Den nemmeste rabarbergrød med appelsin og mandelknas

DSC_0312

Hvert år er det sådan – UDEN UNDTAGELSE – at når det gode sommervejr endelig kommer, så sidder jeg og skriver eksamensopgaver. Jeg mindes ikke én gang jeg har læst til eksamen, hvor det samtidig var det typiske “regnvejrs-sommer-vejr” som det ellers så ofte er resten af sommeren, når jeg HAR ferie forstås.

Så hvad gør man så? Jeg sidder i spisestuen, ved et bord begravet i bøger om jihad i islamisk historie og korankommentarer, og sender drømmende blikke ud af vinduet til det heldige sommerfolk der i lette sommerkjoler drikker iskaffer ved gadens fortovscaféer. Please lad det være mig om et par dage, når eksamen er overstået!

Indtil da må jeg nøjes med at skabe sommerstemning inden døre. Og så er det jo så heldigt, at bagning og køkkensyslerier er verdens bedste overspringshandling!

Jeg har derfor lavet den skønneste dessert, som for mig bare er symbolet på sommer og sol: Rabarbergrød med appelsin, mandelknas og flødeskum.
Desserten kan selvfølgelig varieres efter ønske, f.eks. kan flødeskum skiftes ud med lækker vaniljeis. Mandelknasen har jeg lavet på færdigkøbt mandelmel, men du kan selvfølgelig også lave dit eget mandelmel fra bunden, det har jeg en kort vejledning til her.

DSC_0316Ingredienser (4 personer)
Rabarbergrød:
½ kg rensede rabarber
200 g sukker
Skal og saft af 1 øko. appelsin
Korn fra ½ stang vanilje

Mandelknas:
50 g mandelmel
50 g sukker
50 g blødt smør

Tilbehør:
Flødeskum, vaniljeis eller creme fraiche.

  • Til rabarbergrøden gøres følgende:
    Rabarberne skæres i ca. 1 cm tykke skiver.
  • Rabarber, sukker, skal og saft fra appelsinen og vaniljekorn hældes i en gryde, og varmes op ved svag varme til det begynder at simre. Lad det simre indtil rabarberne er helt møre.
  • Fjerne appelsinskallen fra grøden, og lad grøden afkøle.
  • Personligt kan jeg bedst lide at servere grøden kold, men den kan selvfølgelig også serveres varm – i så fald skal den ikke afkøles
  • Til mandelknas gøres følgende:
    Forvarm ovnen på150 ºC.
  • Sukker, smør og mandelmel blandes sammen.
  • Rul massen tyndt ud på en bageplade med bagepapir.
  • Bag i ovnen indtil det er sprødt og gyldent – ca. 5-10 minutter.
  • Når mandelknaset er færdigbagt kan du hakke det, knuse det eller skære det i stængler efter ønske.

Serveres med flødeskum, vaniljeis eller creme fraiche. Velbekomme!

DSC_0321

5 thoughts on “Den nemmeste rabarbergrød med appelsin og mandelknas

      • hvis man putter nogle bringebær sammen med rabarberne når du koger grøden får demn en fin rød farve

  1. Oj, hvor lækkert! Og jeg har jo netop besluttet, at jeg skal lære det dér rabarber lidt bedre at kende – på det punkt er jeg nemlig lidt novice-agtig🙂

Skriv et svar

