Hjemmelavet chokoladesmørepålæg à la Nutella

collageDSC_1213Forleden mens jeg slentrede rundt i Irma var der noget der straks fangede mit blik: Valrhona-chokolade til halv pris grundet snarlig udløbsdato. Som jeg netop har lært til et chokoladearrangement har chokolade ikke en sidste anvendelses-dato, men en “best before”-dato, og derfor var jeg ikke bleg for at smide en masse plader i kurven, som jeg nu lægger planer for, hvad der skal ske videre med.

Det første der skete var realiseringen af en idé, jeg længe har gået og brygget på: Hjemmelavet Nutella!
Det er SÅ nemt, og det smager fuldstændig fantastisk. Jeg tænker, at det er noget jeg vil begynde at lave med jævne mellemrum, så jeg altid har noget på lager.

Denne opskrift kan varieres efter eget ønske. Chokoladen kan sammensættes med den/de chokoladeprocenter man allerbedst kan lide. Jeg valgte selv at lave en kombination af Valrhonas fløjlsbløde mælkechokolade Jivara og en mørkere på 70 %. Men jeg vil anbefale, at man følger sine egne smagsløg og lader sig inspirere efter hvad man allerbedste kan lide.
Jeg har hakket hasselnødderne groft i en foodprocessor, fordi jeg godt kan lide at der er lidt crunch i chokoladen. Man kan bestemt også vælge at blende dem til fint mel, eller måske endda hakke halvdelen helt groft med en kniv og blende den anden halvdel helt fint til mel.

DSC_1187DSC_1203

Opskriften har jeg fundet inspiration til på den fine blog madkollektiv.dk.

Ingredienser (til ca. 2,5 dl)
40 g god mælkechokolade
50 g god mørk chokolade
35 g smør
¾ dl fløde
50 g hasselnødder

  • Tænd ovnen på 190 °C og rist hasselnødderne i ca. 12 minutter indtil de er helt tørre. Pas på de ikke brænder på! Du kan selv bestemme, om du herefter ønsker at pille den tørre skal af hasselnødderne.
  • Hak eller blend hasselnødderne, enten groft med kniv eller i en foodprocessor.
  • Hak chokoladen og smelt den over et vandbad.
  • Lun fløden i en gryde eller i en mikroovn. Fløden skal ikke være alt for varm.
  • Tilsæt smørret til det smeltede chokolade og rør indtil smørret er smeltet og godt blandet sammen med chokoladen.
  • Tilsæt den lune fløde til chokolade-/smørblandingen.
  • Til sidst røres de hakkede/blendede hasselnødder i.
  • Hæld din hjemmelavede Nutella på et steriliseret glas.

Velbekomme!

9 thoughts on “Hjemmelavet chokoladesmørepålæg à la Nutella

  1. Sikke et røverkøb i Irma🙂
    Vi kunne godt ha’ brugt din chokoladesmørepålæg i fjeldnorge. Det eneste vi kunne finde var en afart af en Nutella i Kiwi. Men i regn og 10 graders varme duede det også.
    Jeg vil dog prøve din opskrift med en chokolade selv til fuld pris

    • Ja, det er sjældent man støder på så godt et tilbud!! Jeg var lykkelig, kan du nok forstå😉
      Kan forestille mig at en afart af Nutella vel lige kan gå an under de forhold;)
      De bedste hilsner herfra

Skriv et svar

