springformens størrelse (bagetiden varierer også afhængig af ovntype – så hold godt øje med kagen).
  • Mens kagen bager stilles resten af chokoladedejen i køleskabet.
  • Når kagen er færdigbagt skal den køle af. Den vil falde sammen, men det er selvfølgelig meningen.
  • Når kagen er helt afkølet lægges After Eight-firkanterne side om side ovenpå kagebunden, hvorefter den resterende chokolademousse fordeles ovenpå.
  • Stil kagen i køleskabet igen, og lad den sætte sig i nogle timer eller over natten.
  • Inden servering drysses kagen med et fint lag kakaopulver.

Velbekomme!

Indlægget er sponsoreret af After Eight.

20 thoughts on “Gâteau Marcel med After Eight

  1. Vil du mene, kagen kan bages med kun 77%? (Den der, der er på tilbud i Netto fra Toms til en 10’er…..)
    Jeg har nemlig set mange opskrifter med kun 70%🙂

    • Hej Simone,
      Du kan bruge lige præcis den procent mørk chokolade du har lyst til. De procenter jeg har skrevet er blot vejledende, fordi jeg ofte får spørgsmål på hvilke procenter jeg bruger🙂

  2. Hej. Bare lige et lille tip fra konditoren, hvis blot du smelter smøret i en gryde eller mikrofon og så hælder det over chokoladen (knapper/hakket) så slipper du for at tænke på hvor vidt chokoladen bliver for varm – og smøret kan sagtens smelte chokoladen. Det er sådan jeg har gjort det flere forskellige steder jeg har arbejdet🙂 Men lækker lækker kage! Vil altid være min yndlings! Anbefaler den altid til kunder der ikke tåler gluten. Kan også sagtens laves i en portions størrelse i en lille form.

    • Hej Lena,
      Tak for tippet! Du har fuldstændig ret, jeg plejer nu egentlig også at smelte chokolade på denne måde. Nogle gange gør jeg det bare på den “gammeldags” måde af ren vane uden at tænke over det😉
      Du har ret i at det er en genial kage til folk, der ikke tåler gluten. Det skulle den nok promoveres på😉

  3. Hey..
    Din chokoladekage ser meget lækker ud, bager selv en der linder den lidt, bare uden crem på toppen.
    J kan dog ikk li din pynt på toppen af kagen, men igen det er jo bare en smag sag🙂
    Men hvad størrelse er en stor springform? Det skriver du ikk..

    Mvh. Maja

    • Hej Maja,
      Tak for kritikken, heldigvis er det jo smag og behag, du behøver ikke pynte din kage som jeg har gjort.
      Jeg skal ikke kunne sige hvor stor en “stor form” er, da jeg har bagt i de små forme. Det var nu bare for at give inspiration til, at man ikke behøver bruge små forme. Jeg er sikker på at alle størrelser forme kan bruges, man skal bare justere bagetiden derefter.
      Mvh

  4. Jeg ville klar bruge helt almindelige økologiske æg, særligt da de pasteuriserede kommer fra burhøns! Kagen ser nu lækker ud uanset.

  5. Det er rigtig godt med appelsinmarmelade imellem den bagte og ubagte kage🙂 det friske fra appelsinen er rigtig godt til det søde fra chokoladen😀

  6. WAUW, WAUW, WAUW! Hvis der er nogle kage jeg elsker, så er det da Gatau Marcel kagen, men med after eight har jeg ikke overvejet, men det skal jeg helt klart prøve nu. Tak for god inspiration🙂
    Kh. Christin

  7. Har ligesom dig spist Gâteau Marcel utallige gange, men endnu ikke selv kreeret herligheden! Det er bestemt en fejl, for det lyder bare tilpas nemt🙂 Jeg er helt sikkert på kaffe-varianten, som jeg har fået serveret et par gange. Men min favorit må klart den lækre udgave, som også havde sur/søde brombær. Haps!

  8. Årh, nu sidder jeg og bliver vildt kagesulten her fra morgenen af. Jeg har ikke engang fået morgenmad endnu. Tak for endnu en lækker opskrift. Den skal helt sikkert prøves.

  9. Hej Cecilia, du bliver jo bare ved med at kreere vidunderlige kager! På søndag holder min kæreste og jeg housewarming, og derfor har jeg tænkt mig at bage den vidunderlige oreo cheesecake med salt karamel og så denne her lækre gateau marcel. Men jeg har lige et spørgsmål, jeg er nemlig blevet lidt forvirret omkring det med formene. Skal man bage to kager i to forskellige forme, eller skal man bare halvdelen af dejen i en form og så putte resten af dejen ovenpå?

    Kærlig hilsen
    Amalie

  10. Pingback: Vaniljecupcakes med kirsebær |

  11. Pingback: Marcipankonfekt med appelsin og After Eight |

  12. Pingback: Nytår del 2: Flere desserter, lækkerier og kransekagekonfekt |

  13. Elsker din blog! Har nu endnu engang lavet nogle af dine kreationer, og det blev denne gateau marcel med after eight. Jeg lavede den med Valrhona orangechokolade, og det kan godt anbefales!

Skriv et svar

