Triple chocolate chip cookies

DSC_0743DSC_0751

Jeg bager helt vanvittigt meget for tiden. Vi snakker flere gange om dagen. Hver dag. Og jeg vil snart fortælle jer hvorfor – jeg har nemlig en meget spændende nyhed at dele med jer. Men I må være tålmodige lidt endnu.

Når nu jeg har udfoldet mit bagehjerte i fuld flor, har jeg haft lejlighed til at tænke lidt over, hvilke kager og bagværk, der egentlig mangler i mit repertoire. Og tænk en gang, der er én kage, som faktisk er en ganske “almindelig” og højtelsket kage blandt alle, som jeg endnu ikke har delt med jer. Dette på trods af, at jeg faktisk har bagt det rigtig ofte.
Vi snakker selvfølgelig om cookies! Og ikke en hvilken som helst cookie, men en triple chocolate chip cookie med både hvid, mælke- og mørk chokolade.

Idéen tog form, da jeg blev kontaktet af søde Fie fra Lahme, som spurgte, om ikke jeg ville teste lidt af den danske chokoladeproducent Konnerup & Co’s lækre chokolader. Det var et tilbud jeg ikke kunne sige nej til, så et par uger senere stod jeg med en masse smagsprøver på den skønneste chokolade, og planerne om triple chocolate chip cookies var blevet en realitet.

DSC_0748I denne opskrift bruger jeg 300 g chokolade; 100 g Papouasie flødechokolade, 100 g Konnerup 70% mørk og 100 g hvid chokolade. Hvis man ikke ønsker at blande tre slags chokolader kan man selvfølgelig nøjes med at kombinere to forskellige, eller blot holde det helt plain med kun én enkelt slags. Blot man bruger 300 g i alt. Chokoladerne kan i øvrigt købes lige her.

Normalt når jeg bager foretrækker jeg at veje ingredienserne af, og derfor skriver jeg oftest alle mængder i gram i mine opskrifter. Jeg kan vist godt indrømme, at jeg er perfektionist, og derfor får jeg kriller når jeg ser opskrifter, hvor det f.eks. er angivet, at man skal bruge 1 dl hvedemel. For hvad er én dl hvedemel? Det kan veje meget forskelligt alt efter om melet er løst og luftigt, eller om det er helt tætpakket. Det er nok én af mine såkaldte “pet peeves”… Men man skal aldrig sige aldrig, og derfor går jeg i denne opskrift imod mine egne principper, og angiver mange af mængderne i dl. Jeg fandt ud af, at det simpelthen er så nemt, hvis man bare har en målekop, som man kan “kyle” alle ingredienserne ned i. Det kommer sig nemlig ikke så nøje, lige netop i denne opskrift, om man har 10 g for meget af det ene eller det andet. Inspirationen til denne opskrift har jeg netop fået efter at have læst en amerikansk opskrift, hvor alle mål var angivet i cup-mål, og jeg kan godt mærke at jeg hurtigt blev fan af denne måde at måle ingredienser af på.

DSC_0757Ingredienser (ca. 25 stk)
1,8 dl smør, blødt
0,6 dl kokosolie
2,4 dl brun farin
¾ tsk natron
½ tsk salt
2 æg
1 tsk vaniljeessens
3,5 dl hvedemel
2,4 dl havregryn
300 g chokoladeknapper: Jeg har anvendt 100 g Papouasie flødechokolade, 100 g Konnerup 70% mørk og 100 g hvid chokolade (alle fra Konnerup & Co.)
Evt. flagesalt til drys

  • Forvarm ovnen på 175 °C.
  • Pisk smør og kokosolie til det er blødt og luftigt, og tilsæt derefter brun farin, natron og salt. Pisk indtil det er blandet godt sammen.
  • Tilsæt æg og vanilje og pisk i 30 sek. Tilsæt derefter hvedemel og havregryn og pisk endnu en gang, indtil dejen er ensartet.
  • Vend chokoladeknapperne i dejen.
  • Læg bagepapir på en bageplade, og placer dejklatter á ca. en spiseskefulds størrelse på pladen. Det er ikke nødvendigt at flade dejen ud, da den “smelter” under bagning, og derved bliver flad og rund. Husk at have godt med mellemrum mellem dejklatterne.
  • Bag ca. 8 minutter, eller indtil kagernes kanter får farve og bliver sprøde.
  • Tag cookies’ne ud af ovnen, og lad dem afkøle.
  • Hvis du – ligesom jeg – synes at cookies er super lækre, når de har et lille kick af salt, kan du drysse kagerne med lidt flagesalt.

Velbekomme❤

4 thoughts on “Triple chocolate chip cookies

  1. jeg sad netop og overvejede, hvad mine tre konnerup-chokolade-chip typer skulle bruges til. Svar hermed fundet!😀 (jeg brugte i øvrigt karamelsaucen til en sandkage, hvilket virkelig kan anbefales!)

    • Det tror jeg desværre ikke man kan. Det skal være en olie der er tilsvarende det amerikanske “shortening”, fx Crisco. Det bedste danske alternativ er kokosolie🙂

  2. Jeg sad go skull lave triple chocolate cookies og undrede mig over, at du ikke havde en opskrift på cookies. Men det havde du jo tydeligvis, den var bare gået mig forbi.. Godt, at det så var din opskrift, som dukkede først op på google🙂 De er bare super lækre! Jeg skiftede dog kokosolien ud med ekstra smør, da jeg ikke havde noget. Det fungerede helt fint.

Skriv et svar

