Kakaomacarons med cookie dough-fyld

DSC_0505DSC_0491Jeg synes STADIG det er en kamp at lave macarons. For pokker hvor har jeg bare svært ved det. Og det er en lidt tricky situation at sidde i, når man nu ELSKER at spise macarons, har alle ingredienserne derhjemme, men samtidig er helt afskrækket fra at bage dem. Det er irriterende ironisk, at de små franske makroner skal være så lækre, men samtidig så ærefrygtindgydende.

Ikke desto mindre har jeg kastet mig ud i macaron-bagning igen, igen, igen, igen. Jeg giver ikke op! Det lykkedes faktisk rigtig godt, så jeg er ved rigtig godt mod! Meeen jeg skal nok passe på ikke at blive for over-modig, så går det med garanti bare rigtig dårligt næste gang.
Hvis du også kæmper med at få macaron-bagningen til at fungere, så prøv at læse dette indlæg igennem, hvor jeg skriver lidt om mine erfaringer og dos and don’ts.

DSC_0505DSC_0470

Nu til sagen: Disse macarons er realiseringen af mine vildeste drømme. Jeg elsker macarons, og jeg elsker cookie dough. Og hvis du har det på samme måde, så er du min bedste ven.

Egentlig ville jeg helst kalde disse macarons for chokolademacarons, men da der ikke er rigtig chokolade i selve macaron’en – kun kakaopulver – så ville det vist være lidt af en vildledning. Jeg kalder det for hvad det er, og dermed er det en kakaomacaron 😉

Det fantastiske ved macarons er, at man kan variere dem udi det uendelige. Hvis du ikke er til cookie dough-fyld, så kan du prøve at fylde disse macarons med f.eks. mørk chokoladeganache herfra, ganache af hvid chokolade og passionsfrugt herfra eller lakridsganache herfra.

Ingredienser (ca. 12 macarons)
26 g færdigkøbt mandelmel (fintmalet)
70 g flormelis
5 g kakaopulver (usødet)
40 g æggehvide
25 g sukker

Cookie Dough
100 g smør, stuetemperatur
50 g sukker
70 g brun farin
2 spsk fløde eller mælk
½ tsk vaniljeekstrakt
110 g hvedemel
80 g mini chokoladeknapper eller hakket mørk chokolade
En smule salt

  • I en skål blandes mandelmel, flormelis og kakaopulver. Sigt blandingen igennem mindst to gange, så der ikke er klumper.
  • Æggehviden piskes ved mellem hastighed, indtil den er på stadiet før at være stiv. Det er et lidt ukonkret begreb, I know, men bare sørg for ikke at piske for meget.
  • Tilsæt alt sukkeret til æggehviden en spiseske ad gangen, mens der piskes ved høj hastighed. Pisk indtil marengsen er skinnende og danner bløde toppe. Vær igen omhyggelig med ikke at overpiske.
  • Tilsæt én spiseske af mandelmelblandingen til marengsen. Vend med en dejskraber indtil mandelmelet er inkorporeret i marengsen, og tilsæt derefter endnu en spiseske på samme måde. Fortsæt indtil alt mandelmelet er tilsat.
  • Nu vil dejen virke temmelig “tung” og tyk. Med en dejskraber vendes dejen, og dejen presses ind mod siderne af skålen ca 35. gange. Pres bobler ud af dejen mens du gør det. Du vil opleve, at dejens konsistens nu ændres, så den bliver mere flydende – men den må ikke blive for flydende.
  • Mandelblandingen hældes på en sprøjtepose med en rund tyl (ca 12 mm). Sprøjt ca. 24 runde macarons ud på en bageplade med bagepapir.
  • Bagepladen med macarons stilles til “tørring” i ca. 35 min.
  • Bag macarons’ne i ovnen på 150 °C i ca. 13 minutter (eller hvad der passer bedst til din ovn).

Cookie dough

  • I en stor skål piskes smør med sukker og brun farin. Pisk indtil det er lyst og luftigt (ca. 2-3 minutter).
  • Mens der røres blandes fløde/mælk og vaniljeekstrakt i. Tilsæt derefter mel og rør ved lav hastighed indtil melet er inkorporeret i blandingen.
  • Rør chokoladen i, og smag til med salt. Jeg kan personlig godt lide, at man virkelig kan smage saltet – men det er en smagssag.
  • Saml macarons’ne to og to med en god klat cookie dough imellem.

Velbekomme!

12 thoughts on “Kakaomacarons med cookie dough-fyld

  1. Virkelig lækker ide! Kunne man forestille sig en cookie dough jule edition? Lidt kanel eller orangeknas i dejen?:-)

      • Det tror jeg, jeg skal prøve at kaste mig ud i, når tiden nærmer sig. Så følger jeg spændt med her, og ser om det er noget du også kaster dig ud i. Men igen, virkelig lækker ide med cookie dough som fyld! 🙂

  2. Stor ros, – hvor er de bare flotte! Og de ser så indbydende ud!
    Hvad med lakrids macarons med cookiedough…eller noget med dadler og cookedough?

    De er rigtig flotte, – jeg drømmer mig lige til smagen 😉

    // Rikke //

    • Jeg kan kun anbefale dig at kaste dig ud i det. Ellers kommer man ingen vegne 😉 Jeg har selv haft meget besvær med det, og mestrer det overhovedet ikke til fulde, men det er da blevet lettere med tiden 😉

  3. Pingback: Bloody show off-ish | Duckysrapping

  4. Hi! Tq for liking my cake picture and following me instagram. Im honoured bring followed by someone who is already an expert in baking. I love all the pictures and your blog. Thank you for sharing your recipes n pictures but unfortunately i dont understand your language. Do you have the recipes in English? I will greatly appreciate it if you can translate them for me. I would love to try out your recipes. Thank you so much 🙂
    HAve a great day ahead ❤

    Muss

    • Dear Muss,
      Thank you so much for your kind comment.
      Unfortunately I don’t translate my recipes into English, it would take soooo much extra time for me. However I do know that you can copy/paste my recipes into Google translate. That should work just fine.
      All the best
      Cecilia

Skriv et svar

