Rabarbercrumble med mynte

DSC_0741Igen i år har jeg været på rabarberrov i min kærestes brors have. Jeg kan nævne utallige fordele ved at bo i en lejlighed i Københavns centrum, men er der bare én ulempe, så er det altså, at der er begrænsede muligheder for at gro frugt og grønt på egne vilkår.

Der er dog faktisk gået lidt urban farming i den herhjemme, med mynte, chili- og tomatplanter i vindueskarmen. Det er virkelig sjovt at se, hvordan jeg – med mine antigrønne fingre – alligevel godt kan holde liv i disse smukke plantebabyer. De vokser og vokser, og jeg venter med spænding på, at der kommer små chilifrugter på de grønne stilke.

Nå, back to the point. Der er alligevel grænser for, hvor meget grønt jeg formår at dyrke i min vindueskarm, og rabarber er altså ikke én af de ting.
Derfor var det en fornøjelse, da jeg forleden blev inviteret på rabarberrov i kærestens brors have. Jeg kom hjem med flere kilo – så nu er både fryser og køleskab godt rabarbermættet.

DSC_0743DSC_0751

Denne lækre opskrift på rabarbercrumble giver ca. 8 portioner afhængig af formenes størrelse. Jeg har brugt ramekiner med en diameter på 10 cm.

Ingredienser
600 g rabarber
Blade fra 10 stilke mynte
180 g rørsukker
Korn fra 1 vaniljestang
30 g mandler
60 g smør, blødt
30 g hvedemel
60 g havregryn
60 g rørsukker

  • Forvarm ovnen på 180° C.
  • Skyl rabarberne grundigt og skær dem i stykker á ca. 1 cm.
  • Hak mynten fint, og bland det med rørsukker og vaniljekorn i en stor skål.
  • Hæld rabarberstykkerne i skålen og vend det rundt, så sukker, vanilje og mynte fordeles godt over alle rabarberstykkerne.
  • Fordel rabarberne i små skåle/ramekiner og bag ved 180° C i ca. 8 minutter.

Mens rabarberne er i ovnen laves crumble-dejen:

  • Hak mandlerne meget fint, gerne i en foodprocessor.
  • Smørret og melet blandes sammen i en foodprocessor, derefter tilsættes de hakkede mandler, havregryn og sukker. Rør det i ca. 2 minutter i foodprocessoren.
  • Når rabarberne har bagt for sig selv i de 8 minutter smuldres dejen med fingrene ovenpå rabarberne. Sørg for at tildele hver skål/ramekin ca. lige meget dej.
  • Stil skålene tilbage i ovnen og bag videre i 20 minutter indtil dejen er sprød og let gylden på toppen.

Serveres med en god vaniljeis eller denne lækre vanilje-/creme fraiche-creme. Velbekomme!

DSC_0736

Skriv et svar

