Kagekampens vinderkage: Chokolade-/mascarponekage med friske bær

_MG_1670RDet var med ENORME kriller i maven, at jeg i går sammen med min kæreste satte mig i sofaen, tændte for tv’et, og så første afsnit af Kagekampens anden sæson hvor jeg havde min tv-debut.

Hvor er det bare helt vildt mærkeligt at se sig selv på tv! Jeg skal være ærlig og sige, at min kæreste og jeg grinede i næsten alle de 60 minutter programmet varede. Hold da op hvor virkede jeg bare “anderledes”, end jeg føler jeg er i virkeligheden. Det har helt sikkert rigtig meget at gøre med, at jeg var så hammer nervøs under optagelserne, så det var virkelig svært at finde sig selv til rette, slappe af og bare være naturlig. Jeg håber I tror på mig når jeg her skriver, at jeg altså normalt er meget glad og smilende – slet ikke så sur og seriøs, som jeg ser ud i programmet!

Skærmbillede 2013-10-22 kl. 15.02.12

Den første kage jeg bagte i programmet skulle være “en forførende kage”. Der var helt frie rammer, men man skulle kunne gøre rede for, hvorfor netop denne kage var særdeles forførende. Det var slet ikke svært for mig at finde ud af, hvilken kage jeg ville bage. Jeg har nemlig før bagt en kage efter fantastiske Linda Lomelinos opskrift, som er gået hen og blevet én af mine absolutte yndlingskager. Linda er en svensk kageblogger som jeg ser rigtig meget op til. Hun er en fantastisk fortæller, en utrolig talentfuld fotograf, og så har hun udgivet de skønneste is- og kagebøger! Jeg vil varmt anbefale at I holder øje med hendes blog!
Kagen jeg bagte var en chokoladekage i to lag, med en chokolade-/mascarponecreme mellem og ovenpå lagene, og med masser af friske bær. Jeg synes denne kage er ekstremt forførende, både hvad angår smag og ingredienser (bær og chokolade skulle vist være nogle ganske udmærkede afrodisiaka) og bestemt også hvad angår udseende.

Heldigvis var dommerne meget glade for min kage, så det endte over al forventning med, at jeg gik hen og vandt aftenens program. Det var virkelig helt vildt! Men men men, der er ingen grund til at hvile på laurbærene – i aften er der en ny udfordring og nye bagevanskeligheder der skal kaperes. Jeg håber I vil se med, og krydse fingre for mig!

DSC_0796

Til denne kage har jeg brugt to små springforme med en diameter på ca. 15-16 cm.

Ingredienser

Kage
120 g hvedemel
27 g usødet kakaopulver af god kvalitet
¼ tsk bagepulver
¼ tsk natron
¼ tsk salt
100 g smør, stuetemperatur
105 g brun farin
1 æg
1 æggeblomme
75 g mørk chokolade af god kvalitet (jeg har brugt Konnerup 70%), finthakket
1 tsk vaniljesukker
1 ¼ dl mælk

Chokolade-/mascarponecreme
250 g mascarpone
33 g usødet kakaopulver af god kvalitet
35 g flormelis
2 ½ dl piskefløde

Bær
300 g friske bær: Hindbær, brombær, ribs, blåbær.
1 bakke flotte jordbær

Pynt: Flormelis og evt. hvide fondantblomster

Kage

  • Forvarm ovnen på 175 ºC.
  • Smør to springforme (ca. 15-16 cm) og drys med mel eller kakao.
  • Sigt mel, kakao, bagepulver, natron og salt i en skål.
  • Pisk smør og brun farin lyst og luftigt.
  • Tilsæt æg, æggeblomme, smeltet chokolade og vaniljepulver til smør-/sukkermassen.
  • På skift tilsættes melblanding og mælk under piskning. Pisk indtil dejen er fin.
  • Hæld dejen i springformene og bag i 23-25 min.
  • Lad dejen afkøle

Chokolade-/mascarponecreme

  • Pisk mascarpone, kakao og flormelis til det er cremet.
  • Tilsæt fløde, lidt ad gangen, indtil konsistensen er tilpas.

Samling af kagen

  • Fordel halvdelen af cremen på den nederste bund, og læg en masse bær ovenpå cremen. Tryk bærrene let ned i cremen, så de sidder fast. Sigt lidt flormelis over inden toppen kommes på.
  • Læg den øverste bund ovenpå, og top med en masse bær og sigt med flormelis.
19 thoughts on “Kagekampens vinderkage: Chokolade-/mascarponekage med friske bær

    • Hej Mette,
      Hvor lyder det spændende at du skal deltage. Jeg kan ikke give så mange råd andet end at du skal forberede dig på nogle lange og hårde dage 😉

  1. Den ser spilme også både forførende og syndig ud! Tillykke med den første sejr – hvem der bare havde en større tv pakke 😉

  2. Hold op, hvor ser den bare lækker ud. Min kæreste har bedt om kage til weekenden, og nu er jeg slet ikke i tvivl om hvilken kage han skal forføres med! 🙂 jeg nå hellere afsted og finde små springforme.

  3. Hejsa!
    Jeg elsker din blog og bruger den altid når jeg skal bag. Jeg tænkte bare på, hvor du havde købt det ‘værktøj’ til fondant som du brugte til en konkurrence for noget tid siden? 🙂

    • Hm jeg vil anbefale dig at lede eBay igennem og søge på “suger paste tools” og “fondant tools”. Der er ofte et meget godt udvalg til meget fair priser 😉

  4. Det lykkedes mig at finde programmet på nettet, så jeg har set de to første afsnit. Jeg syntes overhovedet ikke, at du virker sur – tværtimod du har jo overskud til at joke. Desuden er det da fedt at se, at du tager programmet/bagningen seriøs.
    Din sejr var velfortjent!
    Jeg glæder mig til at “kaste” mig ud i denne opskrift, for den ser mega lækker ud!

    Marianne

    • Seje en dejlig kommentar at få 🙂 Det er jeg virkelig glad for at høre!
      Jeg kan kun anbefale dig at kaste dig ud i opskriften, det er virkelig en skøn kage! 🙂

  5. Har kastet mig ud i denne kage som ser super lækker ud 🙂 Som jeg læser det, skal fløden til Mascarponecremen ikke piskes til flødeskum, er det rigtigt forstået? Glæder mig til at smage den imorgen til noget pige komsammen.
    Hilsen
    Eva

    • Hej Eva,
      Beklager mit (meget) sene svar. Nu har du jo bagt kagen for længst, men jeg svarer lige alligevel i tilfælde af, at andre kan have gavn af svaret. Det er helt korrekt observeret, at fløden ikke skal piskes til piskefløde 🙂

  6. Pingback: Nytår del 2: Flere desserter, lækkerier og kransekagekonfekt |

  7. Hej.. Super flot kage..
    Hvor mange personer er der til i kagen? Kan jeg evt. Gange opskriften med 2, og så bage dem i en 24 cm. Springform istedet? Og sidst, men ikke mindst, kan kagen bages og cremen laves dagen i forvejen, og så ligges sammen dagen den skal bruges?

    Mvh. Maia

    • Hej Maia,
      Mange tak for din kommentar 🙂
      Jeg kan desværre ikke helt huske hvor mange personer kagen er til. Det kommer jo an på hvor store man skærer stykkerne. Men det er jo en forholdsvis høj kage, så stykkerne behøver ikke skæres alt for store.
      Det lyder fint at du vil bage den i en større springform 🙂
      Du kan sagtens lave kagen dagen i forvejen og så samle kagen den dag, den skal serveres.

      Godt nytår!

Skriv et svar

