S’mores Cupcakes – mit bidrag til madbloggerudfordringen

DSC_0565 copyDSC_0530 copy

Om sommeren er noget det bedste jeg ved at smække den transportable grill på cyklens bagagebærer og mødes med venner til en hyggelig omgang aften-grillning. Det er selvfølgelig obligatorisk, at man efter middagen, når grillens sidste gløder brænder ud, nyder et par hurtige S’mores – I ved nok, den dér dessertsnack der består af grillede skumfiduser som man lægger mellem et par grahamskiks sammen med et stykke chokolade.

Nu er sommeren og de varme nætter for længst forbi, og derfor er der ingen umiddelbare S’mores i sigte. Troede jeg! Der skulle bare lidt kreativ tankegang til, og vupti – så var idéen om en cupcakeversion af de lækre S’mores begyndt at tage form.
Hele idéen kom i forbindelse med at jeg har valgt at deltage i Madbloggerudfordringen. En lille sjov udfordring, hvor danske madbloggere ved lodtrækning har fået tildelt en anden madblog, hvorudfra man skal vælge en opskrift som man genfortolker. Jeg fik tildelt bloggen Cookvalley, som er en meget inspirerende madblog med fokus på sunde måltider. Jeg fik læst bloggen grundigt igennem fra ende til anden, og blev meget imponeret af alle de lækre retter. Jeg faldt over et af et af Cookvalley’s indlæg, hvor hun laver lækre lækre S’mores med ferskner over bål. Jeg har dog i denne sammenhæng udeladt fersknerne, men de skal klart tænkes med i S’mores-kombinationen når jeg til sommer igen skal have grillen frem!

DSC_0567 copyDSC_0528 copy

Disse cupcakes kan sagtens laves dagen før de skal spises, men jeg vil anbefale at marengs-toppingen laves samme dag som cupcakes’ne skal nydes. Jeg begik nemlig selv den fejl, at jeg lavede både cupcakes og marengstopping samme dag, og dagen efter ville jeg sprøjte marengstoppingen på cupcakes’ne, men da var marengsens konsistens helt flydende, og lige meget hvor meget jeg piskede ville den ikke blive stiv igen. Derfor er toppingen på disse billeder blevet temmelig flad, super ærgerligt da marengsen havde perfekt fast konsistens dagen inden.

DSC_0527 copyDSC_0529 copyOpskriften på disse cupcakes har jeg fundet inspiration til hos én af mine yndlingsblogs, Call me cupcake!.

Ingredienser (ca. 12 stk)
Kiksebunde:
130 g Digestive-kiks (ca. 9-10 stk)
25 g smør, smeltet

Chokoladecupcakes:
120 g mel
55 g kakao
½ tsk bagepulver
½ tsk natron
¼ tsk vaniljepulver
110 g smør
110 g sukker
2 æg
1 ½ dl crème fraîche
2-3 spsk mælk
100 g god mælkechokolade

Marengsfrosting:
3 past. æggehvider
135 g sukker

Pynt: Du kan evt. pynte med lidt smeltet mørk chokolade.

  • Kiksebund
  • Forvarm ovnen på 160 ºC (varmluft).
  • Knus kiksene til fine krummer. Det kan enten gøres i fx en foodprocessor eller ved at lægge kiksene i en pose og banke med en kagerulle. Hæld krummerne i en skål.
  • Smelt smørret og bland det i krummerne. Konsistensen skal være sådan, at krummerne lige nøjagtig kan samles når du klemmer en håndfuld sammen. Hvis krummeblandingen er for tør kan du tilsætte mere smør.
  • Fordel næsten al krummeblandingen (læg lidt til side til topping) ligeligt i bundene af 12 muffinsforme og tryk det godt sammen. Brug evt. bunden af et glas til at presse det ned med.
  • Bag bundene i ca. 10 minutter.
  • Imens tilberedes cupcakedejen.
  • Chokoladecupcakes
  • I en skål sigtes mel, kakao, bagepulver, natron og vaniljepulver. Stil skålen til side.
  • I en anden skål piskes smør med sukker indtil det er lyst og luftigt. Tilsæt æggene ét ad gangen under piskning.
  • I små omgange tilsættes skiftevis melblandingen og crème fraîchen til æggeblandingen under omrøring indtil alt er blandet sammen. Hvis dejen føles for fast kan der tilsættes lidt mælk.
  • Fordel dejen ligeligt i de 12 muffinsforme ovenpå kiksebundene og drys de resterende kiksekrummer ovenpå chokoladedejen.
  • Bag cupcakes’ne i ca. 15-17 minutter.
  • Når cupcakes’ne er færdigbagte stilles de til afkøling på en rist.
  • Hak mælkechokoladen og smelt den over et vandbad. Fordel den smeltede chokolade ovenpå de afkølede cupcakes og lad det stivne.
  • Marengsfrosting:
  • Hæld æggehvider og sukker i en skål der stilles over et vandbad. Vandet må ikke koge. Pisk hele tiden med et piskeris (ikke en elpisker) så æggene ikke koagulerer. Pisk indtil blandingen når ca. 60-65ºC og sukkeret er helt opløst (du kan nemt mærke, om sukkerkrystallerne er smeltede ved at føle på blandingen mellem to fingre).
  • Tag skålen af varmen og pisk med en elpisker indtil marengsen er afkølet og til sidst bliver helt fast og blank/skinnende.
  • Fyld marengsen på en sprøjtepose og frost dine cupcakes, brænd derefter marengsen med en gasbrænder.

(function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,’script’,’//www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);

ga(‘create’, ‘UA-49571931-1’, ‘copenhagencakes.com’);
ga(‘send’, ‘pageview’);

10 thoughts on “S’mores Cupcakes – mit bidrag til madbloggerudfordringen

  1. Uhh, det var da en genial ide at lave dem til en cupcake. Jeg er glad for at kunne inspirere til en helt ny kage – tak for de fine ord om min blog

    Venligst Birte

  2. Pingback: Madblogger Udfordringen part one | Madbloggernes Himmel

  3. Kan man gøre noget andet, hvis man ikke har mulighed for at brænde cupcakesene med en gasbrænder? Eller kan man helt undvære at brænde dem?

Skriv et svar

