Minitærter med saltkaramel, chokoladeganache og karamelknas med macadamianødder

collageDSC_0015


Jeg har en kæmpe forkærlighed for små minitærter. Jeg synes de er så sjove at lave, og jeg er vild med, at de kan pyntes og dekoreres efter fri fantasi.
Disse minitærter sidder lige i skabet både hvad angår konsistens og smag. De bedste desserter – efter min smag – er dem hvor konsistensen giver lidt at tænke over. Tærterne her er fløjsbløde, cremede og knasende på én og samme tid. Med andre ord helt fantastiske! Vi er ude i en meget karamelsød sag, og det er lige som jeg kan lide det!

Jeg har aldrig selv prøvet at kreere karamelknas med nødder, så jeg var meget spændt på, om det var noget for mig. Normalt er jeg ikke så meget for nødder i mine desserter. Mandler kan lige gå an, men jeg synes ofte at mange nødder bliver for dominerende i smagen, og ender med at gå hen og stjåle opmærksomheden fra hele desserten. Men hold da op hvor er jeg dog bare blevet forelsket i macadamianødder. De er milde i smagen og skønne i konsistensen! Og når de bliver ristet og vendt i karamellen bliver de helt guddommelige!


DSC_0067


Overordnet er jeg rigtig rigtig tilfreds med disse minitærter. Jeg begik dog nogle småfejl, som jeg forklare her, så I måske ikke gør det samme! Først og fremmest synes jeg, at tærtedejen blev for tyk, og udseendet er lidt for meget til den “rustikke” side. Men den smagte altså godt, drøngodt! Jeg tror jeg vil prøve næste gang, at bruge en anden tærtedej jeg plejer at lave med stor succes – opskriften kommer herfra.

En anden fejl jeg begik var, at jeg kom til at overpiske chokoladeganachen, så den skilte. Det er en rigtig dummebøde-fejl, som er så ærgerlig at komme til at lave – for det kan ikke rettes op på igen. Så mit bedste råd er, at være meget meget forsigtig når ganachen skal røres sammen! Og hvis uheldet så skulle ske, så kan ganachen sagtens bruge, så længe den kun er en lille smule skilt I så fald er det bare ikke så kønt, men det kan rettes op på ved at dække tærten med lidt smeltet mørk chokolade.


DSC_0064

På disse billeder præsenterer jeg de fine minitærter på et sæt porcelæn, der virkelig har stjålet mit hjerte. Jeg har længe sendt lange blikke efter Anne Blacks skønne kollektion Tilt, så forestil jer lige min begejstring, da jeg blev spurgt om jeg mon havde lyst til at teste porcelænsserien af sammen med mine kager. Jeg er inde i en “jeg-er-tosset-med-pasteller”-periode, så de matte pastelfarver i Tilt-serien er jo som skabt til mit spisebord! Jeg har allerede brugt de fine platter i mange sammenhænge, og jeg skal hilse at sige, at de går usandsynlig godt til sushi (og de små runde mini-skåle passer i øvrigt perfekt til flødeboller, men det er en helt anden historie)!
Jeg har svært ved at skjule min begejstring, så lur mig om ikke det fine porcelæn sniger sig ind på mine billeder i fremtiden😉


DSC_0043
DSC_0100


Ingredienser (ca. 18 minitærter)
Karamelknas med macadamianødder
50 g macadamianødder
50 g sukker
Tærteskaller
90 g smør
3 spsk vand
1 spsk smagsneutral olie
1 spsk sukker
1 knivspids salt
150 g mel
Chokoladeganache
335 g mørk chocolate
90 g smør
2,5 dl piskefløde
Saltkaramel
Dulce de leche med tilsat havsalt (se opskrift her)
eller færdigkøbt saltkaramel
Pynt
Jeg har anvendt frysetørrede hindbær og små mynteblade.


  • Start med at forberede karamelknasen med macadamianødder:
  • Tænd ovnen på 200 °C og rist nødderne i ca. 10 minutter. Hold godt øje med nødderne, så de ikke bliver brændte – de skal blive let gyldne.
  • Tag nødderne ud og lad dem køle af. Hak dem derefter groft.
  • Hæld alt sukkeret ud på en pande og smelt det ved mellem varme. Rør ikke i sukkeret, men ryst lidt på panden om nødvendigt. Sukkeret er færdigt når det er helt smeltet, og det har fået en lysebrun karamelfarve.
  • Hæld de hakkede nødder i det smeltede sukker og vend dem godt rundt. Hæld derefter hele herligheden ud på et stykke bagepapir, tryk det fladt ud og lad det køle af.
  • Hak knasen i grove stykker med en skarp kniv. Du kan også hakke det i en foodprocessor hvis du ønsker.
  • Forbered tærteskallerne:
  • Fortsæt med at have ovnen tændt på 200 °C og stil en muffinform klar.
  • Hæld smør, vand, olie, sukker og salt i en ovnfast skål.
  • Stil skålen i ovnen i ca. 15 minutter, indtil smørret er smeltet og blandingen bobler og er begyndt at blive brun langs kanterne.
  • Tag skålen ud af ovnen og hæld melet i. Rør hurtigt indtil dejen er fin og ensartet.
  • Fyld ca. en spiseskefuld dej i hvert muffinhul og tryk dejen fint ned i bunden og langs med hullets sider. Brug dine fingre til at arbejde dejen fint ud i formen. Sørg for, at dejen ikke bliver for tyk.
  • Prik bunden af hver tærteskal et par gange med en gaffel, og stil formen i ovnen. Bag i 8-12 minutter, indtil tærteskallerne er gyldne.
  • Tag tærteskallerne ud af ovnen og lad dem afkøle.
  • Forbered nu chokoladeganachen:
  • Hak chokoladen fint og hæld det i en skål.
  • Opvarm fløde og smør i en gryde. Smørret skal smelte helt, og blandingen skal blive meget varm, men det må ikke koge!
  • Den varme fløde-/smørblanding hælder over den hakkede chokolade. Lad det stå i 2-3 minutter, og rør derefter forsigtigt i skålen så ganachen bliver blank og glat.¨
  • Saml kagerne:
  • Hæld en smule saltkaramel i bunden af hver tærteskal.
  • Drys lidt af de knasende karamelnødder ovenpå saltkaramellen.
  • Slut af med at hælde chokoladeganache ovenpå.
  • Pynt til sidst med et fint stykke nøddeknas på midten og evt. også frysetørrede hindbær og mynteblade.

9 thoughts on “Minitærter med saltkaramel, chokoladeganache og karamelknas med macadamianødder

  1. Hej. Jeg kogte igår en dåse kondenseret mælk – men da jeg åbnede den, var den klumpet. Ved du hvad fejlen kan være?

  2. Hej. Jeg kogte igår en dåse kondenseret mælk i tre timer – lod den trække en time i vandet efterfølgende og tog den op og lod den køle næsten helt af inden jeg åbnede den. Da jeg åbnede den var den klumpet. Har du en ide til hvad grunden kan være?
    Mvh Line

  3. De skal da helt bestemt afprøves da jeg snart har fødselsdag! Kan de komme i køleskab natten over?

  4. Pingback: VIND // Porcelænsserien tilt fra Anne Black |

Skriv et svar

