Kæmpe Eskimo med After Eight og brombær

DSC_0945collageJeg har netop været på brombærjagt på Amager Fælled, og kom hjem med en hel Margretheskål fyldt med de skønneste brombær. Der gemmer sig simpelthen så meget gratis guld derude, blandt andet mirabeller, havtorn (som dog ikke er helt klar til plukning endnu), brombær, æbler og hindbær. Det er virkelig fjollet, at jeg har boet i København så mange år, men først nu opdager det uendelige skatkammer en lille jagt på Amager Fælled kan frembringe.
Der er selvfølgelig mange bær-lystne københavnere der allerede har lugtet lunten, så der er desværre langt mellem de gode og bær-rige buske. Men hvis man er modig, og tør kravle langt ind mellem krat og buske, så kan man sagtens finde store, flotte og uplukkede bærbuske.

DSC_0922Jeg er blevet kontaktet af After Eight der har spurgt, om jeg sammen med min chokoladesøde veninde Anne au Chocolat har lyst til at trylle lidt med After Eight i vores opskrifter i løbet af efteråret. Jeg elsker en god udfordring, og i særdeleshed når udfordringen involverer min yndlings mintchokolade! Straks begyndte idéerne at komme til mig i søde After Eight-drømme. Jeg har virkelig nogle gode opskrifter i tankerne – det vil I få at se!
Til at starte med vil jeg benytte mig af de dejlige friske brombær der ligger i mit køleskab, og rekreere én af mine absolutte favoritis – nemlig Kæmpe Eskimoen! Jeg har givet isen et dejligt kick af syndig After Eight, og fyldt den med en kerne af sød og frisk brombærmarmelade.

Isen skal selvfølgelig laves som ispinde, hvis det skal være en rigtig Kæmpe Eskimo-replica, men den er altså lige så god hvis den fryses ned i en firkantet form, hvorfra man kan skære skiver eller lave kugler med en isske.

Flere billeder af den syndige is kan ses på After Eights facebookside sammen med andre dejlige After Eight-opskrifter.

collage1Ingredienser
Brombærmarmelade:
250 g brombær
200 g sukker

After Eight-is:
½ vaniljestang
2 dl sødmælk
90 g sukker
En knivspids salt
3 dl piskefløde
4 past. æggeblommer
100 g After Eight

100 g mørk chokolade til overtræk

Inden du går i gang kan du starte med at lægge After Eight i fryseren. Det gør det nemmere at hakke chokoladen senere.

  • Brombærmarmelade
  • Kog brombærrene op i en gryde og lad det simre i 5 minutter.
  • Tilsæt sukker, rør rundt og lad det simre et par minutter indtil sukkeret er opløst.
  • Tag gryden af varmen og lad marmeladen køle af.
  • Si kernerne fra gennem en fintmasket si.
  • Marmeladen skal nu fryses ned i små “stænger”, der senere skal placeres i ispindenes midte.
    Kommentar: Jeg har brugt en isterningebakke af silikone fra IKEA, der er formet som aflange stænger. Hvis du ikke er så heldig at eje sådan en form har jeg set, at man i mange supermarkeder også kan købe isterningeposer, der ligeledes giver aflange isterninger.
  • After Eight-is
  • Skrab vaniljekornene fra vaniljestangen.
  • I en gryde blandes vaniljestang, vaniljekorn, mælk, sukker og salt. Opvarm langsomt til kogepunktet.
  • Tag gryden af varmen og sæt låg på. Lad den stå og trække i 30 minutter.
  • I en lille skål piskes æggeblommerne luftige.
  • Opvarm gryden med mælkeblandingen igen (dog ikke for varmt), og hæld det over de piskede æggeblommer. Rør grundigt, så æggeblommerne fordeles godt i mælkeblandingen.
  • Hæld hele blandingen tilbage i gryden, og pisk blandingen over svag varme indtil massen bliver tyk og får en god volumen.
  • Hæld piskefløden i en skål og sæt en si over skålen. Hæld derefter den varme og tykke mælkeblandingen gennem sien til piskefløden. Rør godt.
  • Dæk skålen til med køkkenfilm og stil den i køleskabet indtil blandingen er kold.
  • Hak den frosne After Eight meget fint.
  • Bland hakket After Eight i den afkølede isblanding, og hæld det hele i en ismaskine der køres i 30-60 minutter (alt efter ismaskinens ydeevne). Fyld derefter isen i isforme.
  • De allerede frosne brombærstænger skæres til, så de passer til isformenes højde, og trykkes ned midt i isformene, der derefter stilles i fryseren minimum 2-3 timer.
    Kommentar: Dette kan være et drilsk trin i processen, jeg oplevede selv at have problemer med at få brombærstængerne ned i isformene, da de ikke bliver frosset helt stive, men mere gele-agtige. Du kan alternativt starte med at placere brombærstængerne i de tomme isforme, og først derefter fylde formen med After Eight-isen rundt om brombærstriben, evt. med en sprøjtepose.
  • Når isene har været i fryseren i 2-3 timer smeltes chokoladen over et vandbad. Isene tages direkte fra fryseren, ud af formene, og dyppes i chokolade. Læg dem straks tilbage i fryseren igen.
    Kommentar: På min instagram (@copenhagencakes) har jeg lagt en video, hvor jeg viser hvordan jeg dypper isene i den smeltede chokolade. Mine is havde dog ligget fremme for længe, og derfor var de lidt for bløde og smeltede i chokoladen.

Dette indlæg er sponsoreret.

10 thoughts on “Kæmpe Eskimo med After Eight og brombær

  1. Jeg bliver altså nødt til at spørge: Mirabeller, hvad vil du bruge dem til? Har et stort træ i haven der giver rigtig godt, men har ikke så mange gode idéer til brug😦

    • Rigtig godt spørgsmål! Lige umiddelbart har jeg slet ikke tænkt på at bruge dem i forbindelse med bagning, men blot spise dem som de er. Men jeg tænker at de sikkert smager kanon godt i en tærte!?🙂

      • eller syltetøj! Det er virkelig, virkelig lækkert også. Det smager så dejligt, fordi at de er lidt syrlige. Er sikker på at det er muligt at finde opskrifter på nettet🙂

      • Syltetøj! Det er viiiiildt lækkert – er sikker på at det er nemt at finde en god opskrift på nettet. Åh, får helst lyst til nybagt brød med mirabelle marmelade…..!

      • Hej
        kan anbefale mirabellesaft med hindbær. Er en klar favorit hjemme hos mig.

  2. Jeg har lavet en version med solstiks-gele på toppen og knuste Oreo’s i bunden!!!! Vi prøvesmager i weekenden, og jeg melder tilbage. Og poster et billede eller 2 på Instagram😉👍

  3. Pingback: Chokoladefondant med After Eight |

  4. Pingback: Chokolademousse med After Eight og et hint af espresso |

  5. Pingback: Marcipankonfekt med appelsin og After Eight |

Skriv et svar

