En færdiguddannet kæreste og en masse kager

DSC_0707xJeg har verdens sejeste og dygtigste kæreste, der netop er blevet færdiguddannet cand.mag. i Moderne Kultur & Kulturformidling. En sådan dag skal fejres, og selvfølgelig forbigår jeg ikke chancen for at diske op med en masse kager når muligheden byder sig!

Dagen bød på glade stunder med familie og nære venner, masser af lykønskninger, bobler og kager.
Her er et lille indblik i en uforglemmelig dag.

DSC_0615x

Det berygtede “specialeafleverings-bolche” er i hus, og straks blev fejringen skudt i gang med italienske bobler.

DSC_0653

Jeg benytter lige muligheden for at flashe hovedpersonen.

DSC_0619x

Jeg har for noget tid siden købt en masse pastelfarvede pompom’er på eBay, som jeg ikke rigtig har fået hængt op. Jeg fik så idéen, at de skulle på væggen til vores kagebuffet da der senere på dagen skulle være reception i vores lille hjem.
Først senere er det gået op for mig, at pynten og det lyserøde tema i kagerne – som på ingen måde var planlagt eller gennemtænkt – mest af alt fik det hele til at ligne en 10-årig piges fødselsdag. Men altså, det var nu fint nok alligevel, og min kæreste sagde heldigvis ikke noget til det😉

DSC_0692DSC_0708

Jeg eksperimenterede lidt med nogle del-elementer fra forskellige opskrifter på mousser og kagebunde, og endte med disse fine små petit fours. De består af en lagkagebund bagt efter denne opskrift (opskriften er dog halveret da der kun skulle bruges én bund). Ovenpå lagkagebunden er der et lag luftig og skøn hindbærmousse, som stammer fra denne opskrift. Hindbærmoussen er toppet med et lag mousse af hvid chokolade herfra. Til slut har jeg lavet et lille lag hindbærgelé, som består af rester fra den opkogte hindbærmasse som jeg kombinerede med to blade husblas.
Jeg lavede hele baduljen i en stort firkantet bageform. Inden servering skar jeg fine kvadratiske stykker med en varm og skarp kniv (kniven opvarmes ved at stille den i et glas med kogende vand, og tørres af med en karklud inden man skærer). Den varme kniv glider let igennem kagen, og sørger for at man får helt rene linjer.

DSC_0700

Jeg havde også lavet tiramisu i små portionsanretninger. Jeg ELSKER tiramisu, og bliver hver gang overrasket over, at det tager så kort tid at bikse sammen. Jeg burde virkelig lave det noget oftere…
Opskriften på (verdens bedste!) tiramisu gemmer sig her.

DSC_0926Min kærestes største ønske på kagebuffeten var jordbærtærter. Jeg er helt tosset med hjemmelavede jordbærtærter, men af én eller anden grund synes jeg bare ikke det er specielt interessant at bage. Det er tidskrævende og til dels besværligt. Heldigvis smager jordbærtærter jo intet mindre end fantastisk, så det opvejer selvfølgelig, at bageprocessen er lidt sløj i det. Jordbærtærterne blev da også højt værdsat af gæsterne, så jeg er rigtig glad for at de endte med at komme med på buffeten.

Vi havde en skøn og uforglemmelig dag omgivet af familie og venner. Stort tillykke til min søde kæreste, du er den bedste❤

9 thoughts on “En færdiguddannet kæreste og en masse kager

  1. Tilykke med kæresten, og uhmmmmm – hvor ser dine kager lækre ud! Jeg drømmer om at lave dine petit fours, men bliver lige nødt til at høre om du har en eller to lagkagebunde i? Og hvor stor en form brugte du?

    Mvh

    • Tak tak tak for din søde kommentar❤ Jeg har kun en enkelt lagkagebund i bunden af kagen, det er derfor jeg har halveret opskriften, da den oprindeligt giver ti bunde. Formen er ca 25×25 cm🙂

  2. Jeg skal lige høre hvad du har lavet tiramisu’en i? Det ligner engangsskåle i plast? hvor er de fra?

  3. Wow ser så lækkert ud🙂
    Vil forsøge mig med de himmelske petit fours i løbet af ugen🙂

    Du skriver at du til hindbær geleen brugte det resterende af hindbærmassen…men skulle man ikke bruge det hele til selve opskriften på hindbærmousse? Eller lavede du lidt ekstra hindbærmasse?

    På forhånd tak for svar og for en fantastisk blog
    Mvh
    Iman

    • Hej Iman,
      Tak for din søde besked🙂
      Jeg havde lidt af de opkogte hindbær til overs, derfor improviserede jeg og lavede geléen. Hvis man vil lave gelé behøver man ikke koge ekstra hindbærmasse ud over den oprindelige opskrift, man kan bare levne en smule i gryden og bruge det til geléen🙂
      Held og lykke med bagningen!

  4. Fantastisk!
    2 spørgsmål🙂
    Hvordan er din hindbærmousse blevet så fantastisk pink? min bliver altid sådan en semi fesen lyserød!
    OG! kommer opskriften på jordbærtærterne på bloggen?🙂

    • Tak Maria. Jeg har ikke prøvet selv at lave dem i så god tid, så det ved jeg ikke… Giv det et forsøg, og pak det så bare meget lufttæt med køkkenfilm eller lign. God fornøjelse🙂

Skriv et svar

