Små semi-sunde banankager med chocolade

DSC_1038DSC_1050

Jeg vil så gerne kalde disse små himmerigsmundfulde for sunde! Men ak, der er altså lidt hvedemel i, og der er altså også en smule sukker i den mørke chokolade. MEN – til gengæld er der intet tilsat sukker i dejen, og heller ikke hverken smør eller olie. Og dét synes jeg da er et skridt i den rigtige retning!

De små kager smager bare så fantastisk – de er fugtige og lette, og spækket med skøn smag af banan. Lige som de skal være! De passer så godt med i madpakken når jeg er på Uni, og min kæreste får da også et par stykker med på arbejde. Om aftenen spiser jeg én til min aftenkaffe, det er true pleasure!
Jeg kan godt lide, at de er så små. Det gør, at man ikke får så dårlig samvittighed af at spise en lille én i ny og næ. Til gengæld spiser jeg nok flere af de små, end jeg ville spise, hvis de var store – så det går nok lige op i sidste ende. Men tanken er da god nok😉

DSC_1060DSC_1054Jeg fandt inspiration til opskriften på den amerikanske blog sukarah.com, så derfor er målene lidt “skæve” da de skulle oversættes til danske deciliter-mængder.

Jeg brugte alle mulige forskellige forme da jeg bagte kagerne. Jeg havde for meget dej til én enkelt form, så jeg fandt bare alle de forskellige forme jeg havde, der havde den rigtige størrelse. Alt afhængig af, hvilken størrelse form du bruger, skal du selvfølgelig justere bagetiden derefter. Den bagetid jeg har angivet er blot vejledende.

DSC_1019DSC_1058

Ingredienser (ca. 36 mini-kager)
1,8 dl hvedemel
1,8 dl fuldkornhvedemel
1,8 dl havregryn
2 tsk bagepulver
½ tsk natron
½ tsk salt
2,4 dl creme fraiche eller skyr
3 æg
Vaniljekorn fra 1 Bourbon vaniljestang
4 modne bananer
2,5 dl chokoladeknapper af god, mørk chokolade (jeg bruger Konnerup 70 %)

  • Forvarm ovnen på 180 °C.
  • Forbered dine muffinsforme med at smøre dem eller spraye med en lille smule bagefedt.
  • I en skål blandes alle de tørre ingredienser: Hvedemel, fuldkornshvedemel, havregryn, bagepulver, natron og salt.
  • I en anden skål piskes creme fraiche eller skyr med de tre æg. Tilsæt vaniljekornene under piskningen og pisk, indtil kornene er godt fordelt.
  • Mos banenerne, og tilsæt dem i æggeblandingen. Pisk ved lav hastighed indtil bananerne er fordelt.
  • Hæld melblandingen i æggeblandingen og pisk ved lav hastighed indtil dejen er ensartet. Pas på ikke at overpiske dejen, da dette vil gøre kagerne tørre.
  • Vend chokoladeknapperne i dejen med en dejskraber eller spatel.
  • Fordel dejen i dine forme, og bag i ovnen 15 minutter – men check til kagerne jævnligt allerede efter 10-12 minutter, hvis dine forme er små.

5 thoughts on “Små semi-sunde banankager med chocolade

Skriv et svar

