Kanelsneglebrød med sesam

DSC_0486 copyDSC_0465 copy

Kanelsnegle er virkelig noget, der hører min barndom til. Det var bare det man bagte. Hele tiden. Og det var SÅ godt.

Jeg ved egentlig ikke hvorfor jeg ikke bager så meget kanelsnegle mere. Bare fordi der er så mange andre flotte og sofistikerede ting man ellers kan bage. Den er alligevel stensikker HVER gang man bager kanelsnegle – alle ELSKER dem, og de bliver spist op lige med det samme.
Så i virkeligheden er kanelsnegle faktisk en rigtig vinder. Hver gang.

DSC_0462 copyDSC_0488 copyEn veninde fortalte mig for lidt tid siden, at hun altid blander sesammel i kanelsnasket til sine kanelsnegle. Den havde jeg alligevel aldrig hørt før. Men når jeg tænkte over det gav det faktisk rigtig god mening. Sesammelet tilfører en diskret “nøddet” smag, der virkelig er lækker i kanelsneglene. Tilfældet ville det, at jeg også lige har været så heldig at modtage en pakke sesammel fra viivaa.dk, der forhandler rigtig mange skønne specialprodukter til køkkenet. Det er bl.a. her, jeg altid køber mandelmel, som jeg bruger til f.eks. macarons og tærtebunde.
Jeg lod mig lokke af den fine idé, og vups – så var der planer om bagning i det lille køkken igen.

I stedet for at bage kanelsneglene the traditional way prøvede jeg denne gang at bage dem i en lille rugbrødsform. Resultatet blev SÅ fint! De små kanelsnegle hævede helt vildt i formen og fyldte den til sidst rigtig godt ud.
Jeg synes brødet er vildt charmerende, sådan lidt grimt og “hornet” på én måde, men på den anden side unikt og kompliceret. Og når man skærer i det – det er dér magien sker! Så kommer alle de fortryllende linjer af sesamkanel frem i et avanceret mønster. Jeg vil helt klart bage mine kanelsnegle på denne måde fremover!

DSC_0449 copyIngredienser (til ét kanelsneglebrød + et par ekstra kanelsnegle)
50 g gær
100 g sukker
1 dl varm mælk
550 g hvedemel
5 g salt
1 æggehvide
100 g smør
20 g smeltet smør til pensling

Fyld
100 g brun farin
60 g sukker
30 g Maizena
2 spsk kanel
20 g sesammel (+ evt. mere)
113 g smør

1 æg + 15 ml vand til pensling

  • I en stor skål smuldres gæren og blandes med varm mælk og 50 g sukker. Lad det stå i 20 minutter hvor gæren aktiveres og bliver skummende.
  • I en mellem skål blandes mel, de sidste 50 g sukker og salt.
  • Under omrøring hældes melblandingen langsomt i gærblandingen. Tilsæt æggehviden.
  • Ælt dejen grundigt i ca. 10 minutter. Dejen er meget hård, så der skal god håndkraft eller en god køkkenmaskine til at få det til at fungere. Dejen skal æltes til den er ensartet og kan hænge sammen i en hård lille kugle.
  • Ælt videre i 10-15 minutter og tilsæt smørret lidt ad gangen. Ælt smørret helt ind i dejen inden du tilsætter næste portion smør osv. Form dejen til en stor kugle.
  • Pensl en stor skål med lidt smeltet smør og smør også dejkuglen ind i smør. Læg dejen i skålen, dæk det til og lad det hæve i 2 timer.
  • Lav fyldet:
    I en skål blandes brun farin, sukker, Maizena, kanel og sesammel. Tilsæt smørret og rør indtil det er inkorporeret i blandingen.
  • Smag til – tilsæt mere sesammel efter smag og behag.
  • Forbered brødet:
  • Beklæd en brødform med bagepapir.
  • Rul dejen ud til en stor rektangel på et let melet bord.
  • Smør fyldet på så det er ligeligt fordelt over det hele og rul dejen sammen som en roulade.
  • Skær kanelsneglene ud. De skal være bredere end man normalt laver dem, 5 cm’s tykkelse er passende.
  • Placér kanelsneglene i brødformen så de står helt tæt og godt presset sammen (se billede). Hvis der er overskydende kanelsnegle tilbage, der ikke kunne være i brødformen, kan de skæres i normal tykkelse og placeres på bagepapir på en bageplade.

DSC_0447

  • Pensl både brødet og de overskydende kanelsnegle med det sammenpiskede æg og vand, og lad dem hæve i 1 time.
  • Inden hævetiden er ovre tændes ovnen på 180 °C.
  • Bag brødet og kanelsneglene i ovnen samtidigt. Brødet skal have 35 minutter, hvor du efter 20 minutter skal tildække brødformen med sølvpapir, så brødets toppe ikke bliver brændte. Kanelsneglene skal ikke have lige så lang tid – jeg tog ikke tid på mine, men prøv at tage dem ud efter 20 minutter plus/minus.

Velbekomme!

DSC_0478

14 thoughts on “Kanelsneglebrød med sesam

  1. Jeg elsker ideen med brødformen! Det ser skidegodt ud og endnu et plus – ens gæster kan vel ikke holde nallerne fra liiiiiige at skære en skive mere, vel?🙂 Som altid de smukkeste billeder, søde C!

    • Jeg føler mig helt evolutionær – indtil jeg hørte fra nogen, at de altid bagte deres kanelsnegle i brødform. Så var jeg knap så nytænkende som jeg troede haha🙂
      Det er noget farligt noget, når brødet ser så lokkende ud. Der blev spist et par skiver under photo-shoot’et hehe😉
      Møs du er sød :-*

  2. Hah – jeg kan ikke engang så godt lide kanel (eller kanelsnegle). Men når jeg ser den ser så sjov ud i en brødform, får jeg da lyst til at lave dem alligevel. Man spiser jo også med øjnene😉

    • jeg har ikke selv prøvet at lave det, men da du nu ikke kan lide kanelsnegle, kan man så ikke prøve om pizzasnegle? det kunne være en sjov idé til en fødselsdag eller noget lignede. det kunne da være et fedt alternativ, hvis det altså kunne få sammen resultat🙂

  3. hi🙂 firstly, your blog is amazing ! im sorry i can’t speak danish. i’m from malaysia and i stumbled upon your lovely instagram one fine day and here i am at awe with those yummy recipes. may i ask what is maizena?

  4. Øv øv øv, har stået hele eftermiddagen og bagt boller med rugkerner og hørfrø, gulerodskage, rugbrød og alt imens lå min dej til dette fantastiske kanelsneglebrød og hævede! Meeeeen da jeg skulle rulle dejen ud skuldrede den fuldstændig, næsten som saltdej. Og jeg har lavet fyldet, så nu må jeg hurtigt tage en hurtig opskrift til dejen, håber det går alligevel. Øøøv, hvor havde jeg glædet mig til at afprøve din lækre opskrift.
    Men har du en idé om hvad er kan være gået galt?

  5. Hvad hvis man ikke kan få fingrer på noget sesammel, er der nogle andre alternativer?
    Ellers er det en super blog😉

Skriv et svar

